ANNONS
Annons

Batterifråga AA-typ

Produkter
(logga in för att koppla)
AA-batterier har ju även nackdelar hanteringsmässigt. Att behöva fibbla med fyra hala batteier, polvända korrekt etc. kan vara o-kul om man är stressad. De måste vara det i särklass mest 'tappade' objekten någonsin. Litiumbatterier är en gudagåva jämförelse.

Helt riktigt! De har en otrolig förmåga att ramla ur händerna.
 
Använd lipoaccar istället. lätta, mycket mAH och biliga.
Nu vet jag inte hur din kamera ser ut i accfacket eller hur många volt den vill ha men det går ju och lösa.
Fördelen med lipo är att man kan köra liten pack när det passar fototillfället eller byta till en monsterpack vid långexpo mm.
/ T
 
Varta hittar man på Clas Ohlson.

Japp, de har fått in dem nu igen. Senaste gångerna jag handlat batterier har de inte funnits här i trakten.

Kan konstatera att traditionella laddbara NiMh-batterier med självurladdning är på utgående ur sortimenten och ersätts av redy to use-typen. Detta efter att nu ha besökt sju butiker med batterisortiment. Hobbex och Kjell&Co har fortfarande kvar av dem. Lyckades köpa fel då jag trodde de på Hobbex var Duracell, vilka jag valde före Kjell&Co, då de dessutom hade lägre kapacitet, vilket jag tyckte bådade gott. När jag skulle öppna förpackningen visade det sig vara Novacell, för suspekt tom för mig, så jag får lämna tillbaks och byta till Kjells. Ja, ja.

Ikeabatterierna visade sig vara av den nya typen redy to use, vilket lite var en besvikelse. Men jag slog i alla fall till på ett fyrpack för 49 kr och kameran startar faktiskt med dem. Återstår att se kapaciteten och antalet laddningscykler de tål.

Laddaren jag har har en mängd funktioner: Delta V-cut off, trickle current, temperatursensor, säkerhetstimer, bryter vid felande cell och säkert någon fler funktion jag glömt. Dock laddar den på korta 2-4 timmar.

Ser med spänning fram emot att testa ikeabatterierna i praktiken :) De utlovar inte tusentals laddcykler, men väl upp till 500, vilket jag tycker låter som en mer lovande marknadsföring. Håller de 100 cykler är jag mer än nöjd.
 
Använd lipoaccar istället. lätta, mycket mAH och biliga.
Nu vet jag inte hur din kamera ser ut i accfacket eller hur många volt den vill ha men det går ju och lösa.
Fördelen med lipo är att man kan köra liten pack när det passar fototillfället eller byta till en monsterpack vid långexpo mm.
/ T

Det låter lite avancerat? Min kamera tar 4 st AA och vad jag vet rekommenderar inte Pentax dessa batterier?
 
Jo, lite mer avancerat är det ju onekligen.

Fyra celler ger ju 6v. frågan är vad den tål maximalt. Det hade varit fint och kunna köra den på två lipoceller vilket ger 8,4 volt. Annars blir det till att ta ned spänningen på lämpligt sätt.
Jag kör en gopro från både 12 och 16 volt med en vanlig 7805 ( o STOR kylplåt). Har fungerat perfekt under drygt ett år.

OM man vill lipohacka kameran skulle jag börja med att kolla upp vilken volt den tål i batterifacket...
Sedan bestämma om det är värt att gå vidare... Tål den 8,4 är det bara att leta batteri.
En ledtråd kan vara om kameran med greppet påsatt kan jobba med en annan spänning. exvis nikon D700 är ju sådan. Tar både två och tre liionceller men blir snabbare på tre!
 
Jo, lite mer avancerat är det ju onekligen.

Fyra celler ger ju 6v. frågan är vad den tål maximalt. Det hade varit fint och kunna köra den på två lipoceller vilket ger 8,4 volt. Annars blir det till att ta ned spänningen på lämpligt sätt.
Jag kör en gopro från både 12 och 16 volt med en vanlig 7805 ( o STOR kylplåt). Har fungerat perfekt under drygt ett år.

OM man vill lipohacka kameran skulle jag börja med att kolla upp vilken volt den tål i batterifacket...
Sedan bestämma om det är värt att gå vidare... Tål den 8,4 är det bara att leta batteri.
En ledtråd kan vara om kameran med greppet påsatt kan jobba med en annan spänning. exvis nikon D700 är ju sådan. Tar både två och tre liionceller men blir snabbare på tre!

Oj! Jag börjar lite humbelt här med Ikeas AA-batterier. Bara en sådan sak som att ta reda på vilken spänning kameran tål, sedan som det verkar pussla ihop något med cellerna och få in detta i kameran på något sätt, utan en massa mer pinaler att hålla reda på... Men om externa batterier verkligen visar sig behövas, kan det ju vara en lösning att titta närmare på. Kameran saknar kontakt för yttre strömförsörjning, men det finns en liten flik vid batteriluckan man kan pilla bort och dra in en kabel och ansluta på något vis. Vet inte om det finns något färdigt tillbehör som kan utnyttja denna finess och som i så fall kanske kunde användas för anslutningen mot batterikontakterna.
 
Kan meddela att ikeabatterierna sköter sig exemplariskt så långt av vad jag kan se efter lite testande. Återstår ett fullskaligt fälttest och sedan att se hur många gånger de kan laddas innan kapaciteten sjunker. Har just plockat undan ett set Duracellbatterier som hastigt gått en förtida laddcykeldöd till mötes förra natten jag var ute. I och för sig var de bättre än genomsnittet testade batterier och skötte sig bra så länge det varade.
 
När det gäller att få ut lång livslängd (många laddningscykler) ur uppladdningsbara småbatterier är mina råd följande:

1) Allra viktigast är att använda en traditionell långsamladdare som tar omkring 14-16 timmar på sig för att ladda batterierna. Dessa använder en låg laddström vilket är mycket skonsamt för batterierna. Undvik laddare som har Delta-V cutoff, temperaturövervakningssensorer etc. Detta skvallrar om att det handlar om "hårdhänta" snabbladdare, eftersom sådan övervakning inte behövs för långsamladdare.

2) Undvik att djupurladda batterierna vid användning. Ifall man ofta kör batterierna i botten så kommer antalet uttagbara laddningscykler att minska drastiskt. Problemet här är att nästan alla kameror har direkt usla batteriindikatorer. Det enda tillverkarna brukar stoppa in är en enkel spänningsmätare, vilket ger en extremt dålig indikering av återstående batterikapacitet. De brukar graderas ungefär som Full - Halvfull - Kvartsfull - Tom, men vid praktisk användning brukar det som bekant vanligen bli Full - Full - Full - Byt batteri!

Det är inte så många kameratillverkare som vågar ta kostnaden att sätta in ett integrationsmätsystem som klarar att mäta den sanna laddningsmängden (jag har bara hittat en), dvs hur många mAh som man faktiskt kör in i batteriet vid laddning och hur många man sedan tar ut vid användning, samt anger detta med hög noggrannhet - typ en hundradel. Här kan man alltså se när t.ex. 25% av batterikapaciteten återstår. Till skillnad från äldre NiCd-batterier ska man inte ladda ur batterier med nyare teknik längre ner än till 20-25% för att få god livslängd. NiCd-batterier behöver man däremot djupurladda innan var tionde eller tjugonde laddning, för att inte "minneseffekten" skall reducera dess kapacitet.

3) Även mina erfarenheter är att ju högre nominell kapacitet batterierna uppges ha, ju sämre är de.
.
 
När det gäller att få ut lång livslängd (många laddningscykler) ur uppladdningsbara småbatterier är mina råd följande:

1) Allra viktigast är att använda en traditionell långsamladdare som tar omkring 14-16 timmar på sig för att ladda batterierna. Dessa använder en låg laddström vilket är mycket skonsamt för batterierna. Undvik laddare som har Delta-V cutoff, temperaturövervakningssensorer etc. Detta skvallrar om att det handlar om "hårdhänta" snabbladdare, eftersom sådan övervakning inte behövs för långsamladdare.

2) Undvik att djupurladda batterierna vid användning. Ifall man ofta kör batterierna i botten så kommer antalet uttagbara laddningscykler att minska drastiskt. Problemet här är att nästan alla kameror har direkt usla batteriindikatorer. Det enda tillverkarna brukar stoppa in är en enkel spänningsmätare, vilket ger en extremt dålig indikering av återstående batterikapacitet. De brukar graderas ungefär som Full - Halvfull - Kvartsfull - Tom, men vid praktisk användning brukar det som bekant vanligen bli Full - Full - Full - Byt batteri!

Det är inte så många kameratillverkare som vågar ta kostnaden att sätta in ett integrationsmätsystem som klarar att mäta den sanna laddningsmängden (jag har bara hittat en), dvs hur många mAh som man faktiskt kör in i batteriet vid laddning och hur många man sedan tar ut vid användning, samt anger detta med hög noggrannhet - typ en hundradel. Här kan man alltså se när t.ex. 25% av batterikapaciteten återstår. Till skillnad från äldre NiCd-batterier ska man inte ladda ur batterier med nyare teknik längre ner än till 20-25% för att få god livslängd. NiCd-batterier behöver man däremot djupurladda innan var tionde eller tjugonde laddning, för att inte "minneseffekten" skall reducera dess kapacitet.

3) Även mina erfarenheter är att ju högre nominell kapacitet batterierna uppges ha, ju sämre är de.
.

1) Det är min erfarenhet också. Alternativt sätta en timer före laddaren och avbryta innan ackarna blir varma.

2) När kameran vägrar att starta finns det gott om kräm kvar har jag upptäckt (räknat som mAH). Problemet verkar mest bero på instabil spänning. (se vad jag skriver ovan)

3) Jag håller rmed dej. Jag har kvar nästan 10 år gamla ackar som jag inte laddat i snabbladdare och de fungera bra. Kapacitet på 1500 - 1900 mAh tex.
 
När det gäller att få ut lång livslängd (många laddningscykler) ur uppladdningsbara småbatterier är mina råd följande:

1) Allra viktigast är att använda en traditionell långsamladdare som tar omkring 14-16 timmar på sig för att ladda batterierna. Dessa använder en låg laddström vilket är mycket skonsamt för batterierna. Undvik laddare som har Delta-V cutoff, temperaturövervakningssensorer etc. Detta skvallrar om att det handlar om "hårdhänta" snabbladdare, eftersom sådan övervakning inte behövs för långsamladdare.

2) Undvik att djupurladda batterierna vid användning. Ifall man ofta kör batterierna i botten så kommer antalet uttagbara laddningscykler att minska drastiskt. Problemet här är att nästan alla kameror har direkt usla batteriindikatorer. Det enda tillverkarna brukar stoppa in är en enkel spänningsmätare, vilket ger en extremt dålig indikering av återstående batterikapacitet. De brukar graderas ungefär som Full - Halvfull - Kvartsfull - Tom, men vid praktisk användning brukar det som bekant vanligen bli Full - Full - Full - Byt batteri!

Det är inte så många kameratillverkare som vågar ta kostnaden att sätta in ett integrationsmätsystem som klarar att mäta den sanna laddningsmängden (jag har bara hittat en), dvs hur många mAh som man faktiskt kör in i batteriet vid laddning och hur många man sedan tar ut vid användning, samt anger detta med hög noggrannhet - typ en hundradel. Här kan man alltså se när t.ex. 25% av batterikapaciteten återstår. Till skillnad från äldre NiCd-batterier ska man inte ladda ur batterier med nyare teknik längre ner än till 20-25% för att få god livslängd. NiCd-batterier behöver man däremot djupurladda innan var tionde eller tjugonde laddning, för att inte "minneseffekten" skall reducera dess kapacitet.

3) Även mina erfarenheter är att ju högre nominell kapacitet batterierna uppges ha, ju sämre är de.
.

Tackar för initierad feedback. Om det är så att även dessa nya redy to use-batterier också är känsliga för laddning, vilket ju tillverkarna uppger att de inte skall vara, känner jag att då får jag leva med en hög batteriförbrukningstakt tills kamerorna är utslitna och jag hittar någon lösning utan AA. Pentax har ju gått ifrån dem i sina senaste modeller, vilket känns klokt. Långsamladdning upplever jag mig inte ha tid med, det tar också emot att köpa ny laddare, även om det skulle vara billigare i längden. Men det vet jag ju faktiskt inte om detta är problemet, det kan lika väl vara betteritypen som är dålig. Någon med erfarenhet av detta med den nya typen redy to use får gärna bidra.

Beträffande kamerans batterimätare måste jag säga att mot bakgrund av vad du berättar sköter den sig ypperligt, detta då den är tillförlitlig och repetitiv på det viset att man kan avgöra när det är dags att byta batterier. Detta även om jag har en ovana att köra batterierna i botten då och då av praktiska skäl. Det är svårt att i förväg uppskatta en timelapsesekvens utveckling och ibland får kameran gå tills batterierna är slut pga gynnsam naturutveckling.

Efter att batterierna är tömda, eller halvtömda, åker de in i laddaren jag har. Klarar de inte det får jag nog tyvärr leva med batteriförbrukning. Ikeas är ju billiga, kan de också laddas några gånger är nog det lösningen. Man kan ju enkelt dra ett streck på dem för varje laddning och kassera efter säg 10 laddningar, eller hur länge de nu visar sig tillförlitliga.
 
Ju snabbare laddare ju varmare blir det och batterierna tar stryk av det på bekostnad av snabbare laddning. En sak som "vanliga" laddare inte är bra på är att de flesta laddar i par, alltså att man ska ha 2 eller 4 batterier på en gång. Det medför att strömmen går genom 2 batterier på en gång. "Specialladdare (intelligenta, inte snabbladdare) kan ladda batterierna en och en vilket är bättre.

Conrad har en laddare som heter Voltcraft nånting som är en rebrandad LaCrosseladdare som är bra till ett bra pris.
 
Ok. Har en energizer laddare som laddar en och en på en timme. Visst blir de varma. Har en fläkt bredvid och laddar nere i källaren där det alltid är under 19 grader.
Dock är de i par om AAA eller AA storlek.
 
Eftersom kunskapen verkar vara stor i denna tråden så ska jag bara dela med mig av mina erfarenheter utan att i för stor utsträckning leka förstå-sig-påare.

Jag har också en K-x och upplevde också att batterierna var extremt jobbiga i början (dock främst på grund av självurladdning) så det dröjde inte länge innan jag läste på om batterier och konstaterade att jag borde investera i en laddare med en laddningskanal för varje batteri och den nya sortens nimh.

Det blev som så att jag har denna laddaren:
http://www.scandinavianphoto.se/pro...uattro-med-4-st-2350-mah-batterier-med-flaekt
Som jag upplever funkar bra och fläkten är antagligen skonsam, tyvärr börjar fläkten kärva lite såhär efter ett och ett halft år. Batterierna som följde med laddaren var dock av usel kvalité (~50 bilder per laddning)
Batterierna jag köpte var Panasonic Infinium som jag enbart använt en uppsättning av under samma period (1,5 år). Jag har väl antagligen laddat batterierna typ sjuttio gånger, självurladdningen är obemärkt, kameran kan ligga i veckor för att sedan direkt läggas i kameraväskan. När det kommer till antalet bilder per laddning har jag aldrig gjort någon tydligare räkning min jag skulle höfta ~500 och de verkar hålla i princip samma nivå som när de var nya.

Det där är vad jag har upplevt, jag vill slutligen bara framhäva vikten av att ha en laddare med en kanal för varje batteri men som jag uppfattat det var det fallet.
 
Kan tillägga att engångsbatterier brukar ligga på 1,5V och ligger nog
över i början och dalar sen tills dom är oanvändbara. NiMh ligger på 1,2V vilket blir=
4st X 1,2V = 4,8Volt
4st X 1,5V = 6Volt
Har för mig att dom här Pentax kamerorna som har kontakt för batterieliminator
är märkta "6,5Volt in".
5st NiMh X 1,2V = 6Volt
Så med bara 4st blir det nog lätt för mycket spänningsfall i kyla.
 
Eftersom kunskapen verkar vara stor i denna tråden så ska jag bara dela med mig av mina erfarenheter utan att i för stor utsträckning leka förstå-sig-påare.

Jag har också en K-x och upplevde också att batterierna var extremt jobbiga i början (dock främst på grund av självurladdning) så det dröjde inte länge innan jag läste på om batterier och konstaterade att jag borde investera i en laddare med en laddningskanal för varje batteri och den nya sortens nimh.

Det blev som så att jag har denna laddaren:
http://www.scandinavianphoto.se/pro...uattro-med-4-st-2350-mah-batterier-med-flaekt
Som jag upplever funkar bra och fläkten är antagligen skonsam, tyvärr börjar fläkten kärva lite såhär efter ett och ett halft år. Batterierna som följde med laddaren var dock av usel kvalité (~50 bilder per laddning)
Batterierna jag köpte var Panasonic Infinium som jag enbart använt en uppsättning av under samma period (1,5 år). Jag har väl antagligen laddat batterierna typ sjuttio gånger, självurladdningen är obemärkt, kameran kan ligga i veckor för att sedan direkt läggas i kameraväskan. När det kommer till antalet bilder per laddning har jag aldrig gjort någon tydligare räkning min jag skulle höfta ~500 och de verkar hålla i princip samma nivå som när de var nya.

Det där är vad jag har upplevt, jag vill slutligen bara framhäva vikten av att ha en laddare med en kanal för varje batteri men som jag uppfattat det var det fallet.

Tackar! Värdefull info :) Laddaren är ju inte ens dyr, inklusive batterierna. Den Vartaladdare jag har laddar då tyvärr parvis. Tycker dock inte batterierna blir speciellt varma, ungefär som om de legat i solen i slutet av laddningen. Nu kör jag på som tidigare med Ikeabatterierna och det som är kvar av de andra jag redan har. Visar sig ikeorna vara en tillräckligt bra lösning får det duga. Annars testar jag med fläkt över laddaren. Kupevärmaren på 0-effekt är vad jag har i fläktväg, ingen idé att investera i någon fläkt då laddaren du tipsar ändå är så billig. Funkar heller inte det vet jag ju nu om den laddare du tipsar om och de batterier som visat sig fungera för dig. Jag upplevde heller inte batterierna som ett problem innan jag började med timelapse och kört så ett tag. Men fungerar det som för dig så vore det nog inget problem.
 
Kan tillägga att engångsbatterier brukar ligga på 1,5V och ligger nog
över i början och dalar sen tills dom är oanvändbara. NiMh ligger på 1,2V vilket blir=
4st X 1,2V = 4,8Volt
4st X 1,5V = 6Volt
Har för mig att dom här Pentax kamerorna som har kontakt för batterieliminator
är märkta "6,5Volt in".
5st NiMh X 1,2V = 6Volt
Så med bara 4st blir det nog lätt för mycket spänningsfall i kyla.

Verkar inte som kameran är speciellt känslig för spänningen, den tar både 1,5 och 1,2 V batterier. De enda batterier jag upplevt krångla och tappa effekt i kyla är Energizers lithium som ligger på 1,5 V. De lägger av redan vid ett par minusgrader i mina kameror när man försöker sig på långtidsexponeringar typ ett par minuter, och det vill jag kunna köra utan att behöva fippla med att byta batterityp i kyla, mörker och snö där batterierna närmast försvinner om man tappar dem när man fipplar runt dem. Redy to use-batterier med 1,2 V klarar utan att blinka +500 exponeringar vid minus 25 grader C, tror inga av de märken och modeller jag provat knäat märkbart vid kyla. Deras begränsning är för mig i stället antalet laddcykler.
 
Tackar! Värdefull info :) Laddaren är ju inte ens dyr, inklusive batterierna. Den Vartaladdare jag har laddar då tyvärr parvis. Tycker dock inte batterierna blir speciellt varma, ungefär som om de legat i solen i slutet av laddningen. Nu kör jag på som tidigare med Ikeabatterierna och det som är kvar av de andra jag redan har. Visar sig ikeorna vara en tillräckligt bra lösning får det duga. Annars testar jag med fläkt över laddaren. Kupevärmaren på 0-effekt är vad jag har i fläktväg, ingen idé att investera i någon fläkt då laddaren du tipsar ändå är så billig. Funkar heller inte det vet jag ju nu om den laddare du tipsar om och de batterier som visat sig fungera för dig. Jag upplevde heller inte batterierna som ett problem innan jag började med timelapse och kört så ett tag. Men fungerar det som för dig så vore det nog inget problem.

Jag tror att det kan vara en klar bov med parladdande eftersom batterierna enbart laddas till dess att första batteriet blir klart i en sådan laddare, alltså borde rimligtvis något eller några batterier hela tiden få mindre och mindre laddning eftersom de aldrig blir fulladdade. Därför kan även en laddare med en kanal per batteri även liva upp gamla batterier.

Sen måste jag påpeka att du kanske inte nöjer dig med samma prestanda som jag, vårt fotosätt skiljer sig också en del åt då jag oftast kör handhållet och de tider som passar det, men det blir långa exponeringar ibland. Jag var ute häromdagen och tog långa exponeringar, ~35 bilder som väl varierade mellan två och trettio sekunder, gick hemifrån med gult på batteriindikatorn och har fortfarande gult när jag startar kameran.
 
Har tittat närmare på mina batterier. På många rekommenderas en laddström på 200 mA och 10-15 timmars laddtid. På Ikeas batterier rekommenderas 200 mA i 15 h, medan Ikeas egna fläktlösa laddare, som rekommenderas av dem för batterierna, dunkar in all ström på 2,5 timmar. Men den har fyra separata laddkanaler. Som 200 mA förhåller sig till batteriernas kapacitet på 2000 mAh, borde alltså Ikealaddaren dunka in laddningen med 1200 mA om jag tänker rätt? Edit: hittade nu i Ikeaspecen att den laddar med 1000 mA.

En djungel detta. Jag har ju faktiskt den laddare Varta rekommenderar till sina egna batterier av redy to usetyp. Jag har nog kört slut på fyra uppsättningar Vartabatterier av redy to usetyp vid detta laget. Laddaren håller ändå på i fyra timmar. Levererar tillverkarna fel utrustning för att sälja mer batterier?

Edit 2: Hittade ett Varta redy 2 use liggandes. På det rekommenderas 230 mA i 15 h. Det står också att "snabbladdning är möjlig", frågan är om det tar livet av batteriet i förtid och att det är "möjligt" bara betyder att batteriet inte totalhaverarar på stört?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar