ANNONS
Annons

Uppladdningsbara batterier, överdrivet gott rykte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Cellerna tar slut fortare om man laddar dem tillsammans i hållaren. De ska laddas var för sig med deltavoltkontroll för att hålla längst.

När man laddar ett batteripaket i serie, tar kanske inte alla celler laddning lika bra, och då drivs laddström för den sista cellen genom alla de andra innan alla är laddade. På samma sätt, när man sedan laddar ur cellerna, kommer en att bli urladdad före de andra. Den cellen kommer att få laddning påtryckt bakvägen av de andra cellerna när man fortsätter förbruka ström. Sedan upprepas det varje gång man laddar och laddar ur, och så dör så småningom cellen som är minst i balans med de övriga först.

Så det är ett tämligen säkert sätt att få batteripaketet att ta slut fortare än det skulle göra om man använder en riktig laddare för enskilda celler och plockar ur dem ur paketet och laddar separat.
 
Alldeles rätt, av den anledningen plockar jag alltid isär batteriet till min dammsugare innan jag laddar varje cell för sig.
Trevlig helg!
 

Bilagor

  • 1BEFB275.jpg
    1BEFB275.jpg
    94.1 KB · Visningar: 1,134
Båda mina bilder visar seriekopplade celler. Celler ingår också i batterier till kameror, mobiltelefoner och diverse annat, och dessa celler laddas alltid i serie. Och det verkar fungera.
 
Båda mina bilder visar seriekopplade celler. Celler ingår också i batterier till kameror, mobiltelefoner och diverse annat, och dessa celler laddas alltid i serie. Och det verkar fungera.

Jo jag såg det.

Inte mäter laddare från tex Nikon temperaturen för att avgöra när batteripacket är färdigladdat utan laddtid, ursprungsladdning, ström och spänning.
 
Nej säkert inte, har någon sagt det till Dig. Min uppfattning är att laddaren enbart mäter spänning.

Gamla batterier har högre inre motstånd vilket skulle göra att att laddningen avbryts för tidigt. Det finns säkert laddare som gör så men tex nya kamerabatteriladdare och batterier har CPU så det finns gott om möjligheter att optimera laddningen efter battteriets status. Det vore dumt om de inte utnyttjade möjligheterna.
 
sbl, om jag inte minns fel så laddar denna Maha MH-C801D varje batteri individuellt, och INTE alla celler i serie eller i grupper om 4 eller nåt. Vilket gör att man ska kunna ladda vilket antal som helst mellan 1 och 8 batterier, och även blanda R6/AA med R03/AAA-batterier.

Då måste laddaren förstås också kunna hantera de individuella batterierna - håller med om att det är oroande att den inte upptäckte strömrusningen och avbröt utan istället brände ett av dina batterier. Det finns ju myndigheter som aldrig skulle godta något sådant här. Har dock sett en del Kina-grejer som elektriskt har varit livsfarliga. Detta verkar dock inte hindra dem från att stämpla både CE och S-märkningar på alla möjliga produkter som aldrig varit ens i en avlägsen närhet av någon provningsanstalt. :-(

Således, om denna laddare ska klara det som uppges måste den absolut vara kapabel att ta hand om varje enskilt batteri man stoppar i. Att den inte klarade detta tyder antingen på bristande kompetens hos konstruktörerna eller på kostnadspress som väldigt ofta resulterar i användning av komponenter med för ändamålet otillräcklig kvalitet.
.
 
Visst kan man raljera om problemet jag beskriver, men inte desto mindre är det så.

Mobiltelefonackar är i många fall endast en cell och såvitt jag vet aldrig mer än två.

Det är mindre risk att det blir stor obalans mellan två celler än mellan fler, så om det inte är fler än två celler, är problemet mindre än när man har många celler. Batteripacket på 14,4V till dammsugaren är ett exempel, där det inte är praktiskt att plocka isär det, men ett batteripack där man själv sätter in ett antal AA-celler kan mycket lätt tas isär för att ladda cellerna separat.

För att mildra problemet finns det i en del apparater batterier som har avkänning mellan cellerna också, men det hindrar inte att man genom felhantering skadar batteriet genom att ladda ur för mycket om det inte finns en krets som hindrar djupurladdning. Det brukar finnas i exempelvis kameror och mobiltelefoner som har batterier med mer än en cell. Kameran och telefonen stänger alltså av när en cell tappar spänning och hindrar att de övriga driver ström igenom den.

Om man har exempelvis ett tio cellers batteri på 12 V, så sjunker spänningen i batteriet en bit under 12 V när det är urladdat, och om man fortsätter ladda ur, så sjunker spänningen plötsligt ytterligare ungefär ett par volt. Då har en cell tappat laddningen helt, och ström från de övriga drivs genom den och laddar den med fel polaritet, och det skadar den och sänker livslängden. Ju oftare det upprepas, desto fortare tar batteriet slut.

När man sedan laddar, kommer den försämrade cellen att ta laddning ännu sämre än tidigare. För varje gång den har djupurladdats, går processen fortare och batteriet får aldrig full kapacitet. Deltavoltavkänning fungerar inte som det ska på ett sådant batteripaket som har tagit skada, så att laddningen kan stängas av för tidigt eller i värsta fall inte stängas av alls, utan fortsätta tills batteriet kanske överhettas och sprängs eller i värsta fall börjar brinna, om inte temperaturavkänningen fungerar som den ska.

Så om man vill att cellerna ska hålla så länge som möjligt, bör de laddas separat och helst aldrig djupurladdas.

Och apparater med bara en enda cell, som mobiltelefoner med en litiumcell, har inte problemet.
 
Har dock sett en del Kina-grejer som elektriskt har varit livsfarliga. Detta verkar dock inte hindra dem från att stämpla både CE och S-märkningar på alla möjliga produkter som aldrig varit ens i en avlägsen närhet av någon provningsanstalt. :-(

Lite OT, men kan vara intressant som info.

CE finns idag i två varianter:

1. CE - Conformité Européenne, Europas märkning, här tangerar bokstavscirklarna varandra
2. CE - China Export. kinesernas kreativa svar, här står bokstäverna mer hoptryckta, men har annars samma typsnitt

Om myndigheterna ska kunna förbjuda kineserna att använda denna kreativa lösning får vi väl se.

Länk till Bild som visar skillnaden ;)
 
Klart intressant (kan t.o.m. vara livräddande). Tack för informationen!

Det är illa nog att vi ibland får dras med "kreativ bokföring", men det här är ju mycket värre.
 
Visst kan man raljera om problemet jag beskriver, men inte desto mindre är det så.
---
Jag anser att du tillhör den grupp som har goda kunskaper och skriver bra, upplysande och seriöst. Och du beskriver problemet rätt ovan (är själv elektronik-ingenjör, så jag bör ju kunna uttala mig om saken).

Därför blev jag först lite orolig när jag läste citatet ovan - trodde att det var riktat till mitt inlägg alldeles ovanför ditt. Fattade sedan att du syftade på digitells inlägg om "dammsugarladdning" lite tidigare.
 
Tack FlyerOne.

Jag tror att djupurladdningsproblemet är något som man lätt missar, och att det berör många fotografer, i synnerhet när man använder ackumulatorer i blixtar.

Blixtar saknar i regel avstängningsfunktionen som finns i kameror, datorer och telefoner, eftersom de är gjorda för att dra mycket starkare ström. Därigenom kan man mycket lätt djupurladda AA-celler i en elektronblixt. Den enda indikation man får är att det blir markant längre tid mellan blixtarna.

Djupurladdning är den vanligaste orsaken till att celler får kortare livslängd, genom att det inte bara handlar om att cellen töms, vilket inte är skadligt för LiIon, NiCd eller NiMH (däremot för Pb), utan att cellen laddas med omvänd polaritet genom att de övriga fortsätter driva ström när den sämsta har lagt av.

Därför är det viktigt om man vill kunna använda NiMH-celler ekonomiskt, att ta ur dem för laddning så fort man märker att laddtiden på blixten ökar markant. Det är indikationen på att man håller på att förstöra en av cellerna. Problemet är större med större kapacitet hos cellen, så att 2000 mAh celler har bättre förutsättningar att hålla länge än celler på 2700 mAh. Redan efter ett par djupurladdningar kan cellen på 2700 mAh ha lägre kapacitet än den som ursprungligen har 2000 mAh. Ett seriekopplat paket har inte högre kapacitet än den sämsta cellen. (Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.)

Det här är också skälet till att man inte ska blanda olika batch av celler, utan att man bör hålla ihop celler som man har köpt samtidigt och hellre kassera de tre övriga när en tar slut, än att sätta ihop de gamla med en ny. NiMH i R6/AA-format är numera billiga. Fyra stycken 2000 mAh kostar 49 kr på IKEA, och de är av senaste generation och datumstämplade. (Helt gröna IKEA-celler är förra generationen, de med låg självurladdning är till hälften blanka, hälften gröna.)
 
Sanyo Eneloop har fått fina omdömen. Men har dessa testats noga ?

Här är resultatet från mitt test! 3 av 4 nådde inte ens 1900mAh som Sanyo hävdar att de minst klarar!
 

Bilagor

  • _MG_7357.jpg
    _MG_7357.jpg
    45.9 KB · Visningar: 93
Man behöver inte fästa så stort avseende på den uppmätta batterikapaciteten för nya batterier, eller ifall de har legat oanvända länge. Det är vanligt att man får låta dem gå igenom några normala upp- och urladdningscykler först innan "hela batteriet är väckt", och kan klara att ge sin fulla kapacitet.
 
Batterierna har gått igenom 3-4st upp/ur laddningar. Fortfarande stor differens i kapacitet.
Sanyo har en garanti på minst 1900mAh.
 
Sanyo Eneloop har fått fina omdömen. Men har dessa testats noga ?

Här är resultatet från mitt test! 3 av 4 nådde inte ens 1900mAh som Sanyo hävdar att de minst klarar!

Kul att du kan prova. Det vore intressant att se hur IKEA-cellera klarar provet. Med tanke på priset gissar jag att de är betydligt mer ekonomiskt försvarbara än Eneloop om man köper dem till vanligt butikspris. Just Eneloop är den produkt som jag ser allra störst prisdifferens på när jag söker på nätet, men nästan alla som säger sig sälja fyra för nittionio kronor har inte några att sälja. Jag har testat lite och fått förslag att köpa annat märke i stället. Andra som säljer till minst dubbelt högre pris har dem på lager. Med tanke på all hype kring just Eneloop, skulle det inte förvåna mig om det finns förfalskningar.

Jag har både AA och AAA från IKEA i ganska stor mängd, och de fungerar bra, men jag har inte gjort något test på kapaciteten. De håller laddning betydligt längre i trådlösa musen än andra laddbara som jag har provat tidigare, ungefär lika bra som primärceller.
 
Kommer köra totalt 10 upp/ur laddningar och se om kapaciteten stabiliserar sig. Gör dem det, ja då behövs det en break in period på minst 10 cykler, gör dem de inte, ja då undrar man varför dessa får så höga betyg/omdömen.

Ska köpa mig 4st ikea batterier och testa dem också :)
 
Jag har ett gäng Sanyo Eneloop (AA och AAA). 8 av AA-batterierna testade jag lite nogrannare på min MH-C9000 direkt efter inköp och alla låg mellan 1900-2000 mAh efter break-in-programmet på den laddaren. Jämfört med andra uppladddningsbara batterier som jag har haft (främst Powerex och Vanson) så verkar Eneloop ha mycket bättre livslängd.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar