Annons

Bra bärbar dator för fotografer - hett tips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tanner - Jag vet inte vem du riktar ditt inlägg till, men om du läst hela tråden ser du att ingen ens nämner Ferrarin som ett alternativ utan det konstateras bara att den är dyr, fin och har ett chassi av kolfiber.

WUXGA tycker jag är alldeles för hög upplösning på en 15" skärm och WSXGA- & WUXGA-skärmarna i Inspiron 6000 ska idag vara i princip identiska vad gäller färger, kontrast osv.
 
Jest skrev:
Ulf - Ja, det kanske stämmer. Om någon från Dell ser det här och vill ge mig pengar, tveka inte att maila mig så skickar jag gladeligen kontonumret :D

Aja, hoppas tråden är till hjälp för någon iaf. Jag skulle uppskattat den för några dagar sedan när jag själv satt och sökte information om Dell!

DU SKALL HA STORT TACK FÖR ATT DU SKRIVIT ETT INTRESSANT OCH INGÅENDE INLÄGG !!
 
Tanner - Ah, ok, då förstår jag och du har helt rätt i att man kanske bör titta vad som är inuti skalet snarare än vilket material det är gjort i
 
Olle skrev:
Finns det bärbara datorer i andra material än plast?

Olle

Som sagt så är mitt intryck av datorn jag ft. har är att den är plastig.. Alla produkter gjorda av plast ger inte plastigt intryck..

för övrigt så lovar specen att batterierna skall hålla 5 h men dom har aldrig hållt mer än 2h.. Detta tycker jag är skam. och nej det är inget fel på min dator .. däremot ställer man datorn i standard batteridrift blir skärmen så mörk att man får ont i ögonen efter en stund.. den kanske håller i 5 h men själv härdar man ut en kvart.
 
Mina erfarenheter av Dells laptop'ar är än så länge positiva.

+ Bra batteritider
+ Fina skärmar
+ Strular inget!
+ Prisvärd kvalité

- Plastiga, javisst, jag har till och med några sprickor på ena laptopen
- Irriterande högt fläktljud på Inspiron jämfört med Latitude-serien.

Mvh
André - använder Inspiron 8600 som köptes ny för 1½ år sedan, samt en Latitude D800 som är 1 år.
 
Nje har aldrigt gillat dell vi har dom på skolan och dom är brutalt sega. Föredrar min tjocka HP de e rediga grejor det!
 
Dell är OK men jag tyvärr har de valt fel fraktfirma. De levererar med UPS som är helt hopplösa. Leverans sker hem till dörren slumpmässigt mellan 9 och 16 på vardagar. Är man inte hemma är det kört. Man kan inte få en precisare tid eller hämta paketet någon annanstans. Uselt.
 
Om du du nu rekommenderar en dator, ta reda på om den kan profileras med extern kalibrator.
Flertal av bärbara PC kan inte läsa in en generad profil, pga av drivrutinerna/programvaran som hänger med grafikkortet.

Så- först av allt, går det att få en bra färgåtergivning? Går PCn att mäta upp/profilera.
Jag har 2 bärbara PC med WUXGA skärmar + (5 maccar) Ingen av dessa 2 bärbara PC går att profilera med gott resultat med extern kalibrator.

Mikael
 
Senast ändrad:
Mikael - Jag vet bättre än att säga emot en expert på området. Jag har bara provat min väns Inspiron 6000 som han påstod sig ha kalibrerat och jag upplevde skärmen som bra då. Jag har dock inte en proffs krav.

(Jag kanske bör tillägga att jag tänker köra med en extra crt-skärm som jag kikar på nu när jag bildbehandlar hemma)
 
objernulf skrev:
Dell är OK men jag tyvärr har de valt fel fraktfirma. De levererar med UPS som är helt hopplösa. Leverans sker hem till dörren slumpmässigt mellan 9 och 16 på vardagar. Är man inte hemma är det kört. Man kan inte få en precisare tid eller hämta paketet någon annanstans. Uselt.

UPS?

Mina Dell-grejor har båda gångerna varit levererade av Shenker.. De har alltid ringt innan och undrat om/när jag kan tänka mig vara hemma. Hämtning av vara har gått bra på terminalen.

Angående Dells grejor så har jag sedan 1½ år tillbaka en Inspiron 8600 med 15,4" WS skärm, 512MB RAM så har fungerat klockrent.. Batteritiden är någonstans mellan 2-4 timmar, allt beronde på vad man gör med datorn. Jag var mycket nöjd med skärmen, tills jag fick min nya Dell 20.1" WS med samma upplösning som min bärbara (1680x1050).. Jäklar vad skärmen på min laptop såg/ser trött ut ;) Som tur är har Dells 20.1" (FP2005) dubbla ingångar, så man kan ha både sin stationära och laptopen inkopplad utan att fippla med kontakter.

Dell må vara plastiga.. men jag tycker de erbjuder mycket "bang for the bucks"
 
Beträffande Dells skrivare. I ögonblicket har jag tre laserskrivare stående här hemma.
Dell, Canon och HP, Inte går det att se någon som helst skillnad mellan resultatet från dem. Frånsett att dellskrivaren kan skriva ut i färg om så önskas.
Enda skillnaden är att Dells tonerkasetter är någon 50-lapp billigare....inklusive frakt
För mig har det ingen betydelse varifrån jag köper tonern, så länge priset är bra.
Men såklart....jag är ingen gnölputte heller.
Us
 
Jest skrev:
Mikael - Jag vet bättre än att säga emot en expert på området. Jag har bara provat min väns Inspiron 6000 som han påstod sig ha kalibrerat och jag upplevde skärmen som bra då. Jag har dock inte en proffs krav.

(Jag kanske bör tillägga att jag tänker köra med en extra crt-skärm som jag kikar på nu när jag bildbehandlar hemma)

Det är synd och dumt att vissa bärbara pc med mycket bra skärmar inte kan ta emot / läsa in en genererad profil . Själv har jag bärbar HP med 1050 x 1680 skärm med enastående återgivning, men som tyvärr inte kan profileras . Inställningar måste göras visuellt i bildskärmsinställningarna.

Det finns drivrutiner på http://downloads.guru3d.com/download.ph
som man kan prova för att komma runt problemet.

Mikael
 
Hmm inget ont om Dell eller så men jag hade hellre valt att gå in på Dustinhome.se och valt en HP eller ev nån av de värsta Acer maskinerna...blir billigare om man jämför vad man får samt fri frakt på Dustinhome också!
 
Jag köpte en Acer med motsvarande prestanda för ungefär samma pris. Dock behövs 2 GB primärminne om man vill köra CS2 utan strul så jag fick köpa till minne. Spelar nog ingen större roll vilket fabrikat man väljer, det är ju samma sak i lådan ändå.
Vad det gäller skärmen så är jag nöjd, det är "widescreen" varianten och då kan man ha bilden uppe och palletterna på sidan i PS. Enda nackdelen jag hittar med den inbyggda skärmen är att bilderna ser mer skärpta ut på den än på vanliga CRT skärmar.
Jag tror det är en bra dator du köpt men så där hiskligt billigt tycker jag inte det var. Du kan gå och köpa en med motsvarande spec över disk för samma pris och slippa vänta.
 
Jag kläcker en frågeställning här i tråden i stället för att skapa ny tråd..



Jag kommer EVENtuellt att vara i behov av en liten bärbar dator som skall fungera som en smidig mobil enhet.

Tänk er att ni fotar en vecka, bor här och där, ni har daglig tillgång på väggström och behöver spara ned och klara enklare redigering och arkivering på datans HD + dvd. Bildantalet beräknas vara ca 400-2000 i veckan (om nu det har ngn betydelse)..

Önskar en dator som är smidig (12-max14!!tum).
Lätt.
Stor HD, ca 100GB.
Minst 1Gb minne.
Bra skärm är viktig!
Tyst och bra batteri..
Wireless Lan.

Vilken pc/mac rekommenderar ni?

Jag har kollat på Sony vaio 13,3 widescreen..
är det ett bra val? Eller har ni andra likvärdiga exempel?



MVH Niclas,
 
Jag har en dell latitude D610 14" med 1450 * 1060 skärm.. riktigt bra att visa bilder på.

Bredbild är väl inte så värst bra att visa bilder på? .. om inte kör bara med liggande kort förstås... fast då är det väl inte bra ändå med vanligt digitala proportioner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.