ANNONS
Annons

Bra bärbar dator för fotografer - hett tips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Runda pixlar ?

Jag antar att det påståendet bygger på ett missförstånd.

Men, är det nån som har testat Macbook Pro ?

Kan man redigera fotografier med gott resultat på en sån skärm ?

FredrikArvidsson skrev:
Runda pixlar ?

Jag antar att det påståendet bygger på ett missförstånd.

Men, är det nån som har testat Macbook Pro ?

Kan man redigera fotografier med gott resultat på en sån skärm ?

Missförståndet kanske beror av detta?

"Skip this paragraph if it's too technical. Windows text seems sharper at first because of its primitive aliasing artifacts. In Windows all the text has jaggy diagonals and every pixel is either completely white or black, never gray. Mac text appears softer because the fonts are anti-aliased, which means they go through a lot more processing to look perfectly smooth, beautiful and natural. Text on Mac has round curves while Windows can only approximate curves with pixely zig zags."O" on a Mac is round. On Windows an "O" is boxy and pixely. Windows lacks the graphics potency to render type correctly: pixels are either on or off. On Mac the fonts are first rendered as vectors, splines and curves. These are then mapped to the bit plane and rendered accordingly. A real letter needs to slide in between the boxy screen pixels to look smooth. Screen pixels only occur in jumps while letters all have little curves. Shades of gray are used to make the letter look perfect and show all its parts in the exact locations between pixels. This is anti-aliasing, not blurring. This renders the exact look of letter shapes with sub-pixel precision and accuracy while Windows gropes along on whole pixel chunks."

Saxat från Why professionals use Mac

gunte skrev:
Dell är bra grejer, min gamla harv är inne på sjunde året och funkar finfint :))
Mvh/Gunte..

Hehe, ja visst fungerar det med enkla saker. Men måste man ha nytt så måste man..

Jag kommer inom en tvåårsperiod att behöva en ny bärbar av fin kaliber. Utseendet kommer tyvärr att vara mkt viktigt.

Och skall bilder presenteras på bärbar så är ju idag mac överlägsen som jag ser det.. Rent och enkelt utseende. Ett bra och visuellt attraktivt verktyg tror jag.
Pc är långt mera detaljerat och ofta inte alls lika visuellt inbjudande för generella visuella syften.

Smaksak kanske i botten,, :)

MVH Niclas,

Någon som vet hur bra skärmen är på Sony Vaio datorerna ,för fotoredigering .
Kanske någon som har någon sådan som vet....

The Champ skrev:
Någon som vet hur bra skärmen är på Sony Vaio datorerna ,för fotoredigering .
Kanske någon som har någon sådan som vet....

Har ingen personlig erfarenhet.
Men de skall visst vara finfina för video/foto.

Jag har länge tänkt på VAIO,s maskiner men nu lutar det starkt mot MAC trots allt.. De större skärmarna är ju råa där!!

MVH Niclas,

Blir bara nojjigare och nojjigare ju mer man kollar på bärbart......vilken djungel.mac har jag aldrig provat så tror jag hoppar över dom så länge...

Niclasfoto skrev:
Har ingen personlig erfarenhet.
Men de skall visst vara finfina för video/foto.

Jag har länge tänkt på VAIO,s maskiner men nu lutar det starkt mot MAC trots allt.. De större skärmarna är ju råa där!!

MVH Niclas,

Jag älskar min Vaio TX1 !!!

Den är inte snabbast, men den är liten, lätt och har 7½h batteritid.

Skärmen är ok, har inte provat och kalibrera.
Kör enbart elements på denna burk, men det funkar finfint ute på fältet!

Mvh // Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar