Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken dator för Photoshop CS5 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
SSD-diskar kan skilja rätt hårt i pris trots samma lagringsutrymme. Varför? Vad bör jag tänka på?

Tycker priserna har jämnat ut sig en del. Det kan ju skilja i prestanda men jag tycker det absolut viktigaste är en stabil SSD. Intel har generellt stabila diskar (lite problem var det dock med 320 serien, fixat nu), Crucial M4 presterar bra och har endast haft en bugg som också är fixat. Sandforce 2 diskar skulle jag undvika. Visst har det släppts massor uppdateringar men det finns fortfarande folk som har problem.

Läs/skrivhastigheten är inte så viktig som många tror. Accesstiden däremot, är det som gör SSD:n så snabb och därför ska man inte stirra sig blind på ren prestanda.Visst kan det skilja lite ifall man ska ladda in en STOR bana i ett spel men inte vid vanlig användning.
 
Vad gäller komponenter/minnesfrekvens så säger jag som de andra: Nej, det är egentligen totalt oviktigt sålänge du inte vill syssla med överklockning.
Komponenter av högre kvalitet håller längre och är stabilare längre än billig skit...dyrare moderkort tenderar att ha bättre kondensatorer och bättre ledningsbanor än billiga.
 
Sånt som är viktigt vid överklockning ja....
Jag vet inte hur du resonerar, men jag föredrar saker som håller så länge som möjligt, överklockade eller ej.
Bra komponenter brukar vara specade för 50 000+ timmar, medans billig skit inte ens hälften så mycket.
Min dator är uppe i 20-25000 timmar nu, detta med våldsam överklockning från första timmen (från 2.6GHz till 4GHz), vilket borde förkorta livslängden rätt så rejält, och den uppvisar inte det minsta tecken till försämring.

Det är inte konstigt att folk får dåliga erfarenheter av hemmabyggen som börjar strula efter hand och skyller på windows när dom köpt snåldelar :p
 
Jag vet inte hur du resonerar, men jag föredrar saker som håller så länge som möjligt, överklockade eller ej.
Bra komponenter brukar vara specade för 50 000+ timmar, medans billig skit inte ens hälften så mycket.
Min dator är uppe i 20-25000 timmar nu, detta med våldsam överklockning från första timmen (från 2.6GHz till 4GHz), vilket borde förkorta livslängden rätt så rejält, och den uppvisar inte det minsta tecken till försämring.

Det är inte konstigt att folk får dåliga erfarenheter av hemmabyggen som börjar strula efter hand och skyller på windows när dom köpt snåldelar :p

Jag prioriterar faktisk som du då jag överklockar relativt kraftigt med (i7 930 4ghz och även gpu;n får sig en törn).
Däremot på en vanlig Svensson dator, där priset faktisk spelar en roll, skulle jag aldrig kasta in ett dyrt moderkort. Problemet med hemmabygg är oftast inte komponenternas fel utan hanteringen av dessa. Hur många sitter inte hemma på golvmattan med kattskinnsmössa på huvudet och monterar ihop datorn. Sen fattar dom inte varför datorn strular.
Nätdelen ska man däremot inte snåla med.
 
Satsa på en bra nätdel som brukar märkas 80+ (billiga kan gå sönder och bränna sönder det mesta i din burk) och sedan processor och minnen, om du vill ha ett snabbare arbetsflöde.

En 4 kärnig Intel 2500K klarar biffen bra, men en 2600K är bättre med sin Hyperthreading, vilket gör att du får 4 virtuella kärnor till.
Sen skulle jag inte gå på mindre än 8GB RAM, helst 16GB. Själv kör jag med 32GB nu, då det är ganska billigt med RAM. :)

Chassi kan vara av intresse om du är känslig för ljud, men annars spelar det ingen större roll, bara moderkortet passar.

SSD:n gör mest bara att program och operativsystem startar snabbare, men ytterst lite i de flesta programmen. Kör själv med två SSD:er och då en för OS och program, sedan en för Lightroom katalog och cache till Photoshop etc. vilket snabbar på en del.
 
Satsa på en bra nätdel som brukar märkas 80+ (billiga kan gå sönder och bränna sönder det mesta i din burk) och sedan processor och minnen, om du vill ha ett snabbare arbetsflöde.

En 4 kärnig Intel 2500K klarar biffen bra, men en 2600K är bättre med sin Hyperthreading, vilket gör att du får 4 virtuella kärnor till.
Sen skulle jag inte gå på mindre än 8GB RAM, helst 16GB. Själv kör jag med 32GB nu, då det är ganska billigt med RAM. :)

Chassi kan vara av intresse om du är känslig för ljud, men annars spelar det ingen större roll, bara moderkortet passar.

SSD:n gör mest bara att program och operativsystem startar snabbare, men ytterst lite i de flesta programmen. Kör själv med två SSD:er och då en för OS och program, sedan en för Lightroom katalog och cache till Photoshop etc. vilket snabbar på en del.

Jag har också hört att SSD-diskar ska vara bra för Photoshop om man lägger sin cache-katalog där. Är det stor skillnad? Det är den främsta orsaken till varför jag är intresserad av en SSD. Starta datorn snabbare kan vara lyx, men det är inte ett skäl till varför jag lägger ner femtonhundra kronor.
 
Jag har också hört att SSD-diskar ska vara bra för Photoshop om man lägger sin cache-katalog där. Är det stor skillnad? Det är den främsta orsaken till varför jag är intresserad av en SSD. Starta datorn snabbare kan vara lyx, men det är inte ett skäl till varför jag lägger ner femtonhundra kronor.

Med en modern SSD är skilnaden riktigt påtaglig. Med en äldre SSD är skillnaden inte alls lika stor.

Men, det första man bör lägga pengar på är i mitt tycke så mycket RAM man kan.
 
Jag har också hört att SSD-diskar ska vara bra för Photoshop om man lägger sin cache-katalog där. Är det stor skillnad? Det är den främsta orsaken till varför jag är intresserad av en SSD. Starta datorn snabbare kan vara lyx, men det är inte ett skäl till varför jag lägger ner femtonhundra kronor.

Precis som Janne skriver så märks det ganska påtagligt, om man använder nyare SSD:er (SATA3). De är snabba i filöverföring och en accesstid som en vanlig mekanisk disk kan drömma om.
Problemet med SSD:er är att när du väl skaffat en och vant dig, så kommer du aldrig vilja ha en vanlig hd igen. ;-)
Till Cachen behöver du ju inte en 120GB:are utan kanske räcker med en på 40-60GB?

Jag har 2st på 120GB och använder den ena som sagt till Lightroom och PS cache. Men även för att ladda över bildfiler, då jag ska jobba med dem. Det går betydligt fortare att jobba så, än om jag skulle lägga dem direkt på någon av mina lagrings diskar och jobba med dem därifrån.
 
Blir det en SSD så tänkte jag använda hela hårddisken till operativsystemet, program och cache. Då tänkte jag 160GB för att vara på den säkra sidan. Går det bra att ha allt på en och samma eller bör jag partitionera den där os och program ligger på en och cache på en annan partition?

Jag vet inte ens om mitt moderkort har stöd för SATA3.

Just nu är det väldigt stora filer som tar kål på min dator. Jag jobbar med bilder på 4GB styck och då upptäcker jag att det är RAM-minnet som går åt väldigt fort. Jag blir därmed nyfiken på om en SSD skulle göra skillnad på stora bildfiler eller om den bara snabbar upp arbetsflödet när man hanterar många mindre. Jag vet inte riktigt hur det fungerar där.
 
Blir det en SSD så tänkte jag använda hela hårddisken till operativsystemet, program och cache. Då tänkte jag 160GB för att vara på den säkra sidan. Går det bra att ha allt på en och samma eller bör jag partitionera den där os och program ligger på en och cache på en annan partition?

Jag vet inte ens om mitt moderkort har stöd för SATA3.

Just nu är det väldigt stora filer som tar kål på min dator. Jag jobbar med bilder på 4GB styck och då upptäcker jag att det är RAM-minnet som går åt väldigt fort. Jag blir därmed nyfiken på om en SSD skulle göra skillnad på stora bildfiler eller om den bara snabbar upp arbetsflödet när man hanterar många mindre. Jag vet inte riktigt hur det fungerar där.

Kikar man på en "ren bildbehandlingsdator" så skulle ju jag (personligen) hellre ha, säg, 32GB RAM och en mekanisk disk än exempelvis 8GB RAM och en SSD.

Fast, eftersom minne egentligen är ruggigt billigt numera så sitter det 32GB RAM och 256GB SSD i min senaste maskin ;)
 
ANNONS