Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken dator för Photoshop CS5 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har redan fått min bildskärm HP ZR24W - snabba ryck från Dustin! Tyvärr så funkade inte kopplingen Display Port - HDMI, som jag köpte en extra kabel för från Dustin. Men både VGA-VGA och DVI-HDMI (jag hade en kabel) funkar, så jag kör DVI-HDMI tills vidare. Jag har kontaktat HP och Dustin, och Dustin har redan skickat en ny kabel för Display Port - HDMI, så att jag kan testa om det är där felet ligger. Annars så är det fel på Display Port ingången i skärmen, och då får HP ge mig en ny skärm.

Hur är då mitt första intryck av bildskärmen HP ZR24W? Jo, jättebra! Min förra skärm Samsung 226BW med tn-teknik tyckte jag var bra, och den var mycket bättre än den inbyggda skärmen i bärbara PC. Men den nya HP ZR24W är ändå mycket bättre! Det är en fröjd att se färgerna, kontrasten och skärpan i upplösningen (1920 x 1200). Härligt! Och inställningsmöjligheterna via programvara är mycket bra - jag har testat att ställa in och det ser än så länge bra ut. De bilder som jag tidigare har behandlat i Photoshop CS5/ACR med den gamla skärmen ser annorlunda ut - ljusare och tydligare. Det är möjligt att jag skulle ha gjort lite annorlunda med dessa bilder om jag då hade haft min nya skärm, men nu får jag se framåt. Det känns bra!
 
Nu har jag beställt en bildskärm HP ZR24W från Dustin.
Jag ska också köpa en minnesmodul på Kjell&Co så att jag får 8GB i datorn, och kanske ett nytt USB tangentbord om det finns något bra.

Sedan får det nog vara för ett tag, och jag får se hur det går, innan jag eventuellt gör något mer.

Kul att du gick på min linje, bra skärm och mycket minne är Guld för bilder

Ska nog shoppa 16GB mer minne till min Mac i morgon, inte för att den behöver det, utan bara för att jag vill ;-)
 
Nu är frågan utredd med HP om att det inte funkar med Displayport-HDMI för skärmen HP ZR24W med HDMI på datorsidan. Det ska inte funka! Dustin ger mig pengarna tillbaka för Displayport-HDMI kabeln och ska försöka se till att de har rätt info på sina webbsidor. Juste och snabbt agerat av Dustin, får jag i alla fall säga.

Nu kör jag vidare med skärmen HP ZR24W kopplad DVI-HDMI, och det funkar mycket bra. En jättefin skärm!

Vidare har jag skaffat nytt tangentbord med USB-koppling (Logitech, 199 kronor på Kjell&Co), samt utökat datorns minne från 6 GB till 8 GB, genom att ersätta en 2 GB modul med en 4 GB modul för 229 kronor på Kjell&Co.

Det började med att jag behövde köpa ny dator när min gamla gick sönder.
Sedan blev det lite upprustning till av datormiljön. Känns fint!
 
Nu har jag tittat lite vidare.

Två skärmar till samma dator kräver Mac eller PC med extra grafikkort (som inte går att få på min PC), så det blir inte aktuellt. SSD-disk kräver i praktiken eSATA-kontakt, som jag inte har. Mer minne i PCn kanske kan vara aktuellt, en uppgradering från 6 GB till 8GB kostar bara 229 kronor på Kjell & Co, men jag har fått höra av en expert att 6 GB räcker långt för Photoshop CS5.

Två skärmar kräver inte två grafikkort, de flesta grafikkort klara minst två skärmar. Även bärbara även då detta ofta innebär att en av dem måste vara den inbyggda.

SSD kräver som sagt en SATA-kontakt, men du hade väl inte tänkt att ha den liggande på skrivbordet? nej du vill ju byta ut din interna huvudhårddisk mot SSD'n. Där du installerar windows och de viktigaste programmen, och sedan en extern huvudlagring.

Jag skulle dock rekommendera en "riktig" stationär dator, med en eller två skärmar, jag har dock aldrig förstått vad som är så fantastiskt med två/tre/ skärmar, men du kanske gillar det.
Om du bestämmer dig för detta skulle jag föreslå att bygga den själv, eller låta butiken bugga ihop den. Då får du den efter dina behov och inte någon form utav medling som alla färdigbyggda datorer (även mac) är.
 
Två skärmar kräver inte två grafikkort, de flesta grafikkort klara minst två skärmar. Även bärbara även då detta ofta innebär att en av dem måste vara den inbyggda.

SSD kräver som sagt en SATA-kontakt, men du hade väl inte tänkt att ha den liggande på skrivbordet? nej du vill ju byta ut din interna huvudhårddisk mot SSD'n. Där du installerar windows och de viktigaste programmen, och sedan en extern huvudlagring.

Jag skulle dock rekommendera en "riktig" stationär dator, med en eller två skärmar, jag har dock aldrig förstått vad som är så fantastiskt med två/tre/ skärmar, men du kanske gillar det.
Om du bestämmer dig för detta skulle jag föreslå att bygga den själv, eller låta butiken bugga ihop den. Då får du den efter dina behov och inte någon form utav medling som alla färdigbyggda datorer (även mac) är.

Tack haxmannen!
Jag har lärt mig lite grann efter hand av bland annat denna tråd i forumet.
Intressant att man kan köra två skärmar med samma grafikkort, det bör väl vara i en stationär dator då, för min nya bärbara klarar bara att ha två skärmar igång med samma information.
Visst är det som du skriver att en SSD ska ersätta huvudhårddisken och att datat då bör ligga på extern hårddisk e d.
Efter alla intryck som jag har fått så bestämde jag mig för följande ganska små förändringar:
- ny bärbar dator (nödvändigt för att den gamla gick sönder)
- utbyggnad av minnet i den nya datorn till 8 GB
- ny skärm HP ZR24w (jag kör alltså bara en skärm)
- nytt USB tangentbord
Den här mixen trivs jag hittills fint med, så den får nog vara så ett tag.
 
Intressant att man kan köra två skärmar med samma grafikkort, det bör väl vara i en stationär dator då, för min nya bärbara klarar bara att ha två skärmar igång med samma information.

Det, som så mycket annat, beror på hur mycket tillverkaren kostat på det hela.

De flesta bärbara klarar av att köra den interna panelem och en extern panel samtidigt.
GÅr man upp ett steg så hittar man de som kan köra två externa skärmar (men inte den interna samtidigt)
Lite högre upp finns de som kan köra intern+två externa.
Sedan finns det ju ytterligheter. Enligt manualen klarar min laptop av inte mindre än fem samtidiga skärmar.

(Ungefär samma stege gäller även för stationära)

Att din laptop bara skulle kunna "klona" (visa samma information på två skärmar) och inte kunna göra "Utökad skrivbord" verkar helt orimligt, och jag misstänker att du antingen inte har installerat kontrollpanelen för grafikchippet, eller att du helt enkelt inte hittat rätt i inställningarna.


EN sak som kan vara värt att ha i bakhuvudet, om man vill profilera sina skärmar (det som de flesta kallar att "kalibrera bildskärmen) är att när det gäller flera skärmar på samma GPU så har de flesta konsumentinriktade GPU'er bara _en_ LUT (Look Up Table) oavsett antalet skärmar. Detta leder till att enbart _en_ skärm kan profileras.
 
Senast ändrad:
Det, som så mycket annat, beror på hur mycket tillverkaren kostat på det hela.

De flesta bärbara klarar av att köra den interna panelem och en extern panel samtidigt.
GÅr man upp ett steg så hittar man de som kan köra två externa skärmar (men inte den interna samtidigt)
Lite högre upp finns de som kan köra intern+två externa.
Sedan finns det ju ytterligheter. Enligt manualen klarar min laptop av inte mindre än fem samtidiga skärmar.

(Ungefär samma stege gäller även för stationära)

Att din laptop bara skulle kunna "klona" (visa samma information på två skärmar) och inte kunna göra "Utökad skrivbord" verkar helt orimligt, och jag misstänker att du antingen inte har installerat kontrollpanelen för grafikchippet, eller att du helt enkelt inte hittat rätt i inställningarna.


EN sak som kan vara värt att ha i bakhuvudet, om man vill profilera sina skärmar (det som de flesta kallar att "kalibrera bildskärmen) är att när det gäller flera skärmar på samma GPU så har de flesta konsumentinriktade GPU'er bara _en_ LUT (Look Up Table) oavsett antalet skärmar. Detta leder till att enbart _en_ skärm kan profileras.

Tack j2^ !
Här lär man sig mer och mer!
Det kan nog hända att min bärbara dator i alla fall kan ta hand om flera skärmar, för i kontrollpanelen finns det en möjlighet att "utvidga dessa skärmar", något som jag inte prövat eftersom jag nu nöjer mig med att jobba på en skärm (extraskärmen HP ZR24w) och ha datorns inbyggda skärm släckt i hopfälld dator.
Jag har profilerat den skärm som jag använder.
 
Kul att du kom igång med din nya dator Sten. Jag lånar tråden lite i och med att jag också har en datorrelaterad fråga.

Jag jobbar med bilder kring 4gb i Photoshop CS5. Jag kan bara jobba med en bild åt gången. Startar jag två bilder så orkar datorn inte med. Den blir långsammare än ni kan föreställa er och jag blir tvungen att tvångsomstarta den. Jag känner att jag skulle behöva ha en något snabbare dator och undrar vad det är jag skulle behöva uppgradera.

Jag har en Intel Qx6700 quad processor på 2,66Ghz. 8gb 800MHz ram. Vanliga 3,5" hårddiskar. ATI 5770 grafikkort. Jag tror inte att det är cachen som spökar eftersom jag fortfarande har utrymme kvar på hårddisken där Photoshops cache ligger.
 
Då bör du kanske överväga att bygga om ditt system, för med så stora bildfiler så är 8GB inte mycket att komma med.

Börjar tänka kring de banorna. Ska jag bygga ett nytt system för främst Photoshop redigering av tunga bildfiler, vad är det för komponenter jag bör prioritera? Spelar moderkort någon större roll rent prestandamässigt? Minne förstår jag, så mycket som möjligt. Har frekvensen någon betydelse? Spelar processor någon större roll? Val av SSD? Resterande komponenter tror jag att jag kan ta från min nuvarande dator.
 
Börjar tänka kring de banorna. Ska jag bygga ett nytt system för främst Photoshop redigering av tunga bildfiler, vad är det för komponenter jag bör prioritera? Spelar moderkort någon större roll rent prestandamässigt? Minne förstår jag, så mycket som möjligt. Har frekvensen någon betydelse? Spelar processor någon större roll? Val av SSD? Resterande komponenter tror jag att jag kan ta från min nuvarande dator.
Så länge processorn är en i5 eller i7 spelar det mindre roll vilken du väljer, alla är galet mycket snabbare än din nuvarande gamla skruttprocessor.

Moderkort är en sak man inte bör snåla in på av många skäl...personligen skulle jag aldrig nånsin köpa ett kort som ligger i prisklasserna under två tusen kronor. Man får vad man betalar för här, men prestandamässigt sett skiljer det inte särskilt mycket.
 
Moderkort är en sak man inte bör snåla in på av många skäl...personligen skulle jag aldrig nånsin köpa ett kort som ligger i prisklasserna under två tusen kronor. Man får vad man betalar för här, men prestandamässigt sett skiljer det inte särskilt mycket.

Nja, det är oftast bara när man börjar klocka kraftigt att budgetmoderkorten inte når ändå fram. För vanliga användare ser jag inga problem att välja ett lite billigare moderkort. Det man i många fall betalar för är möjlighet för SLI/CF, antal sata portar, bättre ljuddel och bättre/stabilare strömförsörjning till b.la. cpu:n.
 
Jag har alltid varit skeptisk till att satsa på moderkort, åtminstone för min egen del. Jag uppgraderar mina datorer så sällan så vanligtvis hinner en ny socket komma ut på marknaden. SLI är inget jag planerar. Klocka, inte nödvändigt. Vinner jag ingen märkbar prestanda ser jag ingen orsak till varför jag bör lägga på någon tusenlapp extra för att få ett bra moderkort. Bättre ljuddel, förvisso men när jag kör med mina Hifi-högtalare så går ljudet digitalt via HDMI från grafikkortet, och där är ljudsignalen orörd för förstärkaren att ta hand om.

SSD-diskar kan skilja rätt hårt i pris trots samma lagringsutrymme. Varför? Vad bör jag tänka på?
 
Jag har alltid varit skeptisk till att satsa på moderkort, åtminstone för min egen del. Jag uppgraderar mina datorer så sällan så vanligtvis hinner en ny socket komma ut på marknaden. SLI är inget jag planerar. Klocka, inte nödvändigt. Vinner jag ingen märkbar prestanda ser jag ingen orsak till varför jag bör lägga på någon tusenlapp extra för att få ett bra moderkort. Bättre ljuddel, förvisso men när jag kör med mina Hifi-högtalare så går ljudet digitalt via HDMI från grafikkortet, och där är ljudsignalen orörd för förstärkaren att ta hand om.

SSD-diskar kan skilja rätt hårt i pris trots samma lagringsutrymme. Varför? Vad bör jag tänka på?
Det skiljer rätt mycket i prestanda bland dom, det är ofta därför priset skiljer. Jag kan rekommendera Corsair Force GT...riktigt bra SSD-serie.
 
Börjar tänka kring de banorna. Ska jag bygga ett nytt system för främst Photoshop redigering av tunga bildfiler, vad är det för komponenter jag bör prioritera? Spelar moderkort någon större roll rent prestandamässigt? Minne förstår jag, så mycket som möjligt. Har frekvensen någon betydelse? Spelar processor någon större roll? Val av SSD? Resterande komponenter tror jag att jag kan ta från min nuvarande dator.

Vad gäller komponenter/minnesfrekvens så säger jag som de andra: Nej, det är egentligen totalt oviktigt sålänge du inte vill syssla med överklockning.
 
ANNONS