Annons

Stationär för bild och lagring!

Produkter
(logga in för att koppla)
När du sedan söker prestanda så precis som Magnus påpekar kan RAID vara en idé fast jag skulle absolut inte rekommendera RAID-1 för fotografer, för i fall att en disk går sönder så är datan på den andra friska disken obrukbar. RAID-0+1 är vad du söker, då du både har backup och en hastighetsökning.

Nu är du ute och cyklar lite. RAID 1 är en ren spegling av diskar, ger ingen prestandahöjning men full datasäkerhet (går en disk sönder så har du en komplett backup kvar).

RAID 0 eller striping är hastighetshöjande men har ingen datasäkerhet, går en disk sönder så är du rökt.

Att kombinera striping och spegling skulle jag inte rekommendera för en säkerhetslösning, skilj på säker lagring och snabb access. En trasig RAID 10 (1 + 0) kan vara ett elände att reda ut då datat är spritt över flera diskar, enkla speglade diskar kan du i princip plocka loss och använda löst i vilken annan dator som helst.

Vill man ha säkerhet och prestanda är RAID 5 att rekommendera, typiskt tre diskar med paritetsinformation. En godtycklig disk kan falla ifrån medan datat fortfarande är åtkomligt (och komplett). Men du kan inte ta en disk och använda i ett annat system som med en RAID 1 konfiguration.
 
Hej!

Jag skulle kolla på Alina System eller eis som du var inne på. Dels finns de i stan och kan sina saker, och sedan har båda två bra service.

Som folk har sagt innan, lägg krut på processor och RAM-minne. Och om du inte vill bygga själv, men vill köpa delar separat kan jag utan problem plocka ihop den åt dig.

MVH Oscar
 
Hej!

Jag skulle kolla på Alina System eller eis som du var inne på. Dels finns de i stan och kan sina saker, och sedan har båda två bra service.

Som folk har sagt innan, lägg krut på processor och RAM-minne. Och om du inte vill bygga själv, men vill köpa delar separat kan jag utan problem plocka ihop den åt dig.

MVH Oscar

Jo så är det, har mycket affärer ihop med Alina så jag börjar nog där och ser om de kan fixa något lämpligt, och som Du säger bra service och egen verkstad på promenadavstånd det är värt en del också!!

Tack för erbjudandet om ihopplockning, får se var det slutar !
 
Väcker denna tråd då jag ikväll oförhappandes fick en del info som lät bra men jag ändå inte kan bedömma då det handlar om Mac och jag kan inget om dessa maskiner så ha överseende med dumma frågor!

En bekant som kör Mac visade sin laptop modell okänd men hursom jag vill ha en staitonär men han påstår att såna finns också som liksom hans kan köra Mac OS och Win paralellt och att jag kan nyttja Mac.s bättre bildredigering men få filerna kompatibla med PC vilket är ett måste då jag jobbar mycket mot Win i PC miljö och mina övriga burkar är PC, så har han rätt och hur funkar det isf??

Han pratade om en enkom mapp som hette delade filer eller något liknande, jag är som Ni märker helt novis på Mac så hjälp mig snälla för funkar det och Mac är så bra som det sägs på bildsidan så kan jag tänka mig att köra det även om jag måste behålla mina PC pga jobbet men för detta ändamål är det en tanke.

Kan jag koppla den till mina befintliga tillbehör som skärm, tgb, skrivare, kamera mm utan att det blir krångel och vilka program medföljer förutom OS och vad behöver jag skaffa för att fixa bilder för det är denna dators primära uppgift, att redigera, lagra och scanna bilder?

Om jag kör den mot en extern skärm är det kanske lika bra med en laptop eller ska jag hålla fast vid en stationär?

Alla tips mottages tacksamt.
 
Fast jag börjar fundera lite här. Du vill komma billigt undan, och nu vill du betala för 2 operativsystem? För det låter som om du pratar om dual boot (eller bootcamp som Mac kallar det).

Sen säger du att Mac är bättre på bildsidan, är det iPhoto du tänker på, för annars är väl Adobe rätt standard, och de är ju i princip identiska på PC och Mac. Och komponent för komponent är Mac dyrare, men iom att allt är gjort för deras grejer funkar det lättare tillsammans (ok grov generalisering, men rätt nära).

/Björn
 
Om en liten stund kommer det en hel hop MAC-religiösa fanatiker att gå igång, var så säker! ;)

För att svara på flera frågor samtidigt.
Du får mest dator för pengarna med en stationär Windows-maskin.

Om vi utgår ifrån att du använder PS för fotoredigering så finns det både för mac och win. Och mig veterligen så gör inte operativsystemet jobbet åt dig. Så om du är van att jobba i windows så tycker jag att du ska fortsätta med det.
Det finns inget egenvärde i att blanda in ytterligare ett operativsystem att hålla reda på.

Vad gäller kompatibiliteten med tillbehör så ska det inte vara några problem om du kör mac, men satsa inte pengar på det. Mac har lite sämre stöd än win men det gäller huvudsakligen äldre tillbehör.
 
Låter som jag bör gå vidare med PC då för ska jag anädå använda PSE i Mac version så kan jag lika gärna köra i PC och Win.
Vad jag trodde så hade Mac något eget bildprogram som skulle vara bättre än PSE och därför funderade jag på att skaffa en Mac men annars blir det ju som Du nämner bara krångel med olika OS.

Tar gärna mera åsikter i ämnet dock!
 
Liten notis bara, såvidare du inte arbetar med någon form av 3D-rendering så är grafikkort ytterst irrelevant. Fotobehandlingsprogramvaror arbetar i princip uteslutande genom CPUn. Där bör focus vara!

Är det inte så att nya Photoshop CS4 har stöd för mer minne på grafikkorten nu? Fast det kanske ändå inte spelar så stor roll?
 
Hoppar in

Och undrar om inte HP är lika speciella nu
när dom är Kinesiska?
Förr fick man köpa tex anpassade minnen till HP,
dyrare förstås.
Kan Elgiganten och Packard Bell vara vettigt?
http://www.elgiganten.se/product/da...30?Selected=Specifications#tProductTabcontent

Är lite tveksam till Elgiganten, men den ligger lite
närmare än Alina...
Packard o Bell?
Ska även använda PCn till surfning mm.

PCn ovan har 6Gb(bra) och har 4X kärna, bra?
Är det smartare med Intel nu för tiden?

Edit "ej tillgänglig i Norrtälje" men i Uppsala
(Elgiganten)...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.