Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra bärbar dator för fotografer - hett tips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Oscar skrev:
Jag har en dell latitude D610 14" med 1450 * 1060 skärm.. riktigt bra att visa bilder på.

Bredbild är väl inte så värst bra att visa bilder på? .. om inte kör bara med liggande kort förstås... fast då är det väl inte bra ändå med vanligt digitala proportioner.

Jo men bilderna "dras väl inte ut" med widescreen, eller?

Är det inte praktiskt att ha paletter på sidorna och bilden centrerad, tex i PS?

Widescreen är inget måste för mig, tänkte bara att det kanske var praktiskt/bra:)

Jag tycker nog att 14 tum är på gränsen. Siktar på 13,3 tum eller ngt liknande.

Skall googla lite efter din DELL:)!

MVH Niclas,
 
Vad jag på ångrar med den var att jag valde dvd brännare ist. för ett extra batteri..

Brännare är billigare och bättre externa.
 
Oscar skrev:
Vad jag på ångrar med den var att jag valde dvd brännare ist. för ett extra batteri..

Brännare är billigare och bättre externa.

Ahaa, ja det kanske är värt att tänka på!

Har också kikat på 12´ Powerbook.. De är fina men jag tycker kanske att jag dras mer mot PC... har arbetat med både och men idag privat med PC.

Om man kör med extern skärm hemma, finns det fördelar med PC eller MAC egentligen? Eller är det vilket som...?



Mvh Niclas,
 
Vad jag förstått är mac att föredra.. men jag har aldrig själv använt en.

Men som sagt är min Dell kanske i tyngsta laget.. men när jag köpte den den lättaste man kunde få tag på med 1400 * 1050.

Kanske det finns lättare nu för tiden.
 
Nog kändes den lite klen både i processorkraft och framförallt minne, bara 512MB.
Men det är klart, du vill att den skall vara liten också?
 
Dimage7d skrev:
Nog kändes den lite klen både i processorkraft och framförallt minne, bara 512MB.
Men det är klart, du vill att den skall vara liten också?
Minnet hade jag tänkt komplettera men bör nog gå upp på processor tycker du ,jag kollar på lite "större" modell .Hur mycket processorkraft tycker du att man bör ligga på ....
Mvh
Owe
 
The Champ skrev:
Minnet hade jag tänkt komplettera men bör nog gå upp på processor tycker du ,jag kollar på lite "större" modell .Hur mycket processorkraft tycker du att man bör ligga på ....
Mvh
Owe

Hur mycket skall du jobba i PS? Är det bara enklare manövrer?

Såklart kommer din föreslagna maskin att fungera för uppgiften. Och installerar du inte så mycket annat krafs och kanske stänger av en del tjänster som Bill vill att du har igång så är det nog inga större problem.

Men har du även tänkt att sitta och jobba på den hemma mer omfattande så är det nog lite lite.

Vill du dessutom att den skall vara liten så brukar dom inte vara så snabba. Och är dom små och snabba så är dom dyra.
 
Dimage7d skrev:
Hur mycket skall du jobba i PS? Är det bara enklare manövrer?

Såklart kommer din föreslagna maskin att fungera för uppgiften. Och installerar du inte så mycket annat krafs och kanske stänger av en del tjänster som Bill vill att du har igång så är det nog inga större problem.

Men har du även tänkt att sitta och jobba på den hemma mer omfattande så är det nog lite lite.

Vill du dessutom att den skall vara liten så brukar dom inte vara så snabba. Och är dom små och snabba så är dom dyra.

Hemma behövs den inte utan bara på "fältet"att titta på korten och även redigera och bränna på cd .frågan är också hur på bra skärmen är...
 
The Champ skrev:
Hemma behövs den inte utan bara på "fältet"att titta på korten och även redigera och bränna på cd .frågan är också hur på bra skärmen är...


Skärmen tror jag inte är så bäst på den.


Varför inte köpa en nättare pc?


Jag funderar på en skärm runt 12 - 13 (abs max 14 tum).

Så har man extern skärm hemma på typ 19 tum.. det skulle duga för mig:)


Acer,s datorer är rättså stora till det yttre upplever jag. Mycket material runt skärmen tex.


MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Skärmen tror jag inte är så bäst på den.


Varför inte köpa en nättare pc?


Jag funderar på en skärm runt 12 - 13 (abs max 14 tum).

Så har man extern skärm hemma på typ 19 tum.. det skulle duga för mig:)


Acer,s datorer är rättså stora till det yttre upplever jag. Mycket material runt skärmen tex.


MVH Niclas,

Skulle också funka bra ,har du några tips eller förslag ?????gärna på http://www.inwarehouse.se/portalStart.aspx?Category=ACCB
 
Niclasfoto skrev:
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?ReferId=78&Id=e951144

Den kikar jag närmare på men det blir dyrt om jag skall ha 1GB minne...

Kommer dock att spara ihop till en ordentlig dator.. som måste vara smidig.


MVH Niclas,

Niclas.
Jag tycker du skall ha 15,4 skärmen med högsta upplösningen,den ger bra färgåtergivning samt har bra betraktningsvinkel, själv valde jag en HP som är lite maccigare i formen.
jag arbetar hellre med bärbar mac och extern skärm eftersom du med lätthet kan kalibrera både den bärbara och den externa samt att flertal andra program fungerar med färghantering. Min hp går inte att profilera med kalibrator då ATI programvaran inte läser profilen som skapats.

Nu kommer dessutom den nya snabbare processorerna Intel core duo, mac + flera Pc tillverkare har börjat att använda dessa.

Jag skulle utan tvekan köpa mac om inte priset spelar roll.
Mikael
som dock trivs bra med sina HP och Acer
 
Glömde en sak som jag tycker är viktig, mac har DVI ,digital utgång för extern skärm, det har inte min bärbara pc.

Mikael
 
Tack för svar!!:)
Just nu så lutar det åt MAC eftersom jag kommer att sikta på extern skärm vid "kontoret"..

Men även om skärmen inte är oviktig på den bärbara så är den helt klart sekundär i mitt fall. Det handlar mer om att den skall duga för ok och grundläggande bildbehandlig, alltså inte stora jobb med många lager etc..

Kommer nog att kika vidare på Powerbook 12´..
De nya har mer än nog prestanda för mig.. antar jag utan att vara ngn expert.

Jag kommer nog att sikta mot prisklassen upp till 16 000....


(Min datorinvest blir aktuell i samband med ev jobb/anställning som kräver detta,,
Annars så blir det uppdatering till annan ok dator vid ett senare tillfälle...)


MVH Niclas,
 
Suttit och läst.

Eftersom jag alltid kommit lika bra överens med MAC & PC så är valet inte så kinkigt egentligen med tanke på vana och smak.. generellt alltså.



Jag skulle eventuellt välja en 15´ skärm som en kompromiss då den blir mer användbar för redigering utan att vara bunden till detta vid den externa skärmen.

Men en 12´ som det lutar mot är ju ändå långt mer mobil än en 15´.. strl har betydelse för mig i detta fallet!


Här finns ju lite godis.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?family=PowerBook

Mvh Niclas,
 
Har själv också kikat på macs powerbook med 12"/15" skärm eller så en 14" ibook.

För fotografer e ju macen mycket bättre eftersom macen har runda pixlar. (andra datorer fyrkantiga)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.