Annons

bröllopsfotodilemma... help me out..

Produkter
(logga in för att koppla)
Margulis "hudton lathund" i CMYK beror som sagt på att han är CMYK freak och först på senare år
( motvilligt) godtar att folk jobbar i RGB .

Jag har varit på en seminarium med honom
där han suckade rejält när genom handuppräckning visade sig att det var bara en liten del som jobbade i CMYK ..

Personligen är jag lite allergisk mot att numera är de flesta magasin omslagen där hudtoner förekommer kokta efter samma " perfekt hudton" recept.

Jag ryser när jag ser dessa "över"vita ögonvitor,
kritvita tänder, säljande blanka läppar .
Hoppas för "backlash " snart !



PS:
Margulis har precis släppt en ny bok
photoshop-lab-color .
Fär vissa blir den lika spänannde som en Mankell deckare.
 
Jann Lipka skrev:
Personligen är jag lite allergisk mot att numera är de flesta magasin omslagen där hudtoner förekommer kokta efter samma " perfekt hudton" recept.

Margulis har precis släppt en ny bok
photoshop-lab-color .
Fär vissa blir den lika spänannde som en Mankell deckare.

Kan bara hålla med om risken för standardisering med hudtonsrecept. Det var något jag lärde mig genom att faktiskt mäta ett 10-tal personers hudtoner. Det är faktiskt ganska stor variation mellan vår hudton. Och då inriktade jag mig på »vita« personers hudton.

Men jag tycker att det är bra att ha en utgångspunkt. Om jag ser en hudton där den blå kanalen är lika ljus som den gröna, då vet jag att något är snett. Vanligare är kanske när jag får en röd kanal som ligger 50-60 pinnar över den gröna. Så röd är man inte om man inte har allvarliga brännskador.

Och vi är flera som ser fram emot Margulis Lab-bok. De små avsnitt han har haft om det i sina böcker har ju gett mersmak om att arbeta i Lab.

Stefan
 
Jann: tack för tipset!

Stefan: använde du några speciella verktyg för att kalibrera kameran och/eller RAW-konverteringen när du fotograferade dina bekanta?
 
kpt skrev:
Stefan: använde du några speciella verktyg för att kalibrera kameran och/eller RAW-konverteringen när du fotograferade dina bekanta?

Jag använde inte en kamera, det blir ju en rundgång eftersom en kamera använder en profil för att ta fram färgerna. Jag mätte med en spektrofotometer, en ganska avancerad färgmätare som man vanligtvis använder för att mäta upp utskrifter innan dess att man bygger skrivarprofiler. Men den kan också mäta färger på andra ytor, såsom ens vänners hud :)

Stefan
 
OK, jag förstår: kameran var aldrig inblandad där.

Får du ut CIE-färger (X,Y,Z) ur spektrofotometern?

Kan man säga att din observation av skillnaderna i hudtonernas R,G,B är komplementet till Dan Margulis mått? Det låter ju som om 30 enheter kan vara 3-5%.
 
Fotade på min kusins bröllop för ett år sedan. Av 350 bilder blev det ett album med 100 bilder i "bröllopspresent" till henne och hennes man. Det ska tilläggas att jag då hade hämtat kameran direkt från posten och aldrig använt den förrut (hann precis med att ladda batteriet) så felprocenten var överkant då, men visst får man sålla.
 
kpt skrev:
Får du ut CIE-färger (X,Y,Z) ur spektrofotometern?

Kan man säga att din observation av skillnaderna i hudtonernas R,G,B är komplementet till Dan Margulis mått? Det låter ju som om 30 enheter kan vara 3-5%.

Nej, man får ut de spektrala värdena, det vill säga ett värde som gäller för 10 nanometersband. Rapporten säger alltså att jag mellan 400-410 nm har detta värde, mellan 410-420 detta värde och så vidare. Dessa värden kan sedan omvandlas till vilken CIE-färgmodell du vill. Jag gjorde om dem till Lab som jag sedan konverterade till RGB utifrån Adobe RGB.

Jag har jämfört de värden jag fått på så sätt med de rekommendationer jag fått från tryckare och reprofolk. Om jag konvertar dessa värden till RGB stämmer de rätt väl med vad jag fått fram vid min mätning.

Stefan
 
Aha, du får alltså ut en hel spektralfördelning?

Gjorde du detta utomhus eller har du någon vit lampa i en studio?

--Kjell (nyfiken)
 
kpt skrev:


Gjorde du detta utomhus eller har du någon vit lampa i en studio?

Spektrofotometern har sin egen inbyggda ljuskälla som mäts in mycket noga från fabriken. Därigenom vet man hur den spektrala fördelningen från ljuskällan är och kan på så sätt kompensera för detta.

MVH/Stefan
 
För bättre användning av upplättningsblixt föreslår jag följande om du inte redan har tänkt på det.

- Det ryska hacket installeras i Canon EOS 300D och får tillgång till blixtljuskomnpensation, vilket gör att effekten påå blixten kan justeras. Fungerar för externa såväl för den interna blixten.

- Extern blixt, någon ur Canons EX-sortiment eller Sigma EF-500 DG Super (prisvärd). Den kan även jobba som slavblixt.

- Använda RAW som bildformat vid alla viktiga bilder så att viss exponeringsjustering kan ske, men framför allt färgkalibrering kan ske innan vidare bearbetning sker i datorn.
 
stefohl skrev:
Spektrofotometern har sin egen inbyggda ljuskälla som mäts in mycket noga från fabriken. Därigenom vet man hur den spektrala fördelningen från ljuskällan är och kan på så sätt kompensera för detta.

MVH/Stefan

Låter som en billig liten pryl :)

Tack för info!
 
När det gäller inköp av extern blixt vill jag påpeka nyttan med att kunna zooma blixten manuellt.

Detta är bra om man ska reflektera blixten i en neutral yta och vill ha en mer koncentrerad ljusbild även om man använder mer vidvinkliga objektiv. Genom att kunna koncentrera ljuset får man i mina ögon ett mer intressant ljus. På enklare blixtar zoomar reflektor automatiskt för att passa vald brännvidd.

Sämst är det att använda en diffusor (även kallad Omnibounce) på blixten då den plattar till och gör ljuset mjukt.
 
En liten kommentar till "Stefans 30 30 30 recept "
Jag har kikat lite på denna med flera olika bilder .

I min smak så får man lite väl gula hudtoner.
även en nypa mycket grönt
Ingen risk med magenta "stick här inte .


Vad har DU för hud exempel kompisar Stefan egentligen ?

Det är i och för sig säkrare med gulsot än köttfärs.

Har någon provat finslipa "receptet"

tex
G-B = 25
R-G = 35

Hälsningar gnällspiken.
 
Guanche skrev:
1. lyckas ni fotografer med alla bilder ni tar, tex på bröllop el porträtt eller är det med en bunt sämre bilder som ingen sedan får se.

2. Hur jobbar ni, hur hinner ni med under ett bröllop, kör ni med manuella inställningar eller automatik? När (om) byter ni objektiv?
Vad tänker ni på när det gäller bakgrund och exponering? (utomhus)

Jag gissar att det hela handlar om erfarenhet något som jag jobbar på.
Ja jag har lyckats med det jag har föresatt mig.

Jag planerar först med paret för att få reda på vad de vill ha. Resultatet skrivs ner i en liten bok.

Sedan tar jag med dem ut för en testfotografering med boken i hand och stoppur i den andra.
Det är egentligen inte ens viktigt att det är film i kameran. Stoppuret kommer att visa dig att vissa idéer måste strykas och andra kan kanske läggas till.

Titta igenom bilderna och se om det är vad ni vill uppnå. För när dagen D kommer så går tiden oerhört fort.

God planering är viktigare än erfarenhet.

Den som har stor erfarenhet kanske inte behöver göra detta utan vet automatiskt hur lång tid saker & ting tar, men det beror på att man redan har gjort det många ggr.

Vill du använda blixten, prova då på ngn tills du kommer till det slutresultat du vill ha.
 
Men Per dina bröllopsbilder är redan underbara.

Hur många bröllop har du hunnit med, kan du ens komma ihåg allihop.

Visst fasen planerar du inför VARJE bröllop.
Kameror, assistenter, platser, tider,

Jag kan i alla fall inte tänka mig att du har fått alla dessa fina bilder utan att tänka igenom jobbet varje gg.

Skillnaden är att du idag vet vad man kan och inte bör göra. Det gör att du kanske inte måste ta till boken för att skriva.

Själv använder jag min testfotografering till att skriva ner sådant trivialt som glöm inte fötterna i denna bildidén osv.

Så jag tycker inte alls att du behöver sätta ngt i halsen utan sträck stolt på dig över de bilder du tar.
 
Jag håller med. God planering hör till när man fotograferar bröllop. Utan ett bra upplägg är det svårt att hinna med alla bilder man vill göra på den korta tid man har till förfogande.

Jag träffar alltid det blivande bröllopsparet några dagar innan bröllopet för att gå igenom detaljerna. Då antecknar jag viktiga saker i min anteckningsbok.

Jag åker till fotograferingsplatsen tidigare än brudparet för att kunna välja ut bra platser att fota på.

Planering är viktigt. Det gäller att vara väl förberedd. Erfarenhet är lika viktigt när planeringen skiter sig.
 
Hej

En detalj som man ha i åtanke är att inte vara rädd för att använda upplättningsblixt utomhus. Man tycker det är självklart när man sitter hemma i godan ro och tittar på andras bilder, men en solig och vacker somardag tycker man att man att man har tillräckligt med ljus och glömmer detta

Jag glömde detta fullständigt på mitt senaste bröllop (mitt på dagen, i juli). Det såg riktigt bra ut när man såg med egna ögon. Sedan blev antingen bakgrunden överexponerad eller så blev brudparet underexponerat.

Mycket klantigt nu i efterhand tycker man, men men... man glömmer nog inte det nästa gång.

/Robert

Edit: Hade jag planerat detta (skrivit in i planerna) hade jag nog kommit på att hänga på blixten.
 
Senast ändrad:
Det är där erfarenheten kan vara bra att ha med i väskan...
Bara en sån sak som om det börjar regna kan vara riktigt jobbig att lösa.
/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.