Annons

bröllopsfotodilemma... help me out..

Produkter
(logga in för att koppla)

Guanche

Aktiv medlem
allt är enkelt när man kan det, men ...

Jag har inte gått någon fotoutbildning, utan försöker lära mig allt själv vilket ibland kan vara frustrerande. Framför allt har man ingen att fråga även om jag hittar mycket info här på forumet, och man kan bara gissa hur andra fotografer jobbar.

Mina frågor

1. lyckas ni fotografer med alla bilder ni tar, tex på bröllop el porträtt eller är det med en bunt sämre bilder som ingen sedan får se.

2. Hur jobbar ni, hur hinner ni med under ett bröllop, kör ni med manuella inställningar eller automatik? När (om) byter ni objektiv?
Vad tänker ni på när det gäller bakgrund och exponering? (utomhus)

Jag gissar att det hela handlar om erfarenhet något som jag jobbar på.

3 hur får ni till bra hudfärger? jobbade häromdagen med ett par, varav en person som har ganska röd nyans i ansiktet. Jag tycker ofta hudfärgerna inte stämmer, det blir ofta rött. tips?

Jag tar en del bra bilder men tycker att jag får jobba mycket i bildbehandlingsprogram för att det ska bli riktigt bra med färger etc.

4. upplättningsblixten, finns det någon grundregel, inställning eller är det bara att testa hej vilt.

5. Jag har en Canon 300D med lite olika objektiv av olika kvalitet, saknar ett ljusstarkt zoom objektiv. Vilken kan ni rekomendera som är prisvärt?

man måste ju fråga för att få veta...
 
Guanche skrev:

3 hur får ni till bra hudfärger? jobbade häromdagen med ett par, varav en person som har ganska röd nyans i ansiktet. Jag tycker ofta hudfärgerna inte stämmer, det blir ofta rött. tips?

Jag tar en del bra bilder men tycker att jag får jobba mycket i bildbehandlingsprogram för att det ska bli riktigt bra med färger etc.

Utan att vara expert på bröllopsfoto, porträtt eller för den delen ens yrkesfotograf, låter det som att du skulle, om du plåtade med film, behöva använda någon porträttfilm, exempelvis Fuji Reala.

När det kommer till digitalt, antar jag att man får helt enkelt ställa ner färgmättnaden, plåta RAW och sen jobba i Photoshop.

/Zoran
 
Tänkte bara svara lite snabbt på din första fråga. Det finns väl ingen som lyckas med att bara ta bra bilder, utan alla slänger väl många av sina bilder.

Jag fotograferade ett bröllop i helgen, och tog c:a 600 bilder och efter att ha sållat ibland dom blev 200 kvar, då var det bilder för hela dagen och kvällen.

Som amatör känner jag mig rätt nöjd med det, det var mitt fjärde bröllop som jag fotograferade men mitt första med digitalkamera.

Jag tycker inte man ens skall visa sina bilder innan man har rensat bort iallafall dom sämsta.

När det gällar bröllop också, så vill man ju ha bilder där brudparet visas från dess allra bästa sida. Det är ju oundvikligt att man får bilder där dom gör konstiga miner eller blundar. Så man måste slösa på "film" om man skall få några bra kort, jag brukar trycka av små skurar av exponeringar.

Jag tycker också att man skall försöka fånga stämningen och ögonblicket istället för att gräva ner sig i tekniken. Så är du osäker så är det bättre att lite på kamerans automatik och istället koncentrera dig på motiven.
 
tack för era svar!

känslan är jätteviktig, den har jag mer koll på
så det är det tekniska jag behöver träna på och det är ju grundläggande för att få fram bilder med bra exponering och skärpa. Jag jobbar både med reflektor och upplättningsblixt varav den senare behöver mer jag mer erfarenhet och kunskap om. Jag kör RAW i alla fall till de viktigaste bilderna. Vill slippa efterarbetet så mycket som möjligt vad gäller färger och sånt. Jag ägnar den tiden heldre till roliga effekter som att softa, SV/V, sepiatona etc.

På mitt sista bröllop fick jag fram ganska många fina bilder och varje bröllop ger sin erfarenhet. Dock är ovanstående frågor viktiga för mig just nu... sen kommer nya tankar och funderingar allteftersom man växer som fotograf.

Lasse: precis vad jag behöver och i min prisklass! tack, jag förmodar att du testat objektivet själv?

Patrik: har läst ditt inlägg tidigare och gick igenom det igen :) bra att uppdatera sig.
 
Guanche skrev:
ingen som har mer knep om hudfärgsåtergivning?

Om jag arbetar i Adobe RGB försöker jag få till en hudton där det skiljer cirka trettio enheter mellan den röda och gröna och ungefär lika mycket mellan den gröna och den blå.

Så om du mäter upp med pipetten en röd ton på 200 bör den gröna ligga runt 170 och den blå 140. Naturligtvis stämmer detta inte på alla hudtoner, men det brukar i alla fall ge en bra utgångspunkt.

Stefan
 
Hej Maria Elena!

Jag är precis som du amatörfotograf och har fotograferat en del bröllop för vänner och släkt. Här är min syn på dina frågor:

1. Nej, absolut inte! Finns dock flera grader av misslyckanden. Suddiga bilder, felexponerade bilder etc går direkt i papparskorgen.

Sedan finns det bilder där någon i sällskapet tittar bort eller varianter på samma motiv. Sådana bilder lämnar jag också till brudparet. Kanske de gillar en annan bild än de jag valt ut. Eller så duger bilderna för svärmor som bara tagit bilder med en gammal Instamatic utan film i kameran...

2. Jag har nyligen skrivit en artikel på www.fotografiska.org under Fototips -> Bröllop där jag beskriver hur jag arbetar under ett bröllop. Hoppas att artikeln kan inspirera dig.

3. Om du är orolig för färgstick vid digital fotografering kan vitbalanskort vara ett bra hjälpmedel. Se http://www.fotografiska.org/vitbalans.html
Dra även ner mättnaden i den digitala bilden i Photoshop efteråt.
Jag som fotograferar med analog film på bröllopet användar en neutral film som Fuji Reala eller Kodak Portra Neutral Color för att få riktiga hudtoner.

4. Menar du i kyrkan eller på festen? Jag undviker blixt i kyrkan. När du skall använda blixt, underexponera upplättningsblixten 1 - 1,5 steg och/eller slå blixten i taket.

5. Har svårt att ge generella rekomendationer. Som du ser i artikeln så använder jag ett Canon 28-135 mestadels, men då kör jag "analogt" på bröllopen. Fotar du digitalt med en 300D så kommer du antagligen att sakna vidvinkel med detta objektiv.

Lycka till!
mvh Mattias
 
Mattias Lundkvist skrev:

3. Om du är orolig för färgstick vid digital fotografering kan vitbalanskort vara ett bra hjälpmedel.

Nu när hon använder råformat vid fotograferingen skulle jag skippa detta. Det är så enkelt att ställa in i efterhand.

Stefan
 
Mattias Lundkvist skrev:
5. Har svårt att ge generella rekomendationer. Som du ser i artikeln så använder jag ett Canon 28-135 mestadels, men då kör jag "analogt" på bröllopen. Fotar du digitalt med en 300D så kommer du antagligen att sakna vidvinkel med detta objektiv.
Canons 17-85 ger samma vinklar på en 1.6x sensorkamera (27-136), så det torde vara ett fullgott alternativ.
 
Hej Stefan!

Ett förtydligande:
Jag brukar använda vitbalanskort trots att jag skjuter i RAW. Inte för att ställa vitbalansen innan fotograferingen, utan för att enklare kunna ha ett bra utgångsläge för färgjusteringen när jag efterbehandlar bilderna.

Det som jag tycker talar emot vitbalanskorten är att man lätt tar bort stämningen i en bild med ljuskällor från glödljus, solnedgångar etc.
mvh Mattias
 
Mattias Lundkvist skrev:

Jag brukar använda vitbalanskort trots att jag skjuter i RAW. Inte för att ställa vitbalansen innan fotograferingen, utan för att enklare kunna ha ett bra utgångsläge för färgjusteringen när jag efterbehandlar bilderna.

OK, jag trodde du menade att göra en custom vitbalansering för jpeg. Alltid tyckt att allt inställningsarbete i samband med jpeg-fotograferingen är så struligt när det händer mycket och snabbt.

Det som jag tycker talar emot vitbalanskorten är att man lätt tar bort stämningen i en bild med ljuskällor från glödljus, solnedgångar etc.


Justera vitbalanseringen efter det att du klickat på vitbalanseringskortet.

Stefan
 
1. För att vara säker på att en bild är bra tar jag ofta en extrabild. Det vore dumt om man fick en riktigt bra bild och någon blundar.

2. Manuellt är det som gäller när jag jobbar. Inget lämnas åt slumpen. Jag har tre fasta brännvidder som jag konstant byter mellan.

3. Min kamera ger bra färger från början så jag har inte funderat så mycket på saken.

4. En bra grundinställning på blixten är en minuskompensation på mellan -1,5 och -2. Tyvärr finns inte den funktionen i 300D vad jag har förstått.

5. Bröllops- och porträttbilder blir ofta bra om man kan isolera personerna ur bakgrunden. Därför använder jag riktigt ljusstarka objektiv. 85/1,8 och 50/1,4 är två trevliga objektiv för ändamålet. För att kunna fånga ett större perspektiv så har jag en rejäl vidvinkel. Till 300D motsvarar det ca 15 mm. 10-22 är ett roligt zoomobjektiv som ger många möjligheter.
 
Guanche skrev:
ingen som har mer knep om hudfärgsåtergivning?

Det finns lite skrivet i Scott Kelbys bok "The Photoshop CS book for Digital Photographers".

Han försöker ha 3-5% mer gult än magenta i hudfärgerna. Du vill alltså studera bilden i
CMYK-läge.

Det bästa är om du kan få med ett gray-card
i bilden så du kan justera färgbalansen
i datorn efteråt. Det finns lite olika,
välj gärna ett som har svart, vitt och 18% grå.
Jag köpte en bunt dylika på YFO i Malmö och
de kostade inte mycket.

Det verkar som du vill fotografera bröllop.
Blir det helt omöjligt med hudfärgerna kan du
ju alltid göra om det till svart-vitt.
 
kpt skrev:
.....Du vill alltså studera bilden i
CMYK-läge....
varför vill man det?

jag brukar personligen använda selektiv färgändring för sånt.
det är bara dumt att blanda in cmyk på något sätt (både visning som konvertering) så länge man inte ska trycka bilden i tidning.
 
Jag menade bara att om man vill _titta_ på färgtonerna i huden så kan man använda vad-det-nu-heter-på-svenska, color sampler tool med en 3x3-kärna. Informationen visas då i RGB,
det var därför jag föreslog att man gick över i CMYK-läge.

Som du mycket riktigt skriver kan ändringarna sen göras med CMYK-reglage, även i RGB-läge.
 
Kjell ,

I PS kan info palletten visa "förhands" CMYK värden utan att man ändrar läge fr. RGB .

Klicka på lilla trekanten bredvid pipettsymbolen
så kan du göra ändringen av visningen till värde i CMYK eller Gråskala.

Kolla samtidigt att DU har en vettig CMYK profil
valt i färginställningar.

Om DU går efter Scott Kelby ( Men det är Dan Margulis som beskrev den korrekta hudton blandningen på det sättet först ) så skulle jag ha antagligen någon SWOP coated profil ( amerikansk standard ) laddat.

Jag rekommenderar Dans bok "Professional Photoshop"
för en fördjupning när det gäller färgkorrigering.
 
kpt skrev:
Informationen visas då i RGB,
det var därför jag föreslog att man gick över i CMYK-läge.

Det där har jag också läst och aldrig riktigt förstått varför jag ska arbeta med en bild i RGB och sedan välja att kolla siffrorna i CMYK. Vilken CMYK? Varför inte RGB-siffrorna?

Jag misstänker att det beror på att detta är en teknik som använts av skannerförare som var vana att läsa allt i CMYK på sina trumskannrar.

När jag började tillämpa denna metod fick några vänner ställa upp, så jag mätte ett antal hudtonsprover med min spektrofotometer och översatte dessa färgprov till Adobe RGB. Därifrån fick jag denna regel om att dra bort 30 enheter från den röda kanalen för att få fram den gröna kanalens värde och dra bort 30 enheter från den gröna för att få fram den blå.

Sedan instämmer jag med Janns rekommendation om Margulis bok.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.