ulltand
Aktiv medlem
Det är min humla.
Som konsument tycker jag det låter helt sunt.
Trevligt att "BugEyes" har koll på upplösning
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är min humla.
Hjälp, vill man verkligen ha en konstnär som bröllopsfotograf? Är det inte bättre med en duktig fotograf.Argumentet du kan använda är att eftersom du är konstnär, så vill du ha kontroll över hur bilden skrivs ut.
Hjälp, vill man verkligen ha en konstnär som bröllopsfotograf? Är det inte bättre med en duktig fotograf.
Ingen fotograf som levererar en hemsida till bröllopsparet?QUOTE]
Hoss mej kan de få en dåld sida som bar dom har tilträde till.
Och del lille händige fixar ju en Bildblogg utan problem desutom Gratis.
Mattz
Hoss mej kan de få en dåld sida som bar dom har tilträde till.
Och del lille händige fixar ju en Bildblogg utan problem desutom Gratis.
Jag orkade inte läsa riktigt alla inlägg men merparten. Undrar om jag vågar kommentera då?
Hej!
En annan glad amatör håller med! Till alla yrkesfotografer: Leverera det kunderna vill köpa, men ta betalt därefter.
Jag tycker det är skitsvårt att bestämma pris i vilket fall som helst...
Som "kund" vill man alltid veta i förväg vad man skall betala men som "säljare" i detta fall fotograf så är det ju ganska så svårt att sätta ett "fast" pris.
Finns ju inte en fotografering som är den andra lik, alla kunder har olika smak vilket ibland går emot vad du som fotgraf tycker.
Detta blir ju ett litet dilemma om man utgår från att "kunden alltid har rätt"... Jag vill kunna stå för mina bilder jag tar betalt för.
Det är det som ställer till det när kunden själv får framkalla, om kunden framkallar en "dålig" bild eller gör en dålig framkallning av en bra bild så är det du som fotograf som får skit för det ändå.. "Vem har gjort den där dåliga bilden" - "jo det är den fotografen.." då kanske man tappar en kund...
Jag brukar försöka hålla ett lägre timpris på fotograferingen men ett måttligt högt på framkallningen. Som kund bestämmer man ju då lite själv hur mycket det skall kosta i slutänden. Vill man inte ha ett dyrt paket så väljer man att inte framkalla så många. Sedan är jag ganska generös med rabatter på mindre kort om man beställt någon förstorning. Man skickar oftast med en bunt 10x15 kort för att sätta i album gratis.
Sen det absolut största problemet tycker jag är ju när man tagit kanske 100 bra bilder..... kunden som titar på alla dessa blir ju oftast helt lamslagna när de skall bestämma vilka de vill ha...
Hur gör alla andra?? Plockar ni ur 10 st och låter dom välja på endast dom ni tycker om eller??? En del kunder kan ju inte bestämma sig på ett halvår ens.
/JOP
Kanske är det så att det är fotografer med mycket yta och lite innehåll i bilderna? Faller då ytan finns ju inget kvar....
;-) (Lite provocerande? Visst, men som sagt varför i hela friden litar man inte på sina kunder då?!)
Kanske är det så att det är fotografer med mycket yta och lite innehåll i bilderna? Faller då ytan finns ju inget kvar....
;-) (Lite provocerande? Visst, men som sagt varför i hela friden litar man inte på sina kunder då?!)
En annan glad amatör håller med! Till alla yrkesfotografer: Leverera det kunderna vill köpa, men ta betalt därefter.
...fotografer som skriker högst angående hur deras bilder i slutändan presenteras.Det är jag helt övertygad om. Det ser jag redan i bildgallerierna här på forumet så det är nog inte bara bröllopsfotografer. Mer än en bild i gellerierna har fotografens kommentar att bilden endast skall ses i högsta upplösningen annars gör sig inte bilden rättvisa. Och jag ser fotografer här på FS som tycker sig se sina verk totalt förstörda om det är lite komprimeringsrutor i bilderna. Jag har mycket svårt att se att det skulle påverka bilden så värst mycket varken åt ena eller andra hållet. Är bilden bra så är den bra även om kanske återgivningen inte är så bra alla gånger. Hur i allsin dar skall fotografen någonsin kunna låta en bild publiceras i lokala morgontidningen med de kriterierna? I morgontidningen är det låg upplösning, sällan rätt färger, ofta stor misspassning i trycket (ibland flera mm så man tror man är full), mindre format än man förväntar sig, felbeskuret etc etc.
Ibland har lokaltidningarna sommarfototävlingar där läsarna skickar in sina bilder utan att få ersättning. Man kanske kan vinna en kompaktkamera eller ett presentkort i lokala matbutiken. De är väldigt populära tävlingar. För det mesta tycker jag bidragen är rätt bra fast de bara är tryckta på tidningspapper. För det mesta vinner en oväntad bild. Jag är helt övertygad om originalen ser mycket bättre ut än i tidningen. Jag uppmanade mina bekanta i lokala fotoklubben att skicka in bilder så klubben skulle synas. Nej, se det gick inte. Dels tjafade de om upphovsrätter och betalt för bilder, dels så tjafsade de om att de inte vill se sina verk förstörda av tidningen.
Nähä, slipp då, högfärdsnissar.
Jag tror ambitiösa fotografer oroar sig i onödan. Jag lovar, det är ingen som ser halvtonsjusteringarna och gradskillnaderna i bilderna i alla fall. Men de ser ljussättningen i världsklass och bra kompostion i bilderna. "Vad bra kort din kamera tar".
På tal om det, är det nån som klistrarar tapeter och målar själv? Hur många av er gnäller för att man vet om vilka ställen som inte blev riktigt så bra? Jag lovar, det är ingen som ser det heller. Men de kommer märka om du valt fel färg eller mönster på tapeten.
Det är min humla. Jag har märkt att det är väldigt praktiskt att vara fotoamatör. Det är mycket man slipper vara orolig över.
Nu upprepar jag mig: Brukar musiker vägra att låta sina verk spelas upp på trattgramofoner, köksradion?
Kanske är det så att de fotografer som skriker högst angående hur deras bilder i slutändan presenteras. Alltså de fotografer som tycker sig behöva kontroll över visningskvaliten på sina bilder. Kanske är det så att det är fotografer med mycket yta och lite innehåll i bilderna? Faller då ytan finns ju inget kvar....
Hm. Nustår vi här och har en riktigt smart snubbe som förklara för oss hur det fungerar.
Det är min humla. Jag har märkt att det är väldigt praktiskt att vara fotoamatör. Det är mycket man slipper vara orolig över.
Det var inte så bra gämförelse tycker jag. Bilverkstäderna har insett att det finns marknad för gör-det-själv-verktyg och gör de inte det så gör nån annan det. Annars kan verkstan stänga. Att fråga efter källkoden till windows var inte bra exempel heller. Vill man ha källkoden, skaffar man linux. Är det bara tillräcklig efterfrågan på källkod från microsoft och det finns ekonomiskt värde i det kommer de att skicka med källkod (vilket sker redan i dag).- de vill så klart byta packboxen själv, dels för att tjäna pengar, dels för att jobbet ska bli riktigt utfört. Eller be Microsoft om att få källkoden till Windows Vista/XP, du har ju betalt för programmet! Då har du rätt att få källkoden, eller hur?