Annons

Bröllop, många begär "högupplösta" bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hjälp, vill man verkligen ha en konstnär som bröllopsfotograf? Är det inte bättre med en duktig fotograf.

Det hjälper inte om han är duktig om kunden själv väljer att beställa pappersbilderna från billigaste labbet och resultatet blir därefter.
Sen ser hans släkt på korten och tycker "men det kunde ju Göran gjort bättre med sin fina kompaktkamera..."

Ingen fotograf som levererar en hemsida till bröllopsparet?

Billigt, snyggt osv. Kanske ett samarbete med ett bra labb så man på sidan kan välja bilder o beställa?

Jag avråder alla mina kunder att beställa från de biligare labben
för det gör så dåliga jobb ( Tycker jag )

hoss mej får kunderna en valmöjlighet
lite biligare och då bara jpeg
lite dyrare med album , papperskopior , och förstoringar i olika tim altenativ , så att kunden får det är ute efter

ligger ganska lika med BugEyes & MWPhoto enligt mina kunder

// Mattz

Hoss mej kan de få en dåld sida som bar dom har tilträde till.

Och del lille händige fixar ju en Bildblogg utan problem desutom Gratis.

Jo, men jag tänkte mig en lite mer avancerad tjänst, med bilder som vänner kan titta på, länka till, tanka ner, efterbeställa mm.

Att fixa en gratis hemsida känns för lite när en egen domän med rejält utrymme bara kostar några hundringar per år.

Jag tycker det är skitsvårt att bestämma pris i vilket fall som helst...
Som "kund" vill man alltid veta i förväg vad man skall betala men som "säljare" i detta fall fotograf så är det ju ganska så svårt att sätta ett "fast" pris.

Finns ju inte en fotografering som är den andra lik, alla kunder har olika smak vilket ibland går emot vad du som fotgraf tycker.
Detta blir ju ett litet dilemma om man utgår från att "kunden alltid har rätt"... Jag vill kunna stå för mina bilder jag tar betalt för.

Det är det som ställer till det när kunden själv får framkalla, om kunden framkallar en "dålig" bild eller gör en dålig framkallning av en bra bild så är det du som fotograf som får skit för det ändå.. "Vem har gjort den där dåliga bilden" - "jo det är den fotografen.." då kanske man tappar en kund...

Jag brukar försöka hålla ett lägre timpris på fotograferingen men ett måttligt högt på framkallningen. Som kund bestämmer man ju då lite själv hur mycket det skall kosta i slutänden. Vill man inte ha ett dyrt paket så väljer man att inte framkalla så många. Sedan är jag ganska generös med rabatter på mindre kort om man beställt någon förstorning. Man skickar oftast med en bunt 10x15 kort för att sätta i album gratis.

Sen det absolut största problemet tycker jag är ju när man tagit kanske 100 bra bilder..... kunden som titar på alla dessa blir ju oftast helt lamslagna när de skall bestämma vilka de vill ha...

Hur gör alla andra?? Plockar ni ur 10 st och låter dom välja på endast dom ni tycker om eller??? En del kunder kan ju inte bestämma sig på ett halvår ens.
/JOP

Jag tycker det är skitsvårt att bestämma pris i vilket fall som helst...
Som "kund" vill man alltid veta i förväg vad man skall betala men som "säljare" i detta fall fotograf så är det ju ganska så svårt att sätta ett "fast" pris.

Finns ju inte en fotografering som är den andra lik, alla kunder har olika smak vilket ibland går emot vad du som fotgraf tycker.
Detta blir ju ett litet dilemma om man utgår från att "kunden alltid har rätt"... Jag vill kunna stå för mina bilder jag tar betalt för.

Det är det som ställer till det när kunden själv får framkalla, om kunden framkallar en "dålig" bild eller gör en dålig framkallning av en bra bild så är det du som fotograf som får skit för det ändå.. "Vem har gjort den där dåliga bilden" - "jo det är den fotografen.." då kanske man tappar en kund...

Jag brukar försöka hålla ett lägre timpris på fotograferingen men ett måttligt högt på framkallningen. Som kund bestämmer man ju då lite själv hur mycket det skall kosta i slutänden. Vill man inte ha ett dyrt paket så väljer man att inte framkalla så många. Sedan är jag ganska generös med rabatter på mindre kort om man beställt någon förstorning. Man skickar oftast med en bunt 10x15 kort för att sätta i album gratis.

Sen det absolut största problemet tycker jag är ju när man tagit kanske 100 bra bilder..... kunden som titar på alla dessa blir ju oftast helt lamslagna när de skall bestämma vilka de vill ha...

Hur gör alla andra?? Plockar ni ur 10 st och låter dom välja på endast dom ni tycker om eller??? En del kunder kan ju inte bestämma sig på ett halvår ens.
/JOP

Mycket bra !!

Hur mycket lägger ni ner i PS ..
jag är med Modellbilder som många andra här.

och jag tycker INTE det ok att göra alla till SLITZ modeller
där man lägerner mycket tid att tabort hella personligheten på bildena ,och softar ner don till max.

jag tar bort finnar störande märken mm jag tycker att alla har sin perolighet varför förstöra den, så mycket som vissa gör.

oftas så väljer jag utt bilderna till dom och sedan har dom 3-4 st ifall dom hittar några som är bra och detta ingår i priset.

Jonke O jag var inne på din hemsida du bör höja priset ..

Jag var väldigt billig när jag började,och skulle köra detta paralelt med mitt odenarie jobb , och insåg att detta är det bästa som finns
har sedan ett halv år höjt priserna duktigt för att kuna leva på detta.

Men jag blev så alltid full bokad så fort, och bollade över mina förfrågningar till mina dyrare koleger så dom blev också full bokade ,

då insåg jag att jag var aldeles för bilig ,
desutom kommer man in på de roligare uppdragen när man är dyrare,
och får mer respons för det jobb man gör åt dom ( Nöjda kunder = Mer jobb )

// Mattz

Göran, jag har redan gett uttryck för ung samma åsikter en gång i tråden. Men när jag läser ditt inlägg så får jag en liten tanke... Kanske är det så att de fotografer som skriker högst angående hur deras bilder i slutändan presenteras. Alltså de fotografer som tycker sig behöva kontroll över visningskvaliten på sina bilder. Kanske är det så att det är fotografer med mycket yta och lite innehåll i bilderna? Faller då ytan finns ju inget kvar....

;-) (Lite provocerande? Visst, men som sagt varför i hela friden litar man inte på sina kunder då?!)

Kanske är det så att det är fotografer med mycket yta och lite innehåll i bilderna? Faller då ytan finns ju inget kvar....

;-) (Lite provocerande? Visst, men som sagt varför i hela friden litar man inte på sina kunder då?!)

Intressant tanke. Fast jag tror att det är långt ifrån vanligt att tidigare kunder reder ut hela produktionsprocessen med de vänner som tittar på bilderna.
"-Oj, vilka bleka bilder. Var fotografen deprimerad, eller?
-Nej, bilderna av bröllopets ljuva ögonblick var jättefina, fotona hade sköna färger utan att kännas grällt, skärpan var kristallklar. Fotografen erbjöd oss dem utskrivna på Kodaks finaste papper, ett tjockt och färgbeständigt. Även canvas fanns som alternativ. Men vi har skrivit ut bilderna själva på papper som vi köpte jättebilligt i Phuket på bröllopsresan. Skrivaren kom vi också över där, då kom vi ifrån det där löjliga märkestänket. Jag menar, det är ju bara märket man betalar en massa för, allt annat är ju lika.
- Så fotografen är professionell, men det är era utskrifter som är.... kassa?
- Exakt!"

Nej, snarare tror jag som någon tidigare varit inne på att släkt och vänner som får se bilderna drar slutsatsen att fotografen stått för hela arbetet, från foto till utskrift. Fotografens roll blir implicit hela, även den mindre lyckade delen. Kan förstå då att en presumtiv kund får intrycket att den fotografen ska man nog akta sig för.
Det är ju inte heller alltid som den oerfarne vet exakt hur långt man kan komma, hur bra det skulle kunna bli. Istället nöjer den sig med något halvdant.

Kanske är det så att det är fotografer med mycket yta och lite innehåll i bilderna? Faller då ytan finns ju inget kvar....

Man kan ju vrida och vända denna fråga till det extrema åt båda hållen. Jag har gett upp tanken på att man kan omvända oliktänkande, det är bara acceptera att olika människor har olika sätt att se på det hela.

Det gäller både prismodeller och hur man väljer att leverera.

Jag är kanske naiv, men jag tror inte att mina kunder kan försöra mina bilder. Jag är dock så säker på mitt fotograferande och vad jag klarar av att leverera efter ett bröllop att mina kunder får sitt första album redan efter förrätten! Det brukar skickas runt bland gästerna och det har tom hänt att jag fått bokningar direkt under pågående fest.

Då skriver jag ut med den "skändade" direktprint-knappen som proffsen inte förstår vad den har på en riktig kamera att göra. Ingen retusch, sällan beskuret och en skrivare för 700:- i baksätet i bilen.

Sedan får kunden två webbalbum att betrakta, ett urvalsalbum med så gott som allt och ett album med min kortversion av bröllopet som de kan maila sina vänner.

Om deras vänner fortfarande tror att det på något sätt skulle vara mitt fel när de ser trissta utskrifter efter att ha sett dem i full lyster på webben så hoppas jag att de blir omvända av mina nöjda kunder :)

En annan glad amatör håller med! Till alla yrkesfotografer: Leverera det kunderna vill köpa, men ta betalt därefter.

Om världen fungerade så enkelt så vore det väl skoj. Men försök att få exempelvis volvoverkstaden att sälja specialverktyg som behövs för att byta till exempel en packbox. Nej, just det, det går inte - de vill så klart byta packboxen själv, dels för att tjäna pengar, dels för att jobbet ska bli riktigt utfört. Eller be Microsoft om att få källkoden till Windows Vista/XP, du har ju betalt för programmet! Då har du rätt att få källkoden, eller hur?

Eller när du ska till Thailand, be flygbolaget om att skippa piloten och säg att du kan själv ratta flygplanet. Du har ju betalt för resan, då har du ju rätt att bestämma vem som ska ratta planet och hur. Säg att du kan betala ett par tusen extra, då tjänar de ju på att låta dig ta över styrspaken. Om flygbolaget är oroliga för att du ska krascha planet, så kan du ju lugna dem med att de behöver inte lida av dåligt PR vid eventuell flygkrasch, eftersom det var ju du som styrde planet, inte deras pilot. Då blir de nog jättelugna och glada och låter dig flyga planet. Kunden ska ju få köpa det kunden vill ha...

Eller tänk dig att du jobbar i ett verkstadsföretag. En kund kommer till din arbetsgivare och säger att om han kan få komma själv och köra svarven, då kan ni ju kicka den där Morrisson. Skulle facket opponera sig så kan ni lugna facket med att det blir ju billigare för både arbetsgivaren och kunden så här, dessutom så ville kunden ha det så. Då blir facken medgörlig och glad och säger att "då så, då är det ju ok".

...fotografer som skriker högst angående hur deras bilder i slutändan presenteras.
Det är jag helt övertygad om. Det ser jag redan i bildgallerierna här på forumet så det är nog inte bara bröllopsfotografer. Mer än en bild i gellerierna har fotografens kommentar att bilden endast skall ses i högsta upplösningen annars gör sig inte bilden rättvisa. Och jag ser fotografer här på FS som tycker sig se sina verk totalt förstörda om det är lite komprimeringsrutor i bilderna. Jag har mycket svårt att se att det skulle påverka bilden så värst mycket varken åt ena eller andra hållet. Är bilden bra så är den bra även om kanske återgivningen inte är så bra alla gånger. Hur i allsin dar skall fotografen någonsin kunna låta en bild publiceras i lokala morgontidningen med de kriterierna? I morgontidningen är det låg upplösning, sällan rätt färger, ofta stor misspassning i trycket (ibland flera mm så man tror man är full), mindre format än man förväntar sig, felbeskuret etc etc.

Ibland har lokaltidningarna sommarfototävlingar där läsarna skickar in sina bilder utan att få ersättning. Man kanske kan vinna en kompaktkamera eller ett presentkort i lokala matbutiken. De är väldigt populära tävlingar. För det mesta tycker jag bidragen är rätt bra fast de bara är tryckta på tidningspapper. För det mesta vinner en oväntad bild. Jag är helt övertygad om originalen ser mycket bättre ut än i tidningen. Jag uppmanade mina bekanta i lokala fotoklubben att skicka in bilder så klubben skulle synas. Nej, se det gick inte. Dels tjafade de om upphovsrätter och betalt för bilder, dels så tjafsade de om att de inte vill se sina verk förstörda av tidningen.

Nähä, slipp då, högfärdsnissar.

Jag tror ambitiösa fotografer oroar sig i onödan. Jag lovar, det är ingen som ser halvtonsjusteringarna och gradskillnaderna i bilderna i alla fall. Men de ser ljussättningen i världsklass och bra kompostion i bilderna. "Vad bra kort din kamera tar".

På tal om det, är det nån som klistrarar tapeter och målar själv? Hur många av er gnäller för att man vet om vilka ställen som inte blev riktigt så bra? Jag lovar, det är ingen som ser det heller. Men de kommer märka om du valt fel färg eller mönster på tapeten.

Det är min humla. Jag har märkt att det är väldigt praktiskt att vara fotoamatör. Det är mycket man slipper vara orolig över.

Nu upprepar jag mig: Brukar musiker vägra att låta sina verk spelas upp på trattgramofoner, köksradion?

Kanske är det så att de fotografer som skriker högst angående hur deras bilder i slutändan presenteras. Alltså de fotografer som tycker sig behöva kontroll över visningskvaliten på sina bilder. Kanske är det så att det är fotografer med mycket yta och lite innehåll i bilderna? Faller då ytan finns ju inget kvar....

Jaaa, just det! Det är förstås orsaken också till att du inte får ratta finlandsfärjan själv när du ska till Finland. Fastän du som kund har betalat för resan! Och är dessutom beredd att betala extra för att få ratta färjan! Men ändå så får du inte göra det. Fruktansvärt småaktigt av rederiet! Men naturligtvis är den verkliga orsaken det att de rederier som inte låter kunden styra färjan, de har för ilte innehåll. Istället har de mycket yta (vad nu det betyder?).

Det är min humla. Jag har märkt att det är väldigt praktiskt att vara fotoamatör. Det är mycket man slipper vara orolig över.

Jo, det verkar vara väldigt praktiskt och bekvämt - då har man även rätten att styra och bestämma hur yrkesmänniskorna ska sköta sin försäljning och verksamhet. Och de yrkesmänniskor som inte rättar sig efter fotoamatörernas påbud, de har endast "lite innehåll men mycket yta" i sina foton!

- de vill så klart byta packboxen själv, dels för att tjäna pengar, dels för att jobbet ska bli riktigt utfört. Eller be Microsoft om att få källkoden till Windows Vista/XP, du har ju betalt för programmet! Då har du rätt att få källkoden, eller hur?
Det var inte så bra gämförelse tycker jag. Bilverkstäderna har insett att det finns marknad för gör-det-själv-verktyg och gör de inte det så gör nån annan det. Annars kan verkstan stänga. Att fråga efter källkoden till windows var inte bra exempel heller. Vill man ha källkoden, skaffar man linux. Är det bara tillräcklig efterfrågan på källkod från microsoft och det finns ekonomiskt värde i det kommer de att skicka med källkod (vilket sker redan i dag).

Men är frågan i tråden om kunden vill göra allt själv som verkar tro? Varför kom han till fotografen i första hand. Med ditt argumenterande tycker jag ärligt att för de pengar en fotograf kostar, kan man faktiskt köpa en hygglig egen kamera. Hur svårt kan det vara? Alla kan trycka på en knapp, jag lovar. Det kommer bli bild, jag lovar.

Nu är jag tillbaka till det jag sagt förut, fotografer är inte profeter och man kan inte skydda fotografers inkomster med attityder. I så fall hade vi haft kvar svensk tekoindustri, varvsindutri och mycket annat. För att tjäna pengar måste man kunna leverera något som kunderna vill ha, antingen kvantitet, kvalitet, eller unikum. Annars kan man packa ihop.
Ärligt, tjänar fotografer några pengar på att kontroll på utskrifterna? Vad hindrar kunden från att själv scanna de levererade bilderna och skriva ut dem själv? Eller skall ni börja sälja utskrifter med kryss på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar