Varför känns det som att jag har skaffat fel kamera?
Alla andra har canon eller nikon. Känns som att det bara är typ nybörjare som använder Sony.
Var också på en fotokurs i helgen och då visade det sig att jag inte kunde delta med min kamera (fick låna en där istället) för att sony hade en helt annan fattning uppe på kameran (alltså där man fäster extern blixt t.ex, vet ej vad det kallas) så sändargrejen som styrde alla blixtar kunde inte användas på min kamera. Den passade dock på alla andras kameror.
Blev så arg och besviken.
Funderar på att byta till en canon. Känns mer proffsigt på nåt sätt. Eller inte vet jag. Och så är det kanske lättare att hitta beg grejer till detta märke än till sony.
Vad tycker ni sonyägare?? Är ni nöjda? Ska jag fortsätta med sony eller byta innan det är försent (läs: skaffat sej för mkt tillbehör)
Johanna
1: Om det viktigaste är att du känner dig proffsig, oavsett om dina bilder blir som du vill eller ej, så skall du förstås skaffa vad som nu behövs för att du skall känna dig proffsig. Fast i mina ögon är det nog svårt att verka mer oproffsig nybörjare än genom att köpa ett visst märke bara för att "alla andra" har just det. Vill man visa sig proffsig på riktigt kan man göra det genom att ha den utrustningen som man trivs (och har råd) med och lära sig använda den. Vilket märke det sen är har ganska liten betydelse. Trivs man bäst med Canon eller Nikon så skaffar man sig det, trivs man bäst med Sony så skaffar man sig det - eller behåller den man har.
2: Bli arg på den som organiserade kursen istället. Be kanske tom. att få pengar tillbaka på kursavgiften. Om det inte var sagt innan att man var tvungen att ha med egen blixtstyrning, eller ha en kamera med standardblixtsko så är det rätt kass att inte ha så enkla saker som en adapter för Sony/Minoltas blixtsko, kabel för att ansluta sändaren till en pc-kontakt eller en vanlig synk-kabel (ev. med adapter för att montera i blixtskon). Tanken brukar ju vara just att man skall få hålla på med sin egen kamera, inte någon annans...
3: Javisst är jag nöjd med mina Sonykameror. Jag har ju valt dem för att jag var övertygad om att det var dem som jag skulle trivas allra bäst med att använda! Jag är visserligen inte helt nöjd med hur modellutbudet från Sony förvaltas och förändras, men de kameror jag nu har är fantastiska! För mig! Det betyder ju inte att du måste trivas med din Sony, men skall du byta så skall du göra det för att du tror att du kommer att trivas bättre med något annat märke, inte för att något annat är ballare. Det är inte coolt...
Jag har en liten men hygglig Canonutrustning också, utöver mina Sony, men det inte för att jag trivs bättre med Canon - för det gör jag inte! De passar mig i själva verket rätt illa, men jag har ett par objektiv till den som jag gillar och som inte finns till Sony. Se där, det skulle visserligen vara en bra orsak för mig att byta märke, men jag kan å andra sidan inte riktigt tänka mig att använda den kameran mer än just när jag vill använda just de objektiven, så något totalt byte blir det inte tal om!
Däremot finns det väldigt mycket begagnat till Canon och Nikon. De har varit stora länge så det är klart att begagnatmarknaden är större för dem, även om den är ganska hygglig för Sony också.
Så, trivs
du med
din Sony skall du inte byta, men står du inte ut med att det inte är en Canikon så byt för all del. Om det inte räcker med att tejpa över namnet Sony på kameran och skriva "Canikon" på tejpen..? ;-)