Annons

Bluffsäljare eller försäljningsotur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blev via mail kontaktad av Per Ulander, i mailet undrar han om jag kan delge mina erfarenheter av affärer med honom.
För ettt par år sen köpte jag en EOS 10D av honom, den betalades av mig i förskott, och leverans skeddes utan problem. Förra veckan köpte jag en EF 17-40 L av honom den betalades också i förskott och levererades utan problem, denna glugg var fabriksny och ouppackad (förmodligen asien eller usa-import).
Jag kan naturligtvis bara svara för affärer jag gjort med honom, hur han sköter sina affärer i övrigt har jag ingen kännedom om.

Micke
 
Jag presenterade mig hela tiden med mitt efternamn, men det kanske Per inte uppfattade.

Till Per kan jag bara säga att du kunde sköta dina affärer på ett bättre sätt genom att så fort du har skickat ett paket uppge kollinummer till köparen.
Det har du inte kunnat uppge till varken mig eller Jens, trots flertal förfrågningar om det.

Dessutom borde det ligga i ditt intresse att överföra pengar så snabbt som möjligt till Jens.
Då är det rimligt att du uppvisar ett kvitto så fort inbetalning har skett.

M.v.h: Benny i KALMAR!
 
MS7 skrev:
Jag blev via mail kontaktad av Per Ulander, i mailet undrar han om jag kan delge mina erfarenheter av affärer med honom.
För ettt par år sen köpte jag en EOS 10D av honom, den betalades av mig i förskott, och leverans skeddes utan problem. Förra veckan köpte jag en EF 17-40 L av honom den betalades också i förskott och levererades utan problem, denna glugg var fabriksny och ouppackad (förmodligen asien eller usa-import).
Jag kan naturligtvis bara svara för affärer jag gjort med honom, hur han sköter sina affärer i övrigt har jag ingen kännedom om.

Micke

Vad bra att en av oss tre i alla fall fick sitt paket levererat. Synd att inte jag blev en av dem. Hade sett fram emot ett fabriksnytt 17-40 för 3500:-

Jag hoppas att pengarna kommer tillbaka till mig så snart som möjligt så jag, och även du Per, kan släppa hela den här grejen.Inte roligt för någon av oss. Sedan förväntar jag mig att en överföring med uttagsavgiften från avin också skickas till mig! Ingen större summa, men personligen tycker jag inte att jag skall behöva lägga ut pengar själv för att få tillbaka pengar som redna är mina egna.
 
Ursäkta mig, men jag tror att det är svårt att skylla på arbetstider och bankens öppettider vad gäller att få tag i en bankdosa. Du har haft 9 månader på dig. Då handlar det nog snarare om att det inte har legat så högt upp på din prioriteringslista. Om du ALDRIG under 9 månaders tid har kunnat komma loss så pass länge att du kunnat hämta ut en ny dosa så tycker jag dels synd om dig, och sen blir jag fruktansvärt nyfiken vad du jobbar med. ;)

Denna diskussion är väl dock rätt onödig eftersom pengarna antagligen redan ligger på hans konto. Eller hur...

/F
 
foppe skrev:
Ursäkta mig, men jag tror att det är svårt att skylla på arbetstider och bankens öppettider vad gäller att få tag i en bankdosa. Du har haft 9 månader på dig. Då handlar det nog snarare om att det inte har legat så högt upp på din prioriteringslista. Om du ALDRIG under 9 månaders tid har kunnat komma loss så pass länge att du kunnat hämta ut en ny dosa så tycker jag dels synd om dig, och sen blir jag fruktansvärt nyfiken vad du jobbar med. ;)

Denna diskussion är väl dock rätt onödig eftersom pengarna antagligen redan ligger på hans konto. Eller hur...

/F


Visst är den onödig, det var den ju redan från början...
Anledningen till att jag inte på 9 månader skaffat någon ny dosa är att jag helt enkelt SKITER I om dosan funkar eller ej, jag gör alla mina transaktioner via postgirot, alla pengar som kommer till mitt bankkonto vidarebefodras till mitt PG.
 
Så sant. Däremot kanske detta visar att en dosa hade varit rätt bra att ha ändå. För att lösa problem på ett lite smidigare sätt om nåt skulle uppstå som i detta fallet.

Om du gör över 1200 försäljningar per år så är det ju oundvilkligt att det blir problem nån gång. Oavsett vem problemet beror på.

/F
 
foppe skrev:
Så sant. Däremot kanske detta visar att en dosa hade varit rätt bra att ha ändå. För att lösa problem på ett lite smidigare sätt om nåt skulle uppstå som i detta fallet.

Om du gör över 1200 försäljningar per år så är det ju oundvilkligt att det blir problem nån gång. Oavsett vem problemet beror på.

/F


så sant, så sant... det händer olyckor då och då, skillnaden är att jag aldrig tidigare stött på någon som inte kunnat acceptera att det tar några dagar extra med postgirot.
men jag får nog lov att skaffa en dosa nu, eller kanske ännu hellre ett privatbud med eget jetplan utifall internet skulle krångla någon timme eller så...
 
Blev idag kontaktad av en man som jag för ett år sedan gjorde en affär med genom tradera.se
Han hade ett önskemål om att jag skulle berätta för den stora massan om hur vår affär började, förlöpte och avslutades.

Per Ulander, som mannen heter och hela den här debatten handlar om, auktionerade ut ett kamerahus av modell EOS 20D. Efter livlig budgivning stod jag som vinnare av auktionen och kontakt togs med Per, varefter jag som överrenskommet betalade kameran i förskott.

Precis som i fallet som diskuteras här så gick min vara sönder i posthanteringen, med skillnaden att det upptäcktes först när jag mottagit kameran. Jag kontaktade Per som svor på att kameran fungerade när den postades, Per i sin tur kontaktade postens reklamationsavdelning som efter utredning kom fram till att inget styrkte att kameran var i fungerande skick vid avsändandet.

Där stod jag med en trasig kamerakropp, kungliga postverket var inte villiga att ersätta någon skada och Per ansåg att han inte var ersättningsskyldig.

Efter en del diskutioner med Per så erbjöd han sig att lämna kameran till en bekant med kunskaper i "kameraskruveri". Jag ansåg att jag i en rättsprocess inte skulle komma någon vart och skickade därför tillbaks kamerakroppen till Per för eventuell reparation, sedan gick 3 veckor utan ett ljud.

Under denna tiden så funderade jag flera gånger om inte detta var uträknat från start. Han sålde mig medvetet en trasig kamera, får tillbaks den utan att betala tillbaks mina pengar och kanske säljer den igen? Ett solklart fall av bedrägeri?

När jag efter tre veckor lite drygt inget hört från Per och inte heller fått svar på mina mail till honom, så beslutade jag mig för att ändå kontakta polisen, då var klockan förmiddag en tisdag.
Polishuset ligger vägg i vägg med min arbetsplats så jag såg det som enklare att besöka dem på väg till arbetet på eftermiddagen, än att ringa in en anmälan.

Precis när jag bestämt mig för detta så ramlar posten in genom dörrinkastet... Hmmmm, undrar om något intressant finns med, eller är det bara räkningar?

Jodå, något intressant fanns där visst, en avi om ett paket med Per som avsändare. Gissa om jag skyndade mig till mitt utlämningsställe.

När jag öppnar försändelsen från Per så finner jag en EOS 20d, dock inte det hus som jag skickat till honom för översyn. Nej, istället ligger där ett mycket fräschare hus där till och med skyddsplasten sitter kvar på displayen, det ser faktiskt på gränsen till nytt ut.
Tillsammans med huset ligger det kvitton, manualer och programvara samt gällande garanti, allt i orginalkartong.

Det visar sig att Per inte lyckats få kamerakroppen lagad och att han istället gått till en firma i Stockholm och köpt ett demoex av en likadan kamera, till en kostnad som översteg mitt traderabud med 1850kr.

Han påstår i ett medföljande brev att han gjorde på detta viset eftersom det tagit så lång tid att få den äldre kamerakroppen undersökt, och att han nu hade dåligt samvete för att jag kommit i kläm.
Jag försökte få kontakt med Per via mail även efter detta, då jag ville betala den mellanskillnad han hade lagt ut, men lyckades dock inte. Inte förrens idag, då han mailar mig och ber mig upplysa den stora massan om detta.

Att beskylla Per, så som jag känner honom, för att vara bedräglig, det är som att säga att Adolf Hitler var söndagsskolelärare. Det vill säga, det är en lögn.

Jag har aldrig tidigare varit in på denna sidan, men när Per bad mig om detta så behövde jag inte fundera alls. Det var bara att registrera sig och skriva dessa rader.

Jag kan inte låta bli att fundera på om mannen som startade denna diskutionen är medveten om att han, enligt personuppgiftslagen, varit på gränsen eller kanske till och med över densamma, när han "hängde ut" Per på detta viset med namn i ett internetforum.


Väl mött, Per Lindgren Härnösand.
 
Det är jättebra att Per är en reko kille.
Jag tycker dock fortfarande att det tillhör hyfs att uppge kollinummer så fort paketet är skickat.
Då vet man att ett paket åtminstone är skickat.
Dessutom bör det ligga i säljarens intresse att på bästa sätt förklara situationen om något är oklart.
I annat fall kan det bli som det har blivit nu med bristande förtroende och misstankar om att ha blivit lurad, o.s.v.
Att vänta 3 veckor utan att höra något av säljaren hade jag inte accepterat, det är nonchalans.

/Benny
 
Om vi lämnar frågan huruvida du, Per, haft för avsikt eller inte att uppträda bedrägligt därhän så är det en sak som jag tycker är lite förvånande. Du säger dig göra över 1000 fotorelaterade affärer om året. Detta tolkar jag som att det är en tämligen stor summa pengar som omsätts. Med detta i minne så är min fråga: menar du då att din ekonomiska buffert är så minimal att du inte när som helst har möjlighet att betala tillbaka en så pass blygsam summa som 3500 kronor utan fördröjning?

Jag försvarar inte på något sätt Jens "uthängning", men jag har förståelse för hans reaktion. Att som köpare få höra att de pengar jag satt in på ditt konto har spenderats och att jag är hänvisad till att behöva acceptera en ursäkt med hänvisning till din privatekonomi, det tycker jag är dåligt. Och att det sedan ska behöva ta ytterligare några dagar innan du de facto skickar tillbaka pengarna, ja, det gör ju knappast saken bättre.

Det vore nog en god idé att redan nu börja bygga upp en buffert så att du i framtiden slipper hamna i blåsväder om en köpare inte vill acceptera en fördröjning av återbetalningen.
 
lastrand skrev:
Om vi lämnar frågan huruvida du, Per, haft för avsikt eller inte att uppträda bedrägligt därhän så är det en sak som jag tycker är lite förvånande. Du säger dig göra över 1000 fotorelaterade affärer om året. Detta tolkar jag som att det är en tämligen stor summa pengar som omsätts. Med detta i minne så är min fråga: menar du då att din ekonomiska buffert är så minimal att du inte när som helst har möjlighet att betala tillbaka en så pass blygsam summa som 3500 kronor utan fördröjning?

Jag försvarar inte på något sätt Jens "uthängning", men jag har förståelse för hans reaktion. Att som köpare få höra att de pengar jag satt in på ditt konto har spenderats och att jag är hänvisad till att behöva acceptera en ursäkt med hänvisning till din privatekonomi, det tycker jag är dåligt. Och att det sedan ska behöva ta ytterligare några dagar innan du de facto skickar tillbaka pengarna, ja, det gör ju knappast saken bättre.

Det vore nog en god idé att redan nu börja bygga upp en buffert så att du i framtiden slipper hamna i blåsväder om en köpare inte vill acceptera en fördröjning av återbetalningen.


Normalt har jag en buffert som i vart fall täcker dessa 3500kr. nu har jag nyligen spenderat femsifrigt bellopp x 7 i en sak, vilket gjorde att min buffert var tömd.

Å andra sidan kan vi ju ta diskusionen så här..... Jag har skickat paketet och poståkeriet, till vilka jag skickat in en reklamation, har tagit på sig skulden för skadan. detta betyder ju att skall rätt vara rätt så kunde jag ha låtit köparen vänta på sina pengar tills posten betalt ut ersättning till honom, vilket jag med erfarenhet kan säga hade tagit 3-6 veckor. nu har pengarna skickats till honom och han slipper vänta på att posten ersätter skadan, det är istället jag som får ta den väntan.
 
Nu vet jag inte om det framgått om du säljer detta privat eller som nån sorts affärsidkare (med tanke på volymen) men enligt konsumentköplagen så är det väl säljaren som har ansvar för varan tills den har överlämnats, alltså tills köparen har den i handen, inte tills säljaren lämnat in den till fraktblaget. Känns inte som om det skall drabba köparen i ett sånt här fall, så jag tycker du handlat helt korrekt som betalar tillbaka pengarna och tar tvisten med fraktbolaget själv.

/F
 
Speciellt eftersom Posten ersätter avsändaren och inte mottagaren. Paketet är nämligen avsändarens egenom tills det överlämnats till mottagaren.
[OT]
Ska vi nu gå in på djupet med det så måste vi titta på leveransvillkor. men det är något som man mest sysslar med b2b. Ska vi hårddra detta till sin spets så är det många företag idag som använder termen fritt vårt lager (Exworks) vilket innebär att risken för godset övergår till köparen när han betalt godset. Vill man sedan ha det hemskickat med posten, så har de (posten) den tolkningen att det är säljarens gods och ersätter säljaren och inte köparen. Vilket i förlängningen innebär att säljaren får betalt 2 gånger för godset om det skulle gå i sönder eller komma bort och köparen står där med lång näsa.

Som tur är funkar det rent praktiskt inte så :)

Ja, som logistiker så blir man lätt yrkesskadad ;)

[/OT]

Väntar fortfarande på verifiering från Jens..och även en ursäkt kan vara på plats även om många här anser att man inte gör affärer på detta vis.
 
måste erkänna att jag inte kände till detta med att säljaren har ansvaret, trodde att posten hade ansvaret när man väl lämnat ifrån sig det.
och av erfarenhet vet jag att posten vid ersättning "frågar" vart ersättningen skall skickas, har tidigare skett att posten efter att jag uppgett köpares kontouppgifter skickat pengarna dit.

Nog om detta tycker jag, jag har hela tiden haft rent mjöl i påsen och pengarna är som sagt skickade till den tänkta köparen, det var ju tråkigt att det blev så här och att det drog ut på tiden pga olika orsaker... men nu blev det så.

Hur som hellst så tror jag att Jens lyckades med sitt uppsåt (min tolkning) och har minimerat mina möjligheter till fler försäljningar här.
 
Hej igen allihopa.

Till och börja med kan ja säga att jag ännu inte fått några pengar. Dock har jag fått ett mail av Per där han skriver att han varit i kontakt med plussgrot. Nu skulle dtydligen inte leverera pengarna genom en utlämningsavi till mig utan istället föra över till mitt konto. Konstigt att det plötsligt ändrats?

Transaktionerna sker nattetid så därför skulle pengarna komma in precis efter midnatt!

Vad gäller "uthängningen".

Personligen anser jag inte att jag har någonting att be om ursäkt för. Jag har helt objektivt berättat precis vad som har hänt. Jag har bjudit in både Per och Benny för eventuella tilllägg eller korektioner. Jag har bara speglat händelsen. Hade jag vart i Pers kläder och skött mina affärer på det vis han har gjort skulle inte jag bli det minsta förvånad om mina köpare blev förbannade, misstänksamma. Att berätta om vår "affär" för andra medlemmar här på sidan anser jag som min skylldighet. Jag värnar om fotosidans bästa och ha EVENTUELLA bluffare eller krångligare säljare här vill ingen av oss andra medlemmar. Tänk om Per är en bluffare. Så han sätter ut två nya annonser och lurar ytterligare personer. Det vill jag försöka förhindra.

Har Per haft bra avsikter men bara haft en vidunderlig otur så är ju saken inget problem. Bjud in fler av dina "nöjda" kunder och visa för fotosidans medlemmar att du är en seriös och lättsam säljare att ha att göra med. Lika väl som de kan få ge oss av sina pöositiva intryc tycker ajg att jag kan få dela med mig av mina negativa.

Om Per har haft rent mjöl i påsen från början eller det hela varit en utstuderad grej för snabba pengar kommer väl ingen av oss att få reda på. Men jag orkar inte spekulera i det längre. Så fort pengarna kommit tillbaka till mitt konto släpper jag den här grejen så fort jag kan. Jag har viktigare saker att tänka på än att behöva oroa mig för att ha förlorat en massa pengar.


Och Per!!! Som jag tidigare redan skrivit så var inte mitt uppsåt med denna tråd att förhindra framtida affärer för dig. Jag ville ge andra medlemmarna här på fotosidan en egen chans att bilda sig en uppfattning om det var värt att svara på dina nya och senare kommande annonser. Som sagt har jag skrivit helt objektivt vad som hänt och de har ju inte förnekat eller ändrat på någonting i min berättelse så vi får väl tolka det som att du håller med mig om att händelseförloppet var det rätta.
 
Har aldrig sagt att händelseförloppet var något annat än det du beskrivit, har endast försökt förklara att jag hela tiden haft rent mjöl i påsen (om uttrycket tillåts).
Att det blev som det blev beror på en massa, i det här fallet, olyckliga omständigheter som av någon outgrundlig anledning inträffade på samma gång och tillsammans skapade den här "oredan".
 
(förlåt, kunde inte låta bli)

Vilken snyftarhistoria.

Bra att Pers tidigare kunder som är nöjda också hittat hit så Per får upprättelse.
Synd bara att Per Lindgren, som vart med om denna makalösa vänlighet från Per Ulander inte varit medlem längre än en dag. Hade han sedan länge vart känd här bland fotosidans medlemmar hade man kanske kunnat få tillit för att personen verkligen exicterar....!




skribenternasskribent skrev:
Blev idag kontaktad av en man som jag för ett år sedan gjorde en affär med genom tradera.se
Han hade ett önskemål om att jag skulle berätta för den stora massan om hur vår affär började, förlöpte och avslutades.

Per Ulander, som mannen heter och hela den här debatten handlar om, auktionerade ut ett kamerahus av modell EOS 20D. Efter livlig budgivning stod jag som vinnare av auktionen och kontakt togs med Per, varefter jag som överrenskommet betalade kameran i förskott.

Precis som i fallet som diskuteras här så gick min vara sönder i posthanteringen, med skillnaden att det upptäcktes först när jag mottagit kameran. Jag kontaktade Per som svor på att kameran fungerade när den postades, Per i sin tur kontaktade postens reklamationsavdelning som efter utredning kom fram till att inget styrkte att kameran var i fungerande skick vid avsändandet.

Där stod jag med en trasig kamerakropp, kungliga postverket var inte villiga att ersätta någon skada och Per ansåg att han inte var ersättningsskyldig.

Efter en del diskutioner med Per så erbjöd han sig att lämna kameran till en bekant med kunskaper i "kameraskruveri". Jag ansåg att jag i en rättsprocess inte skulle komma någon vart och skickade därför tillbaks kamerakroppen till Per för eventuell reparation, sedan gick 3 veckor utan ett ljud.

Under denna tiden så funderade jag flera gånger om inte detta var uträknat från start. Han sålde mig medvetet en trasig kamera, får tillbaks den utan att betala tillbaks mina pengar och kanske säljer den igen? Ett solklart fall av bedrägeri?

När jag efter tre veckor lite drygt inget hört från Per och inte heller fått svar på mina mail till honom, så beslutade jag mig för att ändå kontakta polisen, då var klockan förmiddag en tisdag.
Polishuset ligger vägg i vägg med min arbetsplats så jag såg det som enklare att besöka dem på väg till arbetet på eftermiddagen, än att ringa in en anmälan.

Precis när jag bestämt mig för detta så ramlar posten in genom dörrinkastet... Hmmmm, undrar om något intressant finns med, eller är det bara räkningar?

Jodå, något intressant fanns där visst, en avi om ett paket med Per som avsändare. Gissa om jag skyndade mig till mitt utlämningsställe.

När jag öppnar försändelsen från Per så finner jag en EOS 20d, dock inte det hus som jag skickat till honom för översyn. Nej, istället ligger där ett mycket fräschare hus där till och med skyddsplasten sitter kvar på displayen, det ser faktiskt på gränsen till nytt ut.
Tillsammans med huset ligger det kvitton, manualer och programvara samt gällande garanti, allt i orginalkartong.

Det visar sig att Per inte lyckats få kamerakroppen lagad och att han istället gått till en firma i Stockholm och köpt ett demoex av en likadan kamera, till en kostnad som översteg mitt traderabud med 1850kr.

Han påstår i ett medföljande brev att han gjorde på detta viset eftersom det tagit så lång tid att få den äldre kamerakroppen undersökt, och att han nu hade dåligt samvete för att jag kommit i kläm.
Jag försökte få kontakt med Per via mail även efter detta, då jag ville betala den mellanskillnad han hade lagt ut, men lyckades dock inte. Inte förrens idag, då han mailar mig och ber mig upplysa den stora massan om detta.

Att beskylla Per, så som jag känner honom, för att vara bedräglig, det är som att säga att Adolf Hitler var söndagsskolelärare. Det vill säga, det är en lögn.

Jag har aldrig tidigare varit in på denna sidan, men när Per bad mig om detta så behövde jag inte fundera alls. Det var bara att registrera sig och skriva dessa rader.

Jag kan inte låta bli att fundera på om mannen som startade denna diskutionen är medveten om att han, enligt personuppgiftslagen, varit på gränsen eller kanske till och med över densamma, när han "hängde ut" Per på detta viset med namn i ett internetforum.


Väl mött, Per Lindgren Härnösand.
 
Senast ändrad:
OM inte händelseförloppet varit någon annat än det jag beskrivit och du här ges chansen att både för mig och alla andra förklara varför det har blivit som det blivit så var ser du mitt uppståt att försöka skada din framtida affärsverksamhet.

Tvärtom kan du nästan nyttja situationen och få många av dina gamsla nöjda kunder att skriva hur bra du sköter dina affärer. Då kanske folk förstår att detta bara var en engångsföreteelse och att du är riktigt bra att handla av.

Lycka till!
 
handbolls_gurun skrev:
Nu skulle dtydligen inte leverera pengarna genom en utlämningsavi till mig utan istället föra över till mitt konto. Konstigt att det plötsligt ändrats?

Transaktionerna sker nattetid så därför skulle pengarna komma in precis efter midnatt!


Den här tråden är ju nästan lika fantastisk som 'den felplacerade korven'-tråden!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.