skribenternasskribent skrev:
Blev idag kontaktad av en man som jag för ett år sedan gjorde en affär med genom tradera.se
Han hade ett önskemål om att jag skulle berätta för den stora massan om hur vår affär började, förlöpte och avslutades.
Per Ulander, som mannen heter och hela den här debatten handlar om, auktionerade ut ett kamerahus av modell EOS 20D. Efter livlig budgivning stod jag som vinnare av auktionen och kontakt togs med Per, varefter jag som överrenskommet betalade kameran i förskott.
Precis som i fallet som diskuteras här så gick min vara sönder i posthanteringen, med skillnaden att det upptäcktes först när jag mottagit kameran. Jag kontaktade Per som svor på att kameran fungerade när den postades, Per i sin tur kontaktade postens reklamationsavdelning som efter utredning kom fram till att inget styrkte att kameran var i fungerande skick vid avsändandet.
Där stod jag med en trasig kamerakropp, kungliga postverket var inte villiga att ersätta någon skada och Per ansåg att han inte var ersättningsskyldig.
Efter en del diskutioner med Per så erbjöd han sig att lämna kameran till en bekant med kunskaper i "kameraskruveri". Jag ansåg att jag i en rättsprocess inte skulle komma någon vart och skickade därför tillbaks kamerakroppen till Per för eventuell reparation, sedan gick 3 veckor utan ett ljud.
Under denna tiden så funderade jag flera gånger om inte detta var uträknat från start. Han sålde mig medvetet en trasig kamera, får tillbaks den utan att betala tillbaks mina pengar och kanske säljer den igen? Ett solklart fall av bedrägeri?
När jag efter tre veckor lite drygt inget hört från Per och inte heller fått svar på mina mail till honom, så beslutade jag mig för att ändå kontakta polisen, då var klockan förmiddag en tisdag.
Polishuset ligger vägg i vägg med min arbetsplats så jag såg det som enklare att besöka dem på väg till arbetet på eftermiddagen, än att ringa in en anmälan.
Precis när jag bestämt mig för detta så ramlar posten in genom dörrinkastet... Hmmmm, undrar om något intressant finns med, eller är det bara räkningar?
Jodå, något intressant fanns där visst, en avi om ett paket med Per som avsändare. Gissa om jag skyndade mig till mitt utlämningsställe.
När jag öppnar försändelsen från Per så finner jag en EOS 20d, dock inte det hus som jag skickat till honom för översyn. Nej, istället ligger där ett mycket fräschare hus där till och med skyddsplasten sitter kvar på displayen, det ser faktiskt på gränsen till nytt ut.
Tillsammans med huset ligger det kvitton, manualer och programvara samt gällande garanti, allt i orginalkartong.
Det visar sig att Per inte lyckats få kamerakroppen lagad och att han istället gått till en firma i Stockholm och köpt ett demoex av en likadan kamera, till en kostnad som översteg mitt traderabud med 1850kr.
Han påstår i ett medföljande brev att han gjorde på detta viset eftersom det tagit så lång tid att få den äldre kamerakroppen undersökt, och att han nu hade dåligt samvete för att jag kommit i kläm.
Jag försökte få kontakt med Per via mail även efter detta, då jag ville betala den mellanskillnad han hade lagt ut, men lyckades dock inte. Inte förrens idag, då han mailar mig och ber mig upplysa den stora massan om detta.
Att beskylla Per, så som jag känner honom, för att vara bedräglig, det är som att säga att Adolf Hitler var söndagsskolelärare. Det vill säga, det är en lögn.
Jag har aldrig tidigare varit in på denna sidan, men när Per bad mig om detta så behövde jag inte fundera alls. Det var bara att registrera sig och skriva dessa rader.
Jag kan inte låta bli att fundera på om mannen som startade denna diskutionen är medveten om att han, enligt personuppgiftslagen, varit på gränsen eller kanske till och med över densamma, när han "hängde ut" Per på detta viset med namn i ett internetforum.
Väl mött, Per Lindgren Härnösand.