Annons

Bluff eller klipp???

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Ang. den billiga 350D:n

Dajo skrev:
Är det bedrägeri så går man till polisen med alla uppgifter samt begär skadestånd för sina utgifter.
Ä det inte mer pengar än så så är det ingen större risk...
Någon som vet vad som gäller vid häleri? Visst ändrades väl den lagen för några år sedan?

För om man inte själv blir blåst är det väl ganska uppenbart att det är stöldgods man köper. Ett "företag" som bara går att nå på en kontantkortstelefon och som säljer saker långt under dess verkliga värde. Visst serru!
 
Re: Re: Re: Ang. den billiga 350D:n

P.R. skrev:
Någon som vet vad som gäller vid häleri? Visst ändrades väl den lagen för några år sedan?

Det som gäller är att om varan har ett misstänkt lågt pris så går det under hälerilagen (eller vad den heter). Det förutsatt att man åker dit... Gränsen är mycket suddig alltså.
 
Paulo skrev:
Ett D350 kit för 3200 kr p.g.a kartong saknas.....
snälla, var inte så lättlurade.

Det är nog ingen på Fotosidan som är så lättlurad. Dock så finns det väääldigt många godtrogna människor runt om i landet som är det, tyvärr.

Personligen så gör jag detta för att jag tycker det är kul. Jag har kunskapen och kontakterna för att leta reda på information om personerna som sätter in såna här annonser. Och om jag kan hjälpa till att hindra någon från att bli lurad så är jag nöjd.
 
Re: Re: Re: Ang. den billiga 350D:n

P.R. skrev:
Någon som vet vad som gäller vid häleri? Visst ändrades väl den lagen för några år sedan?

För om man inte själv blir blåst är det väl ganska uppenbart att det är stöldgods man köper. Ett "företag" som bara går att nå på en kontantkortstelefon och som säljer saker långt under dess verkliga värde. Visst serru!

Om du insett att det är stöldgods så kan du dömas för häleri.
Observera att häleri inte är ett oaktsamhetsbrott utan uppsåt krävs och måste bevisas av åklagaren.

Däremot har kamerans rättmätiga ägare rätt att få tillbaka kameran och den som köpt den blir hänvisad till den som sålt kameran för ersättning.
 
Jag mailade att jag ville hämta på plats, eftersom jag ska ner till Tyskland. Men se den gubben gick inte. Han "har inga hemma" utan tar hem efter beställning... Och hälften i förskott och resten vid leverans.Lika bra det. Känns allt bättre att handla där man VET att grejorna är schyssta.
 
Hallå!!!

Jag vsitter och tradar partier dagligen (mitt jobb) får ofta erbjudande om 20D och 350D partier i Europa asien och USA.


Det går INTE om du så köper en CONTAINER att köpa 350D så billigt....
DET FINNS BARA INTE de marginalerna io branschen.....
MEn de tjänar pengar på godtrogna som litar på det "seriösa" namnet hos säljaren

EDIT: Sedan har 10D inte funnits att få tag på sedan Sommaren 2004....

Var ett snack om liknande saker på en annan sajt... Kille som sålde projjar med samma upplägg han erkände rätt upp och ner att han bölåste folk.. men som han sa "bättre att få in 2000 sek på varje dum jävle som vill lägga bokningsavgiften"
 
Senast ändrad:
Jo jag hade inte förväntat mej annat. Hade för övrigt inte köpt på detta sätt även om jag fått kameran i handen...
 
till eric ange posten.

Jag har ringt och pratat med posten. Det går inte att öppna paketet innan man har betalat.
Jag har beställt en av kamrorna. Jag vet dock inte om jag kommer att hämta ut den, utan skicka tillbaka den istället.

Priset känns billigt. Är det en bluff eller klipp?
Kanske man får ta sig en chansning.
 
Niklas: Om det gälller en ny EOS 10D för 3000 kr, så är det antingen en bluff så du aldrig ser kameran, eller så är det stöldgods. Om det verkligen ligger en kamera i paketet tycker jag det är oansvarigt att genomföra ett köp med tanke på att det till 100% är stulet. Leta efter en begagnad ren kamera istället...

mvh

Johan
 
Johan:

Jag trodde ni diskuterade en 350d...

Jag ska ta serienummret på kameran, kolla med polisen runt om sverige om det är någon som har anmält inbrott eller bara blivit av med sin 350d. Är inte kameran "efterlyst" så ska jag behålla den.
 
Re: Johan:

Telefunken skrev:
Jag trodde ni diskuterade en 350d...

Jag ska ta serienummret på kameran, kolla med polisen runt om sverige om det är någon som har anmält inbrott eller bara blivit av med sin 350d. Är inte kameran "efterlyst" så ska jag behålla den.

Det är ju ett lätt val eftersom du inte får behålla kameran om den är "efterlyst".
 
Det är en bluff, Kronoberg var extra mycket enligt artikeln i DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=297829&previousRenderType=6.
Ska du leta efter serienumret på en tegelsten lär du nog få leta, jag skulle inte lösa ut paketet.
Har du så mycket pengar att du kan skänka bort dom till en bedragare kan du väl skicka lite till mig också.
Mitt råd, lös inte ut paketet besvikelsen blir troligtvis stor, du är inte ensam om att gå på dessa bedrägerier men du kan behålla dina pengar och spara till en sjyst kamera.
 
Re: Johan:

Telefunken skrev:
Jag ska ta serienummret på kameran, kolla med polisen runt om sverige om det är någon som har anmält inbrott eller bara blivit av med sin 350d. Är inte kameran "efterlyst" så ska jag behålla den.
Ja det är väl betydligt mycket mer sannolikt att den är stulen utomlands så är du bara ute efter att döva samvetet kan det nog funka.
 
Kan inte fatta riktigt hur vissa resonerar?

Klart att det är en bluff/stöldgods om folk säljer D10/350D/300D för runt 3000 kr????

Även OM man får en för 3000 spänn så ska man inte köpa för då är det troligen STÖDGODS.

Då säger säkert nån "det skiter väl jag för jag fick ju den billigt".

Visst så kan man säkert resonera tills man själv drabbas. Blev själv av med ett slutysteg och ett antal CD skivor pga. att nån idiot gjorde inbrott hos mig.

Dessutom är risken att man indirekt finansierar terrorism och andra avskum genom att köpa deras stöldgods.

Ta bara cigarettsmugglingen som finasierade Arkan och liknande dregg på 90-talet.

Är det så vi vill ha det? Nej jag avstår nog...

Dags att folk vaknar upp sluta köpa grejer som är För lågt pris det säger sig själv att ni antingen köper stöldgods eller blir blåsta själva...
 
Problemet är väl att det är så förbannat billigt att det är "ett tillfälle man inte kan missa". Här har man letat kamera ett bra tag, och så dyker det upp en för halva priset! Man tappar ju huvudet helt, och kan som sagt inte missa det, sen att det är för bra för att vara sant inser man tydligen inte. Det är väl därför folk går på det.
 
Skumt, tycker jag. Är det en kamera i paketet så är det med stor sannolikhet "heta varor". Inget jag skulle beblanda mig med. F-n vet vad pengarna man betalat går till i andra änden.
 
Någon som faktiskt tagit emot ett paket (med kamera, tegelsten eller vad det nu kan vara i) från denna person?
 
andreasno skrev:
Någon som faktiskt tagit emot ett paket (med kamera, tegelsten eller vad det nu kan vara i) från denna person?

Det tror jag dom flesta skulle hålla för sig själva, vem vill tala om att dom betalt 3000kr för en tegelsten.

Att det skulle vara stöldgods tvivlar jag på, inte ens den dummaste tjuv skulle sätta ut en liknande annons utan skulle ta ut vad den är värd, när det är för billigt så riskerar han att bli misstänkt.
Han vet nog att dessa annonser granskas av polis och även ägare av det stulna.
Var mer kritiska på annonser där kvitto finns inköpt utomlans, att snickra ett eget kvitto är inte svårt. Tänk på att det är du som köpare som har skyldighet att kontrollera att den är ärlig.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.