Annons

Bluff eller klipp???

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska bli intressant att höra hur bluffen är tänkt egentligen. För bluff måste det vara, på nåt sätt. Ett litet Nigeriabrev i miniatyr. OM de hade kommit över/stulit ett parti så billigt ("utan kartong" (?!)) eller om de var lagliga, så skulle de väl vilja tjäna mer och sälja för åtminsone 6000, vilket hade varit ett vrakpris i Sverige.
 
Re: Re: Bluff eller klipp???

Dajo skrev:
Det spelar ju ingen som helst roll om du betalar med postförskott än om du sätter in pengar på ett Svenskt bankkonto i förskott.

Du betalar innan du öppnat paketet i alla fall och du får inte tillbaka några pengar av posten om du öppnar paketet på plats och det visar sig vara en tegelsten.
Att öppna peketet innan du betalat går itne heller.

Senast jag hämtade ut ett paket som skulle lösas ut med postförskott så fick jag öppna och kontrollera att innehållet var vad det skulle vara, innan jag betalade. Det var inga som helst problem!
 
Re: Re: Re: Bluff eller klipp???

Walle skrev:
Senast jag hämtade ut ett paket som skulle lösas ut med postförskott så fick jag öppna och kontrollera att innehållet var vad det skulle vara, innan jag betalade. Det var inga som helst problem!


Tror du då att det är enligt postens kultur generellt?

Att posttjaffset skall ha så svårt att hålla en rak linje!

MVH Niclas,
 
Re: Re: Re: Bluff eller klipp???

Walle skrev:
Senast jag hämtade ut ett paket som skulle lösas ut med postförskott så fick jag öppna och kontrollera att innehållet var vad det skulle vara, innan jag betalade. Det var inga som helst problem!

Det är mot reglerna och skulle du underkänt paketet så hade utlämningsstället haft svårt att förklara det öppnade paketet.
 
Re: Re: Re: Bluff eller klipp???

Walle skrev:
Senast jag hämtade ut ett paket som skulle lösas ut med postförskott så fick jag öppna och kontrollera att innehållet var vad det skulle vara, innan jag betalade. Det var inga som helst problem!
Det måste bero på glad personal.

Jag vet en som har fått en tegelsten(bok).

Det man ska göra är att när man betalar så skall du begära av postpersonalen att bevittna öppnandet.
Om innehållet inte stämmer överens. Så kommer du att få tillbaka pengarna av Posten MEN det tar tid.
Det kan ta flera veckor.

Ett annat bekymmer måste vara om du öppnar och det ligger en kamera som inte fungerar. Vet inte riktigt vad som händer då.
 
Jag har varit med om mkt strul med næthandel, avtal som inte gick i uppfyllelse osv.

Mitt råd ær att skriva ett køpavtal.
Tar lite extra tid med då ær personen i fråga tvungen att køpa varan.
 
Niclasfoto skrev:
Paypal har en anti,PayPalsida på internet. En info&forum-sida från de negativt inställda till de mindre neg,kritiska. http://www.paypalsucks.com/ Värt att reflektera över.
**



Payson har jag själv använt och det känns som köpare otroligt bra och tryggt! Du sitter med prylen när du beslutar, godkännd eller ej?


Så skriver payson, om när problem uppstår:






Det finns hatsidor mot de flesta stora amerikanska företagen. Dessa sidor bör man ta med en nypa salt. Klart att det finns saker att ta till sig, men oftast är det överdrivet och grundar sig någon personlig vendetta.

Har själv bara positiva erfarenheter av Pay Pal som ofta varnar för lurendrejeri och falska sidor.
 
Re: Re: Re: Re: Bluff eller klipp???

Erik Schalin skrev:
Det man ska göra är att när man betalar så skall du begära av postpersonalen att bevittna öppnandet.
Om innehållet inte stämmer överens. Så kommer du att få tillbaka pengarna av Posten MEN det tar tid.
Det kan ta flera veckor.

Du har helt rätt i att man kan be personalen att bevittna öppnandet. De är absolut inte skyldiga att göra det, men oftast kan man be den som överlämnar paketet om en personlig tjänst.

Det kan du ha nytta av om det skulle bli en rättssak.

Däremot förstår jag inte varför posten skulle blanda sig i pengarna????
De har ju inget med detta att göra alls och inget ansvar i frågan.

/Micke
 
Re: Re: Re: Re: Re: Bluff eller klipp???

AlfaGTV skrev:
Du har helt rätt i att man kan be personalen att bevittna öppnandet. De är absolut inte skyldiga att göra det, men oftast kan man be den som överlämnar paketet om en personlig tjänst.

Det kan du ha nytta av om det skulle bli en rättssak.

Däremot förstår jag inte varför posten skulle blanda sig i pengarna????
De har ju inget med detta att göra alls och inget ansvar i frågan.

/Micke

Helt rätt... Utlämningsställets personal är utmärkta vittnen men postens ansvar upphör när du kvitterat ut försändelsen.
Enda gången posten betalar tillbaka pengar är om dom har slarvat bort eller skadat det som finns i paketet.
 
Testade att ringa mobilnummret nyss men har inte lyckats komma fram... Ska fortsätta testa under eftermiddagen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Bluff eller klipp???

AlfaGTV skrev:
De är absolut inte skyldiga att göra det...

Det kan du ha nytta av om det skulle bli en rättssak.

Däremot förstår jag inte varför posten skulle blanda sig i pengarna????
De har ju inget med detta att göra alls och inget ansvar i frågan.
Hmm jag hade fel

Och du har rätt på båda punkter.
 
twmail skrev:
Luktar lite skumt...
Jag fastnade också för den annonsen.

"Olofssons Elektronik" får heller inga träffar på
http://www.bizbook.se

Mobilnumret är med största säkerhet ett kontantkort då det inte heller är registrerat enl. 118118.

Ansikte mot ansikte kanske jag skulle handla om jag hade en polare med mig.

Varningens finger höjt

Jag har också sökt efter företaget, men ingen träff någonstans. Vare sig på UC eller nätet.

// Jocke
 
Ang. den billiga 350D:n

Jag satt oxå och kollade blocket idag och hittade samma annons som ni. Jag ringde telefonnumret och fick faktiskt tag på numrets innehavare (Säljaren) efter ganska många försök. Han lät "ganska" seriös och bad mig sms namn, adress osv. Jag frågade om vilka betalningssätt som fanns och han sa att jag kunde välja mellan postförskott, företagspaket osv. Han sa även att om man hade handlat inom företaget förut fick man 20 dagars kredit(???) Jag beställde en (man måste våga lite ibland ;D) men känner mig jävligt skeptisk.

Dels för:

*Företaget eller nummret inte finns registerat ngnstans.

* Även denna säljare bodde i Kronobergslän (vilket även han som sålde den billiga 10D:n gjorde)..Om han nu var en bluffare och fick in lite pengar kanske andra hakade på och kör samma bluff.

*Priset är förträffligt bra. Dock. Jag ringde honom vid 15 tiden idag (annons utlagd omk 21 igår) och det fanns iaf två kameror kvar (ville ha två :D)

Om ngn annan har beställt från samma säljare får ni gärna höra av er ifall Ni kan övertala postpersonalen att förhandsgranska innehållet eller om jag själv kan få dem till att göra det...Så slipper alla bli blåsta..

/Att det ska va så svårt att köpa kameror nu förtiden
 
Re: Ang. den billiga 350D:n

strindberg skrev:
Jag satt oxå och kollade blocket idag och hittade samma annons som ni. Jag ringde telefonnumret och fick faktiskt tag på numrets innehavare (Säljaren) efter ganska många försök. Han lät "ganska" seriös och bad mig sms namn, adress osv. Jag frågade om vilka betalningssätt som fanns och han sa att jag kunde välja mellan postförskott, företagspaket osv. Han sa även att om man hade handlat inom företaget förut fick man 20 dagars kredit(???) Jag beställde en (man måste våga lite ibland ;D) men känner mig jävligt skeptisk.

Dels för:

*Företaget eller nummret inte finns registerat ngnstans.

* Även denna säljare bodde i Kronobergslän (vilket även han som sålde den billiga 10D:n gjorde)..Om han nu var en bluffare och fick in lite pengar kanske andra hakade på och kör samma bluff.

*Priset är förträffligt bra. Dock. Jag ringde honom vid 15 tiden idag (annons utlagd omk 21 igår) och det fanns iaf två kameror kvar (ville ha två :D)

Om ngn annan har beställt från samma säljare får ni gärna höra av er ifall Ni kan övertala postpersonalen att förhandsgranska innehållet eller om jag själv kan få dem till att göra det...Så slipper alla bli blåsta..

/Att det ska va så svårt att köpa kameror nu förtiden

postförskott ger ett konto med en fysisk person som måste legitimera sig för att dels öppna kontot och dels för att ta ut pengar.
Det är det bästa sättet att verkligen bevisa att du betalade in pengarna för just det paketet.

jag röstar för postförskott och öppna paketet direkt efter att du löst ut det i närvaro av personal på utlämningsstället.

Är det bedrägeri så går man till polisen med alla uppgifter samt begär skadestånd för sina utgifter.
Ä det inte mer pengar än så så är det ingen större risk...
 
Jag har fortfarande inte kommit fram och säljaren svarar inte heller på sms (än iaf..).

Dock så hittade jag denna annonsen på en 10D för 3k...jag antar att det är samma som varit uppe i nån tråd tidigare. Jag har säljarens adress, telefonnummer, namn och ip-nummer om någon blivit lurad. Han vill även av mig ha hälften i förskott...

Edit: Glömde annonsen till Blocket

http://www.blocket.se/view/4769078.htm?caller=shl_s&fk=0
 
Personen som har en annons på 10D verkar skum, när jag ställde lite "kluriga" frågor via mail så fick jag inget svar. När jag undrade varför jag ej fick svar så blev svaret helt plötsligt:
alla kameror sålda......
 
10D-personen skrev såhär till mig nyss (en timme sen):

"jag skickar efter dom utomlands skickar efter 10 -15 st sammtidigt det är därför det är så billigt allt är nytt med kartong o garanti, kvitto, cameran betalas hälften i förskott hälften när du får hem den vill du ha får du höra av sig. mvh Jak"
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.