Annons

Blixtzoom på APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

holycrap

Aktiv medlem
Hej,
jag satt och läste om Canon Speedlite 430EX II då jag har funderingar på att skaffa mig en sådan, och då läste jag att den har automatisk zoom på 24-105mm. Innebär det att det faktiskt sitter en fysisk zoommekanism i blixten?

Och hur funkar det i så fall för APS-C kameror? Anpassas blixtens "brännvidd"? Egentligen spelar det väl ingen roll då blixten annars bara täcker större yta än nödvändigt.

/P

Vet inte exakt hur det fungerar. Men ja det fungerar med APS-C, du får en symbol på blixten när den detekterar en APS-C kamera. När den zoomar så låter det bzzt om blixten. Så ja något mekaniskt är det som jobbar. Helt riktigt att du hör bzzt ljudet när du zoomar med objektivet. Du kan bara zooma med blixten när blixten är ställd rakt på. Antar att den annars inte kan mäta ljuset helt korrekt.

holycrap;1840483 Och hur funkar det i så fall för APS-C kameror? Anpassas blixtens "brännvidd"? [/QUOTE sa:
Bränvidden förändras inte på ett objektiv bara för att man sätter det på en APS-kamera. Alltså förändras inte utlysningsvinkeln på blixten heller.

Bränvidden förändras inte på ett objektiv bara för att man sätter det på en APS-kamera. Alltså förändras inte utlysningsvinkeln på blixten heller.

Är du säker? Jag har för mig att den gjorde det på mina APS-C kameror. Klart att brännvidden inte förändras, dock förändras avståndet till motivet för vad den behöver belysa. Dvs, 24 mm på FF behöver belysa större "yta" än på APS-C om både fotograf och motiv står kvar på samma ställe.

/Stefan

Vet inte exakt hur det fungerar. Men ja det fungerar med APS-C, du får en symbol på blixten när den detekterar en APS-C kamera. När den zoomar så låter det bzzt om blixten. Så ja något mekaniskt är det som jobbar. Helt riktigt att du hör bzzt ljudet när du zoomar med objektivet. Du kan bara zooma med blixten när blixten är ställd rakt på. Antar att den annars inte kan mäta ljuset helt korrekt.

Tack för ditt svar.

Det var nog det jag trodde. Hade väl dock varit snyggt om blixten fick information om att det är en APS-C kamera och anpassade utlysningsvinkeln till vad sensorn verkligen kan se. Skulle möjligtvis kunna spara batteri att inte lysa upp mer än nödvändigt.

/P

Nu har jag googlat. Jovisst tar blixten hänsyn till sensorstorleken. Står på de flesta recensionerna.

/Stefan

Är du säker? Jag har för mig att den gjorde det på mina APS-C kameror. Klart att brännvidden inte förändras, dock förändras avståndet till motivet för vad den behöver belysa. Dvs, 24 mm på FF behöver belysa större "yta" än på APS-C om både fotograf och motiv står kvar på samma ställe.

/Stefan

På 580EX II så funkar det iallafall som så att blixten "vet" att det är en APS-C sensor, och visar det. Men, eftersom blixten bara har sju olika zoomlägen och det högsta är 105mm så är Canon så listiga att de med en APS-sensor bara "översätter" vilken brännvidd som visas på blixten.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto