Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

oliviaa

Ny medlem
Hejhej!
Jag hittade en blixt som är cirka 20 år gammal, en Vivitar 550FD. Det är så att jag nu har en Nikon D5000 och undrar ifall jag kan använda blixten på min kamera för om jag fattat det rätt så kan vissa blixtrar förstöra kameran på något sätt, men hur vet man det?

Så någon som vet om blixten vivitar 550FD kommer funka utan att skada min Nikon D5000?

/olivia
 
mät tändspänning och se om den är oki enlig din kameras användarhndbok - ett sätt som iaf jag använder gamla blixtar på är att sätta dem med radiomottare så är det bara en billig catctus som dör om blixten är för elak. Dessutom är gamla blixtar ofta bra som radioslavar då de oftast inte stänger av sig spontnt för att spara ström och ofta lätta att manuellt justera ljusstyrkan på. Som hot-shoe blixt är iaf jag tvekasam till att sätta gammalblixtar. - jag har dödat blixtsynken på en EOS 3 med det en gång...
 
Du kan använda alla 550FD eftersom spänningen är under 6,6 volt. Ett undantag är 550FD med serienummer 5031715 hos vilken motsvarande siffra är 10,18. Men i praktiken bör nog även den kunna användas. Jag har läst någonstans att volttalet ej skall överstiga 10 volt.

Bättre bilder får Du om Du köper en slavtändare och en enkel och LÅNG synkkabel. Kolla bara att kabeln kan anslutas "i båda ändarna".

Sedan tänder Du 550FD med kamerans inbyggda blixt och Du kan gärna sänka effekten hos denna. En framtida förbättring kan vara inköp av ett paraply och Du kommer att lyckas med fina bilder.

God Jul!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.