Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro, som lägst 2:1!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Den bälg du länkar till är således inte lämplig vid användning av stativ. Möjligen att det kan finnas någon extern rail av något slag som du kan sätta mellan enkelbälgen och stativhuvudet.
.

Släden som nämndes ovan "Billig släde" kan justeras inom 100mm, har fungerat kanon när jag använt denna (dock satt på ett större hjul för att enklare kunna justera fokus)
Släde ovan har vanlig kugg och kuggstång, men det finns också relativt billigt de slädar som har sneda kuggar för ännu mer exakt fokusering.
 
Jag har ingen formel i huvudet hur man beräknar förstoringsgrad. Men för att få större förstoringsgrader är det ofta bäst att använda objektiv med kortare brännvidder tillsammans med ex.vis. mellanringar. Detta beror på objektivets synfält i grader är mycket större för kortare brännvidder än längre brännvidder. Det krävs alltså mindre justering av fokalplanet för att få en större förstoring med ett objektiv med kort brännvidd.

Tänk dig vinkeln som en stor tratt. Det krävs ett mycket längre avstånd från pipen för att få en stor öppning på en smal tratt än det krävs från pipen för att få samma öppning på en vid tratt.

Så dina 3 mellanringar med ett 24mm objektiv kanske kan fixa avbildningsskala 2:1. Vet inte hur bildkvaliteten blir med ditt vidvinkelzoom 14-24, men prova!

Mvh Arne

Hej!


Hur beräknar man förstoringsgrad vid macrofotografering?

---
Med den utrustning jag har nu har jag använt följande (väger en del) utrustning vid macro för att inte behöva komma så nära flygande insekter.

--- ---
* TCE 2x-konvertor
* Alla tre delar på Kenkos mellanringssats. (12+20+36 = 68mm)
* 70-200mm (ej macro)
*-*- Hur hög blir förstoringsgraden egentligen vid brännvidden på 200mm på objektivet, vilket blir 400mm med konvertorn på?

--- ---
* Sigmas nya 180mm (1:1 macro)
* 68 mm mellanringar
*-*- Hur hög blir förstoringsgraden?

--- ---
Kan man på något sätt beräkna om antalet dioptrier till optisk förstoring?
T.ex. Raynox-produkter beskriver sin förstoring i dioptrier.


MVH Alexander T !!
 
För mellanringar/bälg gäller att utdragslängden/sammalagda längden av mellanringar = brännvidd ger 1:1 om objektivet är fokuserat på oändligt.

Vad det blir på andra avstånd/närggräns måste man prova sig fram till eftersom brännvidd oftast ändras när man ändrar fokuseringsavstånd. Det kan variera lite mellan olika objektiv.
 
Notera att det står:

"Eftersom bälgar saknar kopplingar för automatik krävs ett objektiv med bländarring."

För vanliga EF-objektiv (med elektronisk bländarautomatik) kan man alltså endast använda max bländaröppning, vilket ger mycket kort skärpedjup jämfört med bländare 8-16 som är mera vanligt för makrofoto.

/Björn
 
För mellanringar/bälg gäller att utdragslängden/sammalagda längden av mellanringar = brännvidd ger 1:1 om objektivet är fokuserat på oändligt.

Vad det blir på andra avstånd/närggräns måste man prova sig fram till eftersom brännvidd oftast ändras när man ändrar fokuseringsavstånd. Det kan variera lite mellan olika objektiv.

Kanske bra med ett förtydligande. På ett innerfokuserat objektiv ändrar sig brännvidden när man fokuserar det, så därför vet man inte precis vilken brännvidd det har när det är fokuserat. Fasta äldre objektiv som fokuseras på vanligt sätt med inställningssnäcka ändrar inte brännvidd.

Jag gjorde en PDF om hur det funkar med utdrag, avstånd och avbildningsskala, som finns att hämta här: http://uploads.ifokus.se/uploads/21f/21f4e8178f02cdaaa3df454069df81d3/utdrag-och-forstoringsgrad.pdf

Jag skulle definitivt avråda från alla linsförsatser när man ändå tar till extra utdrag. Raynox är leksaker och försämrar prestandan. Du behöver inte fler linser än ditt objektiv har.

Det finns specialforum för närbildsfoto, ett mycket informativt sådant är:
http://www.photomacrography.net/
 
Senast ändrad:
Tack Urban för att du delar med dig, det blev lite klarare!

Snubblade över en produkt som jag inte sett innan:
http://www.fotoimport.se/mellanringarmacrotuber/meike-helicon-till-canon.html

...och då undrar jag naturligtvis om någon känner till någon liknande produkt fast med lite bättre förlängning? Denna motsvarar ju ett vanligt set med mellanringar på ett ungefär.

Hade gillat en tub med samma förlängning som en bälg, fast med bibehållen automatik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.