ANNONS
Annons

Blixt för Makro fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Moha

Aktiv medlem
Hej,

Makrofotografering är ett område jag försöker att lära mig och praktisera.
Min erfarenhet är att använda blixt ger bästa resultat speciellt då jag testar olika varianter med makro objektiv, extensions tube och flera andra billiga varianter att åstadkomma så bra förstoring och kvalité som möjligt.

När det gällerextensions tube och även koppla fram och bak på två olika objektiv då förlängs längden på "objektivlösningen" och då snabbt blir det objektivets skugga faller på motivet. En enklare lösning är att använda sig av en "blixt ljusspridare" tex "dörr" som fästes på framdelen av objektivet. Ett annat alternativ är använda sig av "ring blixt/ljus). Det jag undrar är om det finns makro intresserade här FS som har löst problemet på annat och smartare sätt?
 
Jag har gjort så här.

De två blixtarna triggas trådlöst av kamerans inbyggda blixt. Smartare vet jag inte om det är, men det är ganska flexibelt. Det går att ställa in förhållandet mellan blixtarnas ljusstyrka så att man får mer ljus från ena sidan än från den andra om man vill.

Det går förstås också att sätta en diffusor på en eller båda blixtarna, men det har jag inte provat.

20151213_125251_small.jpg
 
Om man är ganska nära så fungerar de med ring på objektivet bra, både i LED och mer vanlig blixt. Problemet är med insekter att det ger reflexer i ögonen, då fungerar det bättre med ljus från sidan, liknade det som PMD visar. Jag har något som heter magic arm, som man kan sätta fast i blixtskon och med en blixt hängande i denna, går bra med en LED matris också om man är nära
 
Jag använder lite olika alternativ. Den senaste är den diffusor jag fäster längst fram på objektivet (Pope Shield Macro Diffuser). Ljus kulan är egentligen en kula avsett för badrumslampa. ca: 50 kr på ClasOhlsson eller liknande. Dörr diffusorn används ibland också.001.jpg002.jpg003.jpg
3f00f94c-e840-4d2a-915a-3f0b3f34349e.jpg
 
Senast ändrad:
Använder min Canon 5dsr med Tamron sp 90/2,8 som huvudmacroobjektiv. På kameran sitter en canon 600 ex-rt med en reflektor från Kamda. Kostar några hundralappar och finns i tre storlekar. När jag behöver komma ännu närmare skruvar jag på en försättslins Raynox 250 som ger 2,5 gångers förstorong.

Bilderna nedan:
Rhododendronstrit som är ca 1 cm lång. Här x 2.
En getingspindel som också har lunchrast.
 

Bilagor

  • _O8A8133.jpg
    _O8A8133.jpg
    9.4 MB · Visningar: 37
  • _S3I3765.jpg
    _S3I3765.jpg
    2.8 MB · Visningar: 35
  • _S3I1099.jpg
    _S3I1099.jpg
    877.6 KB · Visningar: 35
Jag har gjort så här.

De två blixtarna triggas trådlöst av kamerans inbyggda blixt. Smartare vet jag inte om det är, men det är ganska flexibelt. Det går att ställa in förhållandet mellan blixtarnas ljusstyrka så att man får mer ljus från ena sidan än från den andra om man vill.

Det går förstås också att sätta en diffusor på en eller båda blixtarna, men det har jag inte provat.

Visa bilaga 171461
Tack så mycket för ditt svar.

Jag funderar på om blixt hållarna är "hemmabygge" eller den är köpt och hur stabila de är om man har de med sig ute i naturen. Vikten är också viktig.
 
Om man är ganska nära så fungerar de med ring på objektivet bra, både i LED och mer vanlig blixt. Problemet är med insekter att det ger reflexer i ögonen, då fungerar det bättre med ljus från sidan, liknade det som PMD visar. Jag har något som heter magic arm, som man kan sätta fast i blixtskon och med en blixt hängande i denna, går bra med en LED matris också om man är nära

Minlilla erfarenhet visar också att (dämpad) blixten är bland de bättre (om inte bästa) lösningar.
Vad jag kan gissa mig till är att användning av magic arm tillsamans med kameran, tyngre objektiv (er) och två blixtar (med 8 AA batterier) tillsammans med fjärrblixthanterare kanske blir lite svårare att hantera gå omkring ute i naturen.

Till sist använder du två blixtar och två magisk arm?
 
Jag använder lite olika alternativ. Den senaste är den diffusor jag fäster längst fram på objektivet (Pope Shield Macro Diffuser). Ljus kulan är egentligen en kula avsett för badrumslampa. ca: 50 kr på ClasOhlsson eller liknande. Dörr diffusorn används ibland också.Visa bilaga 171463Visa bilaga 171464Visa bilaga 171465
3f00f94c-e840-4d2a-915a-3f0b3f34349e.jpg

Tack för ditt svar med flertal alternativ.
Dörr är den enklaste. ClasOlsson varianten är mest användbar när man har "off camera", jag har däremot ingen erfarenhet om ljus kvalitén).
 
Minlilla erfarenhet visar också att (dämpad) blixten är bland de bättre (om inte bästa) lösningar.
Vad jag kan gissa mig till är att användning av magic arm tillsamans med kameran, tyngre objektiv (er) och två blixtar (med 8 AA batterier) tillsammans med fjärrblixthanterare kanske blir lite svårare att hantera gå omkring ute i naturen.

Till sist använder du två blixtar och två magisk arm?
Vad som är bäst och vad jag använder är inte samma sak 😊. Jag fotograferar 90% av mina makro utan extra ljus. Som du säger så är det bökigt att hantera. Jag har 5x makro och där kommer jag så nära att jag skymmer det naturliga ljuset, där varierar jag mellan en ring LED och en LED matris på arm, har bara en arm. Jag har några Al pinnar jag har gjort med ett blixtfäste på, så är det något mer stationärt så kan jag sätta några LED matriser runt om objektet som jag vill och så har jag kameran rörlig. Undviker att ha alltför mycket på kameran. Vanlig blixt är det nog 5 år sedan jag använde, men det kan ju bli snyggt för en viss typ av bilder. Annars är det mest upplättningsblixt. LED matriser är ju enklare att hantera man behöver inte fundera på synktider och annat.
 
Skaffa en passande kabel till blixt och en begagnad blixt om du inte har. Lite DIY kan fixa lämplig hållare. Vita glassburkar funkar som diffusor. Det behöver inte kosta många kronor.
 
Använder min Canon 5dsr med Tamron sp 90/2,8 som huvudmacroobjektiv. På kameran sitter en canon 600 ex-rt med en reflektor från Kamda. Kostar några hundralappar och finns i tre storlekar. När jag behöver komma ännu närmare skruvar jag på en försättslins Raynox 250 som ger 2,5 gångers förstorong.

Bilderna nedan:
Rhododendronstrit som är ca 1 cm lång. Här x 2.
En getingspindel som också har lunchrast.

Billiga "Light soft Box" verkar vara ett bra alternativ att testa. Jätte fina bilder du bifogade. Även Raynox är en utmärkt tips att använda.
 
Skaffa en passande kabel till blixt och en begagnad blixt om du inte har. Lite DIY kan fixa lämplig hållare. Vita glassburkar funkar som diffusor. Det behöver inte kosta många kronor.

Tack så mycket för tipset.
Redan skaffat en begagnad kabel och en äldre blixt. Har funderat på att göra en hemmabygge. Har dock fastnat för följande två
1- DIY macro flash diffuser (drar inte förmycket uppmärksamhet)
2- Best Diffuser for Macro Photography [DIY Flash Mod] (det är mest användbart)
 
Jag funderar på om blixt hållarna är "hemmabygge" eller den är köpt och hur stabila de är om man har de med sig ute i naturen. Vikten är också viktig.
Blixthållaren är en Manfrotto makroblixthållare 330B som jag köpte begagnad på Tradera för 350 kr. Tyvärr är den ganska mycket dyrare ny. Blixtarna hade jag redan.

Jodå, den är rätt stabil. Jag har inte gått ut i skogen med den men burit omkring den på tomten. Det går bra att bära den i en hand och sen fotografera på fri hand (med bägge händerna, förstås :)). Om jag skulle bära den en längre stund så skulle jag fälla in skenorna, annars blir det lite otympligt.

Den väger 0.47 kg enligt Manfrottos webbplats. Jag har inte vägt den själv.
 
Blixthållaren är en Manfrotto makroblixthållare 330B som jag köpte begagnad på Tradera för 350 kr. Tyvärr är den ganska mycket dyrare ny. Blixtarna hade jag redan.

Jodå, den är rätt stabil. Jag har inte gått ut i skogen med den men burit omkring den på tomten. Det går bra att bära den i en hand och sen fotografera på fri hand (med bägge händerna, förstås :)). Om jag skulle bära den en längre stund så skulle jag fälla in skenorna, annars blir det lite otympligt.

Den väger 0.47 kg enligt Manfrottos webbplats. Jag har inte vägt den själv.

Det verkar vara en god lösning då jag behöver bättre belysning ute i naturen.
 
Hej,

Makrofotografering är ett område jag försöker att lära mig och praktisera.
Min erfarenhet är att använda blixt ger bästa resultat speciellt då jag testar olika varianter med makro objektiv, extensions tube och flera andra billiga varianter att åstadkomma så bra förstoring och kvalité som möjligt.

När det gällerextensions tube och även koppla fram och bak på två olika objektiv då förlängs längden på "objektivlösningen" och då snabbt blir det objektivets skugga faller på motivet. En enklare lösning är att använda sig av en "blixt ljusspridare" tex "dörr" som fästes på framdelen av objektivet. Ett annat alternativ är använda sig av "ring blixt/ljus). Det jag undrar är om det finns makro intresserade här FS som har löst problemet på annat och smartare sätt?

Ett urgammalt trick jag använde mig av på 90-talet är detta. En vit burk med hål i sidan för blixten. Fick ett perfekt ljus utan någon skugga alls.
Lycka till!
Roffe890906-001 RN.jpg
 
En liten "magic arm" och en blixt med silikon-diffusor ger låg vikt och är lätt att packa ner i väskan. Dessutom kan man lätt variera blixtens placering om man vill ändra hur ljuset faller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.