Annons

Blir man en bättre fotograf med Dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Fick tillbaks en Rulle Dia i går... OjOjOj.. Man känner sig nästa som ett proffs! Bilderna blir ett jättelyft om man som jag bara kört neg. tidigare! Det blir ruskigt skarpt och med fina färger!
Detta gör attiag jag kommer fota mer när det känns som om man kan något:)!

Hur tycker ni andra?

Fråga: Blir man en bättre fotograf med Dia?
Svar: Nej,det är erfarenheten som gör att du blir bättre fotograf.

Men dia ger otroligt fia färger,nästan i klass med digitala foton.

Glad Sommar ///

Niklas, alltid i RGB-format

Jag tycker att dia är skoj, inget snack om det. Det har sina för- och nackdelar men vad har inte det? Problemet med vanliga färgbilder är ofta inte negativen i sig utan förstoringen. Det ledet slipper man ju med dia. Dessutom korrigeras fel när man förstorar färgnegativ och då kan det vara svårt att veta hur bilden egentligen ser ut. Med dia å andra sidan får man det man tar. En hård men rättvis lärare för att lära sig tekniken men, precis som Niklas menar, teknik är inte allt.

Jag menar egentligen inte bättre fotograf.. Men om man tittar på bilder som är tagna med neg. som kanske är lite tråkiga färger och sedan en dia så ser det ju ut som om man är en bättre fotograf...

Jag har aldrig tänkt "Oj, kan jag det här??" förut..
Mina tidigare neg. bilder som jag kämpat med år ut och år in känns inte lika bra, och då har jag bara bytt film..

"Men dia ger otroligt fia färger,nästan i klass med digitala foton"

Så digitala bilder är överlägset vad det gäller fäger???

Jupp... dia avser projektion och för det ändamålet skulle inte jag använda en digitalkamera. Å andra sidan finns det andra ändamål som dia inte lämpar sig för. Det är inte hela världen vad du tar dina bilder med. Dia är skoj och kör med det om du trivs med det. Digitalt är också skoj men på ett annat sätt.

Ja, jag anser att man lär sig att göra rätt bättre med dia en med negativ film. På samma sätt som den elektroniska kameran underlättar lärandet.

En diafilm är inte förlåtande och det finns heller ingen nödutgång som kan tas till efter fotograferingen. Det som har exponerats är också det som visas i oprojektorn. Med den negativa filmen är halva jobbet gjort vid fotograferingstillfället, därfter ska filmen kopieras över på papper, vilket gör att en hel del går att "fixa" om det blivit fel i exponeringen.

Kör man negativen via ett labb där du som fotograf inte kan påverka hur papperskopiona blir, så är det svårare att förstå om resultatet överenstämmer med tanken vid fotograferibngstillfället.

Jag lir mörkrädd varje gång jag skanar ett negativ och jämför det med labbens olkning av bilderna...

Fördelen med en digitalkamera är att det som exponeras finns tillgängligt direkt för analys av resultatet. Inlärningsprocess sker direkt och efarenheten kan skaffas snabbare, då ingen framkallning behövs. Resultat för olika exponeringsinställningar kan direkt avläsas och justeras och den vunna erfarenheten kan sedan tillämpas även för traditionell film, negativ eller dia, färg eller svart vitt.

/Roland
(vägrar färg neg)

Jag lir mörkrädd varje gång jag skanar ett negativ och jämför det med labbens olkning av bilderna...

Men om du skannar dina neg har du möjligheten att skicka bilderna till ett labb som kopierar dina digitala filer så som du skapat dem, Fotolabo exempelvis.

Och de som anser att neg ger tråkigare färger kan ofta bli mer nöjda om de försöker exponera sina neg rikligare. Att underexponera ett dia ger ofta ”mustigare” färger som imponerar med sin färgmättnad och djupa svärta. Vill man ha liknande typ av bild med negativ måste man överexponera.

Dia och neg skall inte exponeras enligt samma principer. Det är två olika typer av material.

Själv funderar jag på att börja fotografera med dia lite mer igen. Jag har två kunder som kräver dia, annars använder jag neg som jag skannar och digitalt. Men det är bra att variera sig. Så nästa katalogjobb kan bli på dia, som jag skannar och leverar på CD.

När det gäller skärpa och färg så slår dia den digitala tekniken!

Med dia lär man sig noggrannhet när det gäller exponeringen och komposition. Exponeringen ger ingen tolerans och bilden måste komponeras redan på plats i sökaren.
När bilden förstoras på en 2 meters duk, då ser man tydligt dålig skärpa och fel exponering.

Tekniken är naturligtvis inte allt utan kreativiteten kommer till, men en bra bild kräver båda.

Senast ändrad:
RolandM skrev:

Problemet är lite att negativ klarar av så mycket mer än vad papper klara av. När du skannat dina neg så har du mer information än vad pappert kan återge.

För att få bilder till "dia-visningar" så skulle det vara intressant att veta om någon försökt det som filmbranschen nästan alltid gör. De filmar negativt och gör sedan kontaktkopior för att få possitiva visningskopior.

I övrigt är det kul att pröva lite olika. För mig blir det mest negativt eftersom min gamla kamera inte kan exponera tillräckligt exakt.

Filmbranschen

Anledningen att spelfilmsbranchen filmar negativt och kopiera positivt beror på att de behöver många filmkopior till biograferna.

Det är alltid första steget som är bäst.
Alltså dia resp negativet.
Vid kopiering förlorar man viss information.

Filmindustrin

Jag är inte så säker på att det är omsorgen av distributionskvalitet som gör att man väljer negativ film.

De filmer som distribueras är ofta 4:de 6:te eller 8:de generationens kopior.

Det är mer att man uppskattar den negativa filmens egenskaper samt att det är mer praktiskt att efterbehandla den negativa filmen.

berga skrev:
För att få bilder till "dia-visningar" så skulle det vara intressant att veta om någon försökt det som filmbranschen nästan alltid gör. De filmar negativt och gör sedan kontaktkopior för att få possitiva visningskopior.
I USA kunde man förut köpa film som man fick både negativ och dia ifrån. Så vitt jag vet var det just film avsedd för biofilm som var packad i vanliga småbildskassetter.
Man kunde också i Sverige tidigare få diakopior från negativ film. Vet inte om det fortfarande går. Hittar inget om det på labbens hemsidor.

Olle

En fundering; har biofilmnegen som används både som original och kopia om jag fattat er rätt det inbyggda gula filtret i filmbasen som den film vi köper som neg har?

I slutet av åttiotalet var det lätt att imponera på reklamkunder genom att visa upp stora dior, gärna 8x10" monterade i svarta passepartouter och försedd me ©-klisterlapp. Då var man proffs.

Eftersom den fotograf jag jobbade hos 88-90 föredrog att använda negativ färg för interörbilder fick jag göra många duplikat från neg till dia i mörkrummet.
Negget i förstoringsapparaten och belysa duplikatfilmen på blad.

Hämtat från tidigare inlägg jag gjort:
Det är denna film jag menar:

http://www.kodak.se/cgi-bin/webCata...ide+Film+SO-279

Du använder den alltså för att med utrustning för diaduplikat göra dior av din negativ.

Filmen är en negativ film utan orange mask och jag gjorde för tio år sedan många sådana jobb med bra resultat. Det är bra om du har lite vana vid att göra diaduplikat, bland annat krävs det en del testande för att finna rätt filtrering.
Jag skulle absolut lämna filmen på ett labb av proffskvalitet för att kunna lita på jämna färger från gång till gång.
.”

Och, det är i princip samma film som används för biofilm, med orange mask (inte filter).
Att man använder negativ är för att man kan finjustera expnering och färg med mer precision när man skapar positiv fån originalfilmen i en printer.

Den orange färgen används för att kompensera för att de färgpigment som används i färgfilm inte är så rena.
Jag citerar mig själv igen från en annan tråd:
Den gula färgen (som ger upphov till blåa toner på färgpapperet) ligger närmast idéalet, den är ganska ren till färgen.
Det magenta skiktet som i teorin bara skall reagera för grönt ljus och det cyan som bara skall reagera för rött är även känsliga för blått ljus.

För att kompensera för detta fel så smutsar man ned filmen med en orange mask, det är det samma som att hela filmen hade träffats av för mycket blått ljus.

Denna mask minskar i styrka på de magenta och cyan skikten när de exponeras för ljus. Eftersom de är känsliga för blått ljus (vilket de inte borde vara i teorin) så kan man säga att man motverkar effekten genom att göra gulskiktet mer orange.

Ju mer blått ljus som träffar det magenta skiktet ju svagare blir den orange masken på just de delarna av negativet. Masken varierar alltså i styrka på olika delar av negativet
.”

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar