Problemet med Rakel
Efter att ha läst alla inlägg i debatten, skulle jag vilja göra ett tillägg.
Jag använder mej av min scanner i mitt arbete som frilansande fotograf. Blåljusfotografering är kanske inte den delen av pressfotot som jag brinner mest för, men det betalar maten på bordet. Det är den del av pressfotot som är lättast för oss att konkurrera inom. Man kan kalla oss för profitörer av andras olycka, men man ska samtidigt tänka på att de flesta människor faktiskt läser dagstidningar, morgon-, kvälls- eller gratistidningar. Om det nu var så att vår yrkesgrupp inte fanns, tror ni att det skulle vara värt pengarna för en tidning? Andras olycka intresserar oss människor, det är bara att inse. Hur många satt inte framför tvn när worldtradecenter attackerades? Hur många dog inte där? Hur många lösnummer tror ni att tidningarna sålde, fulla med bilder på katastrofen? Visst det var en speciell situation, det kan jag hålla med om. Men vi kan ta ett närmare exempel.. Tror ni att Hannes skottskada under kravallerna i göteborg, hade fått något genomslag i media om det inte varit för pressfotograferna. Hade det lett till någon debatt om man läste en notis att polisen skottskadat en militant demonstrant? Nej för det hade varit andrahandsuppgifter från polisen som kommit till medias vetskap. Det är också det största problemet med Rakel. Media, som ses som den tredjestatsmakten, tas ifrån sin möjlighet till granskande och kontroll. Vi som arbetar för media, kan lättare föras bakom ljuset, vilket samtidigt drabbar alla oss skattebetalande människor. Ett konkret exempel var, när jag av en händelse kom till en brottsplats. Jag ringde till LKC för att höra vad som hänt, svaret jag fick var att området var lugnt och att inga insatser gjordes för tillfället. Jag upplyste då om att jag stod på plats och att det även fanns bilar där från andra områden. Då blev det ett annat ljud i skällan. Eftersom man bara hade kört anropet över Rakel, så trodde man att ingen skulle få reda på det.
Rakel innebär en möjlighet för myndigheterna att lägga locket på, och i allra värsta fall mörklägga. Journalistiken kommer att gå från rapporterande toll granskande, och större delen av arbetstiden kommer att vara begärande av offentliga handlingar, vilket heller inte är lätt. Den information som media kommer att få, kommer helt att vara styrd av myndigheten. En annan nackdel, är att de som redan har sina kanaler in i myndigheten, antagligen kommer att få ersätta uppgiftslämnare på ett helt annat sätt nu.Vilket i sin tur ger högre bildpriser, och som man säger.. det är konsumenten som får betala i slutändan. Både för införandet av Rakel, och för konsekvenserna av införandet.