ANNONS
Annons

Blåjusfotografer: Hur gör ni med Rakel

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite skevt att jämföra en fotograf med ovanstående yrken.

Förutom tillverkningsindustrin, så är de yrken du räknar upp till för att hjälpa, eller rent av rädda livet på människor.
Hur många fotografer räddar livet på människor vid olyckor med hjälp av sina bilder i tidningen?

Tycka vad man vill om samhällsnyttan av att rapportera om olyckor, men profiterar på olyckorna det gör de.

Tycker inte alls att det är skevt. Har mycket svårt att tänka mig att det bara är inom medierna man "profiterar" på olyckor. Och när börjar jag tänka på vad du faktiskt säger så blir jag rent förbannad över att anklagas för att ha profiterat på andras olyckor. Det känner jag mig verkligen inte igen mig i.

Nyhetsrapportering kan ju mycket väl vara det som gör att en farlig väg byggs om. Men då vill du väl inte tacka några "profiterande" journalister för det, kantänka?

Tycker inte alls att det är skevt. Har mycket svårt att tänka mig att det bara är inom medierna man "profiterar" på olyckor. Och när börjar jag tänka på vad du faktiskt säger så blir jag rent förbannad över att anklagas för att ha profiterat på andras olyckor. Det känner jag mig verkligen inte igen mig i.

Nyhetsrapportering kan ju mycket väl vara det som gör att en farlig väg byggs om. Men då vill du väl inte tacka några "profiterande" journalister för det, kantänka?

Men jag tror nog att detta beror lite pa hur saker och ting berattas av journalisterna. Som du sager, om det ar en vag som ar farlig och det fixas, sa ar det ju jattebra, men om det ar som i Brasilien nu, dar en journalist anklagas for att ha bestallt mord och dyker upp och tar bilder nar offren fortfarande ar vid liv, eller som det senaste fallet, fortfarande ryker efter att blivit brand till dods, sa ar det ju en helt annan sak, eller vad sager du?

Men jag tror nog att detta beror lite pa hur saker och ting berattas av journalisterna. Som du sager, om det ar en vag som ar farlig och det fixas, sa ar det ju jattebra, men om det ar som i Brasilien nu, dar en journalist anklagas for att ha bestallt mord och dyker upp och tar bilder nar offren fortfarande ar vid liv, eller som det senaste fallet, fortfarande ryker efter att blivit brand till dods, sa ar det ju en helt annan sak, eller vad sager du?

Fast om man tar det som nån slags mall för hur journalister och bildjournalister i allmänhet arbetar så har man uppenbarligen i särskilt mycket insikt i vare sig arbetet eller verkligheten skulle jag säga.

Det är en direkt brottslig handling jämställbar med de brandmän som tuttat på olika saker själva. Men det är kanske fler yrkesgrupper vi ska utvärdera utifrån enskilda brottslingars handlingar?

Alla dom här fördomarna mot fotografer i allmänhet går tillbaka till en fotograf från första halvan av 1900-talet som ägnade sig åt plåta diverse brottsoffer och olycksoffer utan större respekt.

/maverick

Fast om man tar det som nån slags mall för hur journalister och bildjournalister i allmänhet arbetar så har man uppenbarligen i särskilt mycket insikt i vare sig arbetet eller verkligheten skulle jag säga.

Det är en direkt brottslig handling jämställbar med de brandmän som tuttat på olika saker själva. Men det är kanske fler yrkesgrupper vi ska utvärdera utifrån enskilda brottslingars handlingar?

Alla dom här fördomarna mot fotografer i allmänhet går tillbaka till en fotograf från första halvan av 1900-talet som ägnade sig åt plåta diverse brottsoffer och olycksoffer utan större respekt.

/maverick

Jag menade nog mer att medelfotografen ar nagonstans mellan de tva exemplen..

Jag menade nog mer att medelfotografen ar nagonstans mellan de tva exemplen..

Jag skulle nog hävda att medelfotografen, om vi pratar yrkesmässigt, ligger betydligt närmare en semesterfotograf än någon som beställer brott för att få bilder. Eller skulle medelbrandmannen ligga nånstans emellan mordbrännaren och "riktig" brandman?

/Maverick

Jaha, så jag ska bli ansedd som profitör här i Sverige för att någon fotograf i Brasilien beställer mord och tuttar på människokroppar?
Jaa, vad ska jag säga om det? Jag har nog inte riktigt den pedagogiska förmågan att förklara det för folk som verkar befinna sig på en annan planet.

Jaha, så jag ska bli ansedd som profitör här i Sverige för att någon fotograf i Brasilien beställer mord och tuttar på människokroppar?
Jaa, vad ska jag säga om det? Jag har nog inte riktigt den pedagogiska förmågan att förklara det för folk som verkar befinna sig på en annan planet.

Suck... Jag sa ju att det beror ju pa vad du gora med bilderna och syftet bakom det hela. Om du vill likna dig sjalv med en galen journalist in Brasilien, sa sager det mer om dig an mig..

Men nagot att komma ihag ar att man ar allt som oftast bedomd efter rotaggen i sitt yrke...

Jag tror att många räddningstjänster anser att RAKEL är för dyrt. Så det är väl inte så många olika händelser som är intressanta att fota som embart kommer gå ut via RAKEL. Trafikolyckor, brand, en hel del våldsbrott (där ambulans tillkallas) mfl. kommer att finnas tillgängligt som idag.

/ingvar

Suck... Jag sa ju att det beror ju pa vad du gora med bilderna och syftet bakom det hela. Om du vill likna dig sjalv med en galen journalist in Brasilien, sa sager det mer om dig an mig..

Jag har väl för helvete aldrig liknat mig vid en galen mordbrännare i Brasilien. Jag har liknat mig vid en seriös reporter/fotograf här i Sverige. Det var du som började sätta likhetstecken mellan fotografer och profitörer.

Men nagot att komma ihag ar att man ar allt som oftast bedomd efter rotaggen i sitt yrke...

Ja, mot idioti är det svårt att försvara sig.

OK, ett exempel att fundera på:

Vad tycker ni om denna bilden ?

Klicka på den för att förstora. Betänk att personerna ännu inte är identifierade.

Bra bild? Rätt att publicera? Vad ser du i bilden?

/Arne

Ja, så är det nog. Och därmed är ju min länk inaktuell. Kanske kan någon forumvärd ta bort den.
/Arne

Jag har väl för helvete aldrig liknat mig vid en galen mordbrännare i Brasilien. Jag har liknat mig vid en seriös reporter/fotograf här i Sverige. Det var du som började sätta likhetstecken mellan fotografer och profitörer.

Ja, mot idioti är det svårt att försvara sig.

Nej, jag satte inga likhetstecken med nagot. Allt jag sa att vad syftet med bilden ar avgor hur man blir bedomd. Och uppenbarenligen tog du at dig och blev upprord, vilket som sagt sager mer om dig an mig.

Jag kan sjalv kalla mig profitor, jag forsoker driva ett foretag dar jag tar modell-, brollops- och landskapsbilder, och om jag inte efterstravade en profit, sa skulle jag ju inte driva ett foretag, utan det skulle vara en hobby eller ideelt arbete.

Nej, jag satte inga likhetstecken med nagot. Allt jag sa att vad syftet med bilden ar avgor hur man blir bedomd.

Håller i princip med.

Och uppenbarenligen tog du at dig och blev upprord, vilket som sagt sager mer om dig an mig.

Men du sätter ändå anstiftan till mord och mordbrand i ena änden av skalan, som om det verkligen var ett tänkbart alternativ för vilken fotograf som helst. Det måste du väl fatta att gränserna för normala människor inte är fullt så vida så att man överväger mordbrand för att få bilder? Det är ju ett undantag som heter duga.

Håller i princip med.

Men du sätter ändå anstiftan till mord och mordbrand i ena änden av skalan, som om det verkligen var ett tänkbart alternativ för vilken fotograf som helst. Det måste du väl fatta att gränserna för normala människor inte är fullt så vida så att man överväger mordbrand för att få bilder? Det är ju ett undantag som heter duga.

Absolut, men det ar ena anden av skalan. Du vet sjalv var du ar pa skalan, eller hur?

Absolut, men det ar ena anden av skalan.

Nej, det är ju det det inte är. Du har ju inte fattat ett dugg! Jag säger ju att för alla normala människor, och dit räknar jag generellt journalister med eller utan kamera, inte tänker så "långt" som till mord och likskändning. Mordbrand och dylikt som du räknar upp som exempel ligger ju långt bortom det tänkbara.

Du vet sjalv var du ar pa skalan, eller hur?

Ja, det vill jag gärna tro. Men jag är mer orolig för var du befinner dig.

Det är fan också. När man startar en seriös tråd så skall den alltid balla ur till sandlådenivå.

Nej, det är ju det det inte är. Du har ju inte fattat ett dugg! Jag säger ju att för alla normala människor, och dit räknar jag generellt journalister med eller utan kamera, inte tänker så "långt" som till mord och likskändning. Mordbrand och dylikt som du räknar upp som exempel ligger ju långt bortom det tänkbara.

Ja, det vill jag gärna tro. Men jag är mer orolig för var du befinner dig.

Precis, de tanker inte sa langt, men det ar fortfarande en del av skalan, Kelvin gar fran 0 (allt ar still och inget, absolut inget fungerar eller kan rora sig) till oandligt, manniskor kan inte forsta vad 0 eller oandligt ar, men det finns fortfarande pa SKALAN. Vad ar det du inte forstar med en skala? Om du har problem med definitionen sa har du en lank till SAOL har: http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

Varfor ger du dig pa att attackera min person? Naja, igen, det sager mer om dig an mig.

för att återvända till ursprungsfrågan, så är jag platschef på en liten deltidsstation. Vi får våra larm både på sökare och via sms.
Har ännu inte fått RAKEL och det lär nog dröja något år. Vi har tystnadsplikt om all information i samband med larmen. Om detta även gäller info om utryckningsadress vill jag låta vara osagt. Personligen skulle jag inte dela den informationen i ett inledningsskede.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar