Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blåjusfotografer: Hur gör ni med Rakel

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen händer det ju att det är andra än den lokala pressen som är intresserade och det är knappast aktuellt att Sydsvenskan skickar upp folk till Stenhagen.

För UNT som finns i stan däremot, dom har väl faktiskt varit där. De var i Gottsunda iaf och då fick dom väl bilen förstörd som tack för kaffet.

Sedan är en av poängerna med att ringa exempelvis polisen att få reda på det vi inte vet. Vi åker ju inte ut på vägarna för att vi tror att det kanske är en olycka där. Eller drar till nån förort för att det kanske är oroligheter där. Har tidningen inte blivit tipsad, hört på polisradion så åker man inte iväg. Då är det illa om polisen sen mörkar vad som verkligen har hänt.

Polisen i Uppsala har väl egentligen inte gett nån förklaring till varför de mörkade, vilket skulle vara det intressanta, utan bara sagt att det var ett misstag.

Om en tidning till äventyrs skulle anse sig ha råd att ägna sig åt granskande journalistik så finns det nog bättre ämnen än polisrapporter och trafikolyckor. Finns en kille i Gävle som är duktig på det trots små resurser.

/Maverick

Avlyssning

I artikeln så sägs det väl att det är tekniskt möjligt. Men, det är nog kommer vara väldigt resurskrävande och tekniskt invecklat och att det kan dröja många år innan utrustningen finns ute på öpppna marknaden. Men förr eller senare kommer den, så är det alltid med teknisk utveckling.

Och vad ska man lyssna på även om man kan ha en frekvenshoppande digitalmottagare. Rakel är inte en tvåvägs kommunikationsradio.
Positioneringar och utalarmeringar m.m. sänds som fördefinierade 4 bits koder, som den mottagende terminalen översätter till fördefinierade texter som visas på skärmen.
Vad har man för nytta av att avlyssna en kod som säger 0302?

Så svårt är det inte att ta reda på vad div. koder betyder, med det gamla systemet använda man också koder. Har man nu lyckats dekryptera trafiken så är det inte knepigt att lista ut vad det betyder.

http://polisradio.net/poliskoder.htm

Så enkelt är det inte, koderna är internt programmerade och skiljer i olika områden, de kräver omprogrammering av terminalerna från tillfälle till tillfälle vilket också görs dynamiskt. Hur ska du veta vad en kod betyder idag, när den betyder något annat imorgon. När det gäller användarna så ser de ju aldrig koderna och vet inte vad de betyder, de ser bara de översatta koderna.

Dessutom pratar du om dekryptering vilket inte är möjligt. Du kan kanske efter stor möda avlyssna den digitala trafiken, men dekryptera en krypteringsalgoritm kan du glömma.....

Innan jag gör bort mig mer skall jag säga att den enda erfarenhet jag har av krypterad radiotrafik är WLAN, och att knäcka WEP och WPA.

Framförallt tycker jag det är kul att spekulera, och jag vill gärna lära mig mer, så jag ser fram emot era svar.

För att dekryptera så behöver du nyckeln, möjligtvis, men inte sannolikt, finns det en svaghet i hur krypteringen genomförs, så att man lättare kan gissa nyckeln. T. ex. som fallet är med WEP.

Ang. koderna så måste de skickas ut till de mobila enheterna på något sätt, och om det är över radio så kan du lyssna av det.

Sedan att nycklar byts ut och att koder kan synkroniseras fysiskt på stationen försvårar såklart läget.

Min poäng är att inget system är oknäckbart.

Innan jag gör bort mig mer skall jag säga att den enda erfarenhet jag har av krypterad radiotrafik är WLAN, och att knäcka WEP och WPA.

Framförallt tycker jag det är kul att spekulera, och jag vill gärna lära mig mer, så jag ser fram emot era svar.

För att dekryptera så behöver du nyckeln, möjligtvis, men inte sannolikt, finns det en svaghet i hur krypteringen genomförs, så att man lättare kan gissa nyckeln. T. ex. som fallet är med WEP.

Ang. koderna så måste de skickas ut till de mobila enheterna på något sätt, och om det är över radio så kan du lyssna av det.

Sedan att nycklar byts ut och att koder kan synkroniseras fysiskt på stationen försvårar såklart läget.

Min poäng är att inget system är oknäckbart.

Jag håller med dig till viss del, men jag pratar kryptering på en helt annan nivå.
Inom TETRA systemet som är den teknik RAKEL är uppbyggd på finns det två krypteringsnivåer:
Luftgränssnittskryptering och Heltäckande kryptering. Dessa har i sin tur olika undernivåer med olika starka krypteringsalgoritmer. De krypteringsnycklar som används byts dynamiskt varje gång mottagande terminal byter basstation. Eftersom krypteringsalgoritmen är så stark finns det ingen dator i världen (För tillfället....) som hinner knäcka algoritmen innan nyckeln har bytts ut och då måste de starta om för att försöka knäcka den nya.

Att någon påstår att det går att avlyssna RAKEL är en ren lögn,

Så tyvärr till er som tror att tekniken kommer finnas på teknikmagasinet inom en snar framtid så blir det inte.

Har man erfarenhet av hur RAKEL fungerar så är det rätt kul att läsa den här tråden.

Krypteringen gör det omöjligt att avlyssna i realtid, sen kan man utrusta varje enskild apparat med kryptering, så den krypterade sändningen krypteras ytterligare.

Skulle då en stulen RAKEL apparat funka?

Den kommer så fort den slås på permanent avaktiveras sen är den apparaten död för alltid.

Så vad ska man då göra som blåljusfotograf? Kanske man hitta nya sätt att jobba, på en liten ort kanske det går att utverka ett samarbetsavtal vad vet jag

Det kommer nog aldrig att finna en enhet på teknikmagasinet som man kan lyssna med.
Enligt svensk lag så är det olagligt att kringgå ett krypteringsskydd om jag inte missförstått det hela. Vilket gör att man inte kan sälja en laglig enhet för att lyssna på rakel.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Teoretiskt möjligt

Det jag försöker säga, vilket förvisso bara är en åsikt, är att inget system är 100% säkert. Sen om någon faktiskt kommer knäcka rakel det kan man diskutera, men att säga att det inte går, omöjligt, tror jag är lite som att säga att internet är en fluga.

Det jag försöker säga, vilket förvisso bara är en åsikt, är att inget system är 100% säkert. Sen om någon faktiskt kommer knäcka rakel det kan man diskutera, men att säga att det inte går, omöjligt, tror jag är lite som att säga att internet är en fluga.

Det klart det att det inte är omöjligt om man är en supermakt med miljader i budget, men att en privatperson skulle har råd med den utrustning som skulle krävas. håller jag för orimligt

Slutinlägg

Här kommer ett slutinlägg från mig, för jag har inte mer vettigt att tillföra, har inte det nu heller egentligen :p

För 50 år sen så var det väldigt få som trodde att "varje" man och kvinna, i i-länder, skulle äga en egen dator. Tekniken kommer springa om RAKEL, och då kommer polisen byta system. Men jag slår vad om en femma att du med din hemmadator om 50 år kommer kunna använda "brute force" mot RAKEL, för jag utgår från att det går att använda brute force.

Att någon påstår att det går att avlyssna RAKEL är en ren lögn,

Så tyvärr till er som tror att tekniken kommer finnas på teknikmagasinet inom en snar framtid så blir det inte.

Har man erfarenhet av hur RAKEL fungerar så är det rätt kul att läsa den här tråden.

Krypteringen gör det omöjligt att avlyssna i realtid, sen kan man utrusta varje enskild apparat med kryptering, så den krypterade sändningen krypteras ytterligare.

Skulle då en stulen RAKEL apparat funka?

Den kommer så fort den slås på permanent avaktiveras sen är den apparaten död för alltid.

Så vad ska man då göra som blåljusfotograf? Kanske man hitta nya sätt att jobba, på en liten ort kanske det går att utverka ett samarbetsavtal vad vet jag

Hur dödas den? Antar att det är på ett mer avancerat sätt än gamla sattelitmottagare som kunde bränna en säkring/motsånd i kortläsaren.

Hur dödas den? Antar att det är på ett mer avancerat sätt än gamla sattelitmottagare som kunde bränna en säkring/motsånd i kortläsaren.

Dess identitet avaktiveras på systemsidan, inte genom något ingrepp i själva terminalen. Det är samma princip som när ett sim-kort avaktiveras i de publika mobilnäten.

Men sim-kort kan man väl klona? Borde det inte vara nåt i själva hårdvaran som man förstör? Tänkte mig att radera firmware eller kortsluta prosessorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar