Annons

Blåjusfotografer: Hur gör ni med Rakel

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kommer ett slutinlägg från mig, för jag har inte mer vettigt att tillföra, har inte det nu heller egentligen :p

För 50 år sen så var det väldigt få som trodde att "varje" man och kvinna, i i-länder, skulle äga en egen dator. Tekniken kommer springa om RAKEL, och då kommer polisen byta system. Men jag slår vad om en femma att du med din hemmadator om 50 år kommer kunna använda "brute force" mot RAKEL, för jag utgår från att det går att använda brute force.
Den liknelsen är rena gissningen. Ungefär som att gissa att det säkert finns antigravitationsbälten och tidmaskiner att köpa på ICA om hundra år. Jag är inte alls säker på att det kommer att gå.
Apropå utveckling - har ni hört historien "Om datorn och bilen utvecklats i samma takt hade bilen kostat 50 öre, gått Mach 5 tusen mil på en deciliter blabla..."?
Det 'roliga' är att jag hörde den liknelsen 1979 första lektionen i Basic programmeringskurs på PET Commodore. Den var i princip likställd med ENIAC jämfört med den köksdator jag skriver på nu...
 
Men sim-kort kan man väl klona? Borde det inte vara nåt i själva hårdvaran som man förstör? Tänkte mig att radera firmware eller kortsluta prosessorn.

Det man gör är alltså att avaktivera på systemsidan. Därmed vägras terminalen med den identiteten all åtkomst till systemet. Du kan jämföra med ett "ogiltigt" sim-kort (eller ett spärrat imei) - en telefon med ett sådant id kan inte användas (utom för nödsamtal). Att klona identiteten kan möjligen göras (kräver tillgång till en aktiv terminal), men när systemet sedan upptäcker att flera terminaler har samma id så spärras de.
 
Tidningen

Den tidningen jag själv fotar åt tror jag kommer
få ett SMS som dom sedan skickar till mig, därför kommer jag vara ute på plats precis som vanligt senare när rakel kommer.
 
Många kul förståsigpåare här....

SOS är väl de som framför allt är de som kan kallas profitörer? De säljer sin SMS-tjänst svindyrt och endast till de som har en ansvarig utgivare.

I dagsläget kan man faktiskt lyssna på DMO-trafiken i Rakel. Det används uteslutande vid pågående insatser och har nackdelen att ha ruskigt dålig räckvidd tack vare att själva systemet är bortkopplat. Det handlar alltså om ren radio-till-radio-trafik. Just nu pågår ett arbete med att få även DMO-trafiken krypterad
 
Programmerad Sepura - fast det finns än så långe bara några få DMO-talgrupper som folk lyckats luska fram allt som behövs. Tämligen ointressant, tycker jag. Har polisen märkt att någon måste ha lyssnat har de bara bläddrat runt bland de dmo-talgrupper som finns för att hitta en som folk inte lyssnar på.... Speciellt ointressant är det eftersom man i detta nu lägger ytterligare några miljoner på att kryptera även DMO-trafiken
 
OK. Trist utveckling på ett sätt.
Vad jag har sett så använder man dock fortfarande mobiltel titt som tätt... av någon anledning
 
Vad är syftet med RAKEL?

Syftet är ett gemensamt system för funktioner i samhället som kan vara i behov av samverkan.
Polis, räddningstjänst och Försvarsmakten.
Men även kommunernas krisledning och samhällsfunktioner, samt övriga branscher som kan ha nytta av ett gemensamt kommunikationssystem i händelse av krisläge.
En tromb eller översvämning berör ju många samhällsfunktioner, och då underlättar ett gemensamt system.
Tyvärr finns det i dagsläget svårigheter att införa systemet på den bredd som skulle behövas, detta på grund av kostnadsbilden.
Man hade kunnat välja ett helt okrypterat system, men när krypterad teknik finns, och har en standard, så finns det naturligtvis ingen anledning att inte nyttja den, det blir dessutom mindre känsligt för störningar.
Följden av detta blir således att de som inte har officiell tillgång till systemet utestängs, tyvärr för några, men i det stora hela är det bara av godo.

M.V.H
/Tobias
 
Vad är syftet med RAKEL?

Kort förklarat så har blåljusmyndigheterna separata system som inte kommunicerar med varandra, även om inte alla håller med om den beskrivningen. Med Rakel kan exempelvis en räddningstjänst som står inför en insats som kräver extern kompetens koppla upp sig till en sådan person även om själva händelsen inträffar i Stockholm och experten befinner sig i Karlstad eller Oskarshamn. Det system som Rakel ersätter har ju betydligt sämre räckvidd än så.

Sen finns det väl andra saker som också spelar in för Rakels tillkomst, som att myndigheterna står inför byte av system rent allmänt i kombination med att teknikens ingenjörer gör framsteg på olika områden.
 
Man hade kunnat välja ett helt okrypterat system, men när krypterad teknik finns, och har en standard, så finns det naturligtvis ingen anledning att inte nyttja den, det blir dessutom mindre känsligt för störningar.
Det kan givetvis finnas anledning att välja ett okrypterat system, t.ex. för att se till att myndigheternas verksamhet är öppen för allmänheten att granska.

Man får förstås väga för och nackdelar med krypterat respektive okrypterat. I det här fallet valde man uppenbarligen bort fördelen med insyn för allmänheten.
 
Med Rakel kan exempelvis en räddningstjänst som står inför en insats som kräver extern kompetens koppla upp sig till en sådan person även om själva händelsen inträffar i Stockholm och experten befinner sig i Karlstad eller Oskarshamn. Det system som Rakel ersätter har ju betydligt sämre räckvidd än så.

Har poliser, brandmän, etc, vanlig radio som backup om RAKEL skulle krångla?
 
Tanken var att gamla hederliga S70 (som funnits i alla utryckningsfordon, vägverksbilar och flertalet militära fordon) skulle vara backup tills vidare. Men nu har man beslutat att montera ner såväl S70 som S80. Dvs - alternativet till Rakel blir telefon

Inför Rakel kom några utredare fram till att det totalt i sveriges användes 48 olika radiosystem för blåljuskommunikation. Jag blev nyfiken och frågade dem hur de räknade då, men ingen av dem lyckades ge ett komplett och vettigt svar
Vill man vara snäll kan väl få ihop högst tio olika kommunikationsvägar - där mobiltelefon varit en. S70, S80, rökdykarradio på 445 MHz, Göteborg hade ett eget radiosystem på 73 MHz, Båt-VHF och vissa trafikpolisgrupper använde sig av tillståndsfria kanaler vid trafikkontroller

I samma utredning hävdades flitigt att det saknas möjlighet att samverka via radio. Ett helt felaktigt påstående eftersom ALLA utryckningsfordon haft tillgång till S70 och samverkanskanal 02. Möjligheten har alltså funnits, men många har dragit sig för att lära sig använda radion och därför ringt till den de vill ha kontakt med eller helt struntat i saken. Personligen tror jag väl kanske inte att det samarbetet ökar bara för att man skaffar ett radiosystem som i dagsläget kostat en bra bit över 4 miljarder.
 
Tanken var att gamla hederliga S70 (som funnits i alla utryckningsfordon, vägverksbilar och flertalet militära fordon) skulle vara backup tills vidare. Men nu har man beslutat att montera ner såväl S70 som S80. Dvs - alternativet till Rakel blir telefon

Mobiltelefon är lika sårbart som RAKEL. Märkligt att man inte har byggt in en robust backup i kommunikationssystemet. Vanlig radio är oberoende av externa system och bara sårbar för störsändningar, vilka man får anta inte är speciellt sannolika i fredstid.
 
Det kan givetvis finnas anledning att välja ett okrypterat system, t.ex. för att se till att myndigheternas verksamhet är öppen för allmänheten att granska.

Man får förstås väga för och nackdelar med krypterat respektive okrypterat. I det här fallet valde man uppenbarligen bort fördelen med insyn för allmänheten.

Hej.
Jag blir lite nyfiken på vad fördelen är med insyn för allmänheten ?
Om arbetets dagliga komminkation skall vara öppen för allmänheten så tvingar man ju fram en hantering av flera olika system.
Detta eftersom det naturligvis finns behov av integritet och sekretess i arbetet, på alla arbetsplatser.
Om det gäller info om pågående räddningsinsatser till er som är yrkesfotografer så borde en lösning växa fram, i alla fall om det är så att de som arbetar med pågående insatser vill ha er där.
Vill man inte ha er där, så är det ju bara fördelar med ett slutet (krypterat system).
Jag kanske tänker fel, eller ?
M.V.H
/Tobias
 
Här kommer ett slutinlägg från mig, för jag har inte mer vettigt att tillföra, har inte det nu heller egentligen :p

För 50 år sen så var det väldigt få som trodde att "varje" man och kvinna, i i-länder, skulle äga en egen dator. Tekniken kommer springa om RAKEL, och då kommer polisen byta system. Men jag slår vad om en femma att du med din hemmadator om 50 år kommer kunna använda "brute force" mot RAKEL, för jag utgår från att det går att använda brute force.

Man byter nyckel med kortare och kortare intervall för att kompensera för snabbare knäckningsmöjligheter (brute force). Så man kan säga att tekniken aldrig kan knäckas på det sättet.
 
Jag blir lite nyfiken på vad fördelen är med insyn för allmänheten ?

Myndigheter behöver övervakas så att vi som betalar deras verksamhet vet att pengarna gör nytta och inte slösas bort. Det är också bra med insyn i myndigheter som utövar makt över medborgarna så att vi medborgare kan veta att denna makt inte missbrukas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.