Annons

Bländare? Bländartal?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet du vad "stop" kommer av?

Förlåt mitt inhopp. Blev lite missförstådd. Det är fult att anmärka på stavfel. Tyckte bara det var lite komiskt att en ingenjör som verkar ha en gedigen utbildning och stora specialkunskaper, flera gånger, stavar sin egen yrkestitel fel. Menade inget illa – tyckte mest det var kul och lite ovanligt. Det poppade upp en bild av en patient som inför sin operation får en kallelse från någon som presenterar sig som ”järnkirurg”.

Hoppas jag inte förstörde diskussionen. Själv kan jag inte tillföra något i ämnet – läser bara intresserat. Vet inte något ingående om optiska system och vet absolut inte vad ”stop” kommer av.

Förlåt mitt inhopp. Blev lite missförstådd. Det är fult att anmärka på stavfel. Tyckte bara det var lite komiskt att en ingenjör som verkar ha en gedigen utbildning och stora specialkunskaper, flera gånger, stavar sin egen yrkestitel fel. Menade inget illa – tyckte mest det var kul och lite ovanligt. Det poppade upp en bild av en patient som inför sin operation får en kallelse från någon som presenterar sig som ”järnkirurg”.

Hoppas jag inte förstörde diskussionen. Själv kan jag inte tillföra något i ämnet – läser bara intresserat. Vet inte något ingående om optiska system och vet absolut inte vad ”stop” kommer av.

Det finns ju dyslektiker, såsom jag själv, så helt konstigt är det väl inte att man kan stava fel oavsett utbildningsnivå.

Blev lite missförstådd. Det är fult att anmärka på stavfel.
Varför det? Fel av alla slag gör väl alla, men om ingen skulle korrigera dem, fanns det inga diskussionsforum heller. Det är ju här vi försöker sudda bort missförstånd av femtielva slag.

Ibland är det dessutom viktigt att man stavar rätt, för att orden ska förstås på rätt sätt.

Vet du vad "stop" kommer av?

Grov gissning;
Ordet "Stop" kanske kommet efter de lösa utbytbara bländarskivorna som fanns tidigare.
När ett reglaget på kameran som i det här fallet, bländar vredet, har fler fasta, utmätta värden på en fallande skala.

Så jag gissar att har rätt där med elementet när det har ett klickljud/lättstopp vid siffrorna 1-10, ett steg upp eller ner.

Michael - Vrider upp värmen i sommarkylan -

Grov gissning;
Ordet "Stop" kanske kommet efter de lösa utbytbara bländarskivorna som fanns tidigare.
När ett reglaget på kameran som i det här fallet, bländar vredet, har fler fasta, utmätta värden på en fallande skala.

Så jag gissar att har rätt där med elementet när det har ett klickljud/lättstopp vid siffrorna 1-10, ett steg upp eller ner.

Michael - Vrider upp värmen i sommarkylan -

Ja det kanske är klickstopp helt enkelt.

http://www.merriam-webster.com/dictionary/click+stop

De första kamerorna kanske bara hadde ett stopp för hela bländarvärden?

De första kamerorna kanske bara hadde ett stopp för hela bländarvärden?
Det finns nytillverkade Nikkorobjektiv med endast möjlighet att ställa in hela steg. Jag talar då om manuella gluggar där det inte går att ställa in bländaren annat än med bländarringen:)

Ja det kanske räcker, antar att man kan ändra hela exponeringen i mindre steg genom att slutartiden har finare steg?

Det borde ju funka bra så länge ljuset räcker och man inte skulle vilja öka bländaren att halvt steg för att samtidigt korta slutartiden.

Ja det kanske räcker, antar att man kan ändra hela exponeringen i mindre steg genom att slutartiden har finare steg?

Det borde ju funka bra så länge ljuset räcker och man inte skulle vilja öka bländaren att halvt steg för att samtidigt korta slutartiden.
Faktum är att ett steg inte är särskilt mycket när det kommer till ljusheten i en bild. Och visst brukar det gå att mecka med slutartiden eller ISO-känsligheten för att hamna precis där man vill ändå.
Den stora nackdelen som jag ser det, är att man inte kan utnyttja objektivens skärpa fullt ut. Mitt gamla manuella 50/1,2 kan bara ställas in till f/1,2, f/1,4, f/2, f/2,8, och så vidare. Saken är att skillnaden i skärpa mellan f/1,2 och f/1,4 är ungefär noll, medan skärpan vid f/2 är helt enormt mycket bättre. Jag hade gärna kunnat ställa in tredjedels steg, för att finna bländaröppningar större än f/2 som fortfarande gav bra skärpa. Jag skulle gissa att f/1,8 ger skitbra resultat och f/1,6 betydligt bättre än f/1,4.
Men å andra sidan är det rätt skönt att inte kunna välja dessa. Nu hoppar jag alltid direkt mellan f/1,2 och f/2 beroende på om jag vill ha kortaste möjliga skärpedjup, eller bästa skärpa vid en förhållandevis stor bländaröppning:)

50F/1.2 är ganska lätt att operera i om du känner för det. Montera av bländraringen, fram med Dremel eller en urmakarfil och gör ett extra hack mellan 1.4 och 2.0.

Jag har gjort det med både 1.4AIS och Zeiss 1.4 och 1.7. Bländaravkänningen är analog, så på en D700 så redovisar kamerahuset närmsta 1/3- eller 1/2-bländarsteg om du väljer att köra manuellt.

Tänk på att inte bli av med den lilla fjädern & kulan bara... :)

Så här ser det ut i Zeissen nu, har tyvärr inga bilder från AIS-50'an

Bilagor

• ContaxAperture.jpg
    ContaxAperture.jpg
    36.5 KB · Visningar: 131
50F/1.2 är ganska lätt att operera i om du känner för det. Montera av bländraringen, fram med Dremel eller en urmakarfil och gör ett extra hack mellan 1.4 och 2.0.

Jag har gjort det med både 1.4AIS och Zeiss 1.4 och 1.7. Bländaravkänningen är analog, så på en D700 så redovisar kamerahuset närmsta 1/3- eller 1/2-bländarsteg om du väljer att köra manuellt.

Tänk på att inte bli av med den lilla fjädern & kulan bara... :)
Nämen! Hur fasen går detta ihop? Hur läser kameran att det finns ett hack till? Om jag ställer ringen mellan de befintliga klicken så händer ju ingenting:-O

Tillägg: Om det funkar så ska jag fasen modda alla mina gluggar. Jag har ju massa fräsar och roligt på jobbet så att det kan bli riktigt bra gjort:) 105/2,5 förtjänar verkligen ett extra klick mellan f/2,8 och f/4.

Skrev lite snabbt där; På en -D så läses bländarringen analogt, men datan skickas digitalt formatterad i 1/3-steg till kamerahuset. AI-kopplingen är samma sak - den sitter på en motståndsbana i kamerahuset, iaf på den D2x jag monterat isär... Jag vet inte varför det inte syns i Exif eller i displayen, men mätningen verkar bli korrekt iaf även på mellanstegen!

Skrev lite snabbt där; På en -D så läses bländarringen analogt, men datan skickas digitalt formatterad i 1/3-steg till kamerahuset. AI-kopplingen är samma sak - den sitter på en motståndsbana i kamerahuset, iaf på den D2x jag monterat isär... Jag vet inte varför det inte syns i Exif eller i displayen, men mätningen verkar bli korrekt iaf även på mellanstegen!
Mycket märkligt. I så fall kan man ju ställa ringen var som helst och få "steglösa steg" så att säga.
Zeiss gör ju objektiv utan CPU som har halvstegsklick, och de måste ju rimligen synas när man använder objektivet. Hur går i så fall detta till tro? :-S

Tillägg: Att mätningen blir "korrekt" behöver kanske inte säga så mycket, eftersom ett halvt eller ett tredjedels steg ju är väldigt lite.

Nä, det var jag som hade fel för mig. Kameran redovisar bara hela steg, men när jag ställer halvstegen på ringen så verkar det inte som bilden blir mörkare, även under väl kontrollerade förhållanden. (?).
Nåja - det fungerar iaf.

Nä, det var jag som hade fel för mig. Kameran redovisar bara hela steg, men när jag ställer halvstegen på ringen så verkar det inte som bilden blir mörkare, även under väl kontrollerade förhållanden. (?).
Nåja - det fungerar iaf.
Hmmmm, undrar om det finns någon "information" som kameran läser på objektivet om att där kan finnas halva steg, och som "aktiveras" endast om detta finns? Jag kan inte tänka mig att Zeiss-gluggarna bara visar hela steg, för det borde folk ha skrivit spaltmeter om på nätets alla forum.

Nåväl, jag ska prova att ställa in "mellansteg" och kika om bländaröppningen hamnar där den ska:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar