Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om fast bländare

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
Nu snor du ju min fråga och fuska inte mer här.....
Realtime
Själv föredrar jag nog Canons lösning, vid stora förstoringsgrader tycker jag det är mest intressant att veta hur stort skärpedjup jag får.

Om man mäter ljuset genom objektivet kompenserar ju ljusmätaren för ljusförlusten genom en längre slutartid. Om jag använder en handhållen ljusmätare måste jag ändå räkna ut kompensationen för hand.

Emil-G skrev:
Själv föredrar jag nog Canons lösning, vid stora förstoringsgrader tycker jag det är mest intressant att veta hur stort skärpedjup jag får.

Om man mäter ljuset genom objektivet kompenserar ju ljusmätaren för ljusförlusten genom en längre slutartid. Om jag använder en handhållen ljusmätare måste jag ändå räkna ut kompensationen för hand.
Det finns en diskussion på bilddagboken om exakt samma sak och en viss zotamedu fuskar genom att ta kontakt med fotosidans kunskap.

Haha, jag vill ha royalty!

Robin Gyllander skrev:
Det finns en diskussion på bilddagboken om exakt samma sak och en viss zotamedu fuskar genom att ta kontakt med fotosidans kunskap.
Kan jag få en länk?

Skämt åsido, då kanske ni båda lär er något också.

Re: Haha, jag vill ha royalty!

Emil-G skrev:
Kan jag få en länk?

Skämt åsido, då kanske ni båda lär er något också.
Går int att länka tyvärr. men gå bara in på deras forum och sedan kameror/mobiler så ligger tråden "bländaren på Tamron 90mm makro" högt upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar