Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Biologisk bildgåta
- Trådstartare aake
- Start datum
Bent C.
Aktiv medlem
OK, Piggly-wink är på och jag fick tillbaka datorn. Hur som helst, fort gick det i går kväll. Staffan har helt rätt, det är en skalbagge från Mt. Kinabalu på Borneo. Ledtråden eving ungdom syfter till att skalbaggshonan, vilket detta är, aldrig förpuppar sig, utan är neoten (dvs har samma form som ungstadiet fast den är könsmogen). Släktet är förmodligen Duliticola. Jag har sett en art till, där honan har samma form men är jämnbrun.
Ögat gick också väldigt fort, förutom att Åke valde fel uggla. Det var pärluggla.
Och jag får be om ursäkt för evert, det var inte tänkt som en gåta i gåtan, men blev det ändå. Men det löste ni ju också, även om det tog lite längre tid.
Men mina exempel är tydligen för lätta! Att bli gissad i första och andra inlägget går inte för sig.Så jag ska klura ut något lite svårare till nästa inlägg!!!
Helbilder kommer nedan.
Ögat gick också väldigt fort, förutom att Åke valde fel uggla. Det var pärluggla.
Och jag får be om ursäkt för evert, det var inte tänkt som en gåta i gåtan, men blev det ändå. Men det löste ni ju också, även om det tog lite längre tid.
Men mina exempel är tydligen för lätta! Att bli gissad i första och andra inlägget går inte för sig.Så jag ska klura ut något lite svårare till nästa inlägg!!!
Helbilder kommer nedan.
amaira
Aktiv medlem
Bravo Tomas!
Jag hade lagt ut äpplen åt koltrastarna och sidensvansarna.
Duvhöken kom på besök (det är även sparv- och duvhökens matbord) och då flyger fåglarna i vild panik.
Den här flög rakt in i fönstret, och dunsade sedan ner på marken, fullständigt omtöcknad.
(fotad genom fönstret)
Där låg han länge och bara flämtade. Efter tio minuter gick ut och lade in honom i en varm täckjacka. På ett vis så att han skulle kunna ta sig ut när/om han hämtade sig.
Ett par timmar senare var han spårlöst borta.
Hoppas han klarade sig.
Jag hade lagt ut äpplen åt koltrastarna och sidensvansarna.
Duvhöken kom på besök (det är även sparv- och duvhökens matbord) och då flyger fåglarna i vild panik.
Den här flög rakt in i fönstret, och dunsade sedan ner på marken, fullständigt omtöcknad.
(fotad genom fönstret)
Där låg han länge och bara flämtade. Efter tio minuter gick ut och lade in honom i en varm täckjacka. På ett vis så att han skulle kunna ta sig ut när/om han hämtade sig.
Ett par timmar senare var han spårlöst borta.
Hoppas han klarade sig.
Bilagor
Stadan
Aktiv medlem
Björnspinnarlarv?salt skrev:
Får man vara med? Svenskt djur, inte alls afrikanskt!
aake
Aktiv medlem
Amaira 4: Ser mkt bekant ut, men det står stilla. Ledtråd i morgon?
Magnus (salt): Kitinskelett på båda: Insekter. Tegelpannestruktur på nr 2: Fjäril, men ingen jag är bekant med (och inget jag hittar i Nationalnyckeln).
Jag tror att det i båda fallen handlar om fjärilar. Lite större bilder i morgon om ingen kommit med rätt svar?
Till sängs!/Åke
Magnus (salt): Kitinskelett på båda: Insekter. Tegelpannestruktur på nr 2: Fjäril, men ingen jag är bekant med (och inget jag hittar i Nationalnyckeln).
Jag tror att det i båda fallen handlar om fjärilar. Lite större bilder i morgon om ingen kommit med rätt svar?
Till sängs!/Åke
Stadan
Aktiv medlem
Aves = fåglar (jmf tex aviation = flyg)amaira skrev:
Icke Aves, (vad är det?? ännu en gåta?)