Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billiga blixtar som passar D1 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Jag har inte fotat med blixt på SLR eller DSLR tidigare.

Jag täntke dock att det kanske är dags att lära sig den tekniken nu.

Jag har för avsikt att köpa ngn billig begagnad blixt som passar min D1.

Det måste inte va någon avancerad blixt, då jag ändå bara ska använda den bara för att lära mig fota med blixt.

Har fotosidan nån inledande artikel om Blixt-foto?

SB-28DX och SB-80DX är rätt överkomliga på begagnatmarknaden. Ett tredje alternativ är SB-50DX men den använder dyra lithiumbatterier.

DX-blixtarna och de nyare SB-600 och SB-800 är de som ger ttl-mätning med din D1.

Sen finns ju tredjepartsblixtar också, men där är det viktigt att du hittar en modell som verkligen klarar D-TTL, som systemet i D1 heter. Piratblixtarna uppdateras ofta i små steg och det är inte alltid namnen återspeglar exakt vad de är kompatibla med.

jimh skrev:
SB-28DX och SB-80DX är rätt överkomliga på begagnatmarknaden. Ett tredje alternativ är SB-50DX men den använder dyra lithiumbatterier.

Intressant:). Vad är "TTL" i sammanhanget, och vad fyller det för funktion?

KenRockwell skriver att TTL-läget inte tycks va kompatibelt med (På SB-28) DSLR på just den modellen.

TTL betyder att blixtljuset mäts genom objektivet så att du kan få automatisk blixtdosering och slippa hålla på och slå i tabeller och dona med måttband som på sjuttiotalet.

SB-28 och SB-28DX är inte samma blixt. Det måste vara DX efter för att du skall få blixtljusmätning.

jimh skrev:
TTL betyder att blixtljuset mäts genom objektivet så att du kan få automatisk blixtdosering och slippa hålla på och slå i tabeller och dona med måttband som på sjuttiotalet.

Ok, så ingen DX-blixt = ingen automatisk ljusmätning för blixten? & man får ett helvete med felexponerade bilder?

Ja, precis.

Sen finns det förvisso en automatik till och det är blixtens egen sensor. Åttiotal istället för sjuttiotal. Om man har en blixt som har sån sensor så funkar det även om det inte är en DX-blixt. Nikons yrkesblixtar har i regel det där lilla ögat och inställningen kallas för A-läget.

Det finns många som kör med den metoden än idag med framgång.

Men jag är själv inte alls förtjust i den, främst av två skäl. Dels funkar den bäst när man plåtar "normala motiv" på "normala avstånd" och dels måste blixten vara riktad mot motivet och alltså i praktiken sitta på kameran.

Skall du börja utforska blixtrandets möjligheter rekommenderar jag absolut att du skaffar en blixt som ger dig ttl-mätning.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto