Annons

billig kamera för akvariefotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

proOve

Ny medlem
Hej,
har en digitalkamera (fujifilm s304) som jag är rätt nöjd med förutom när det gäller att fotografera inomhus utan blixt. Jag är intresserad av att fotografera mina akvariefiskar och till det duger inte min nuvarande kamera av följande anledningar .. autofokusfunktionen är låångsam och fungerar knappt i akvariets belysning .. det är omöjligt att få en skarp bild utan stativ eller liknande .. överlag så tar den sjukt dåliga bilder miljöer som inte är riktigt välbelysta ..

så nu är jag på jakt efter en riktigt billig begagnad kamera (runt 2-3 Mpixel) som fungerar bra under dåliga ljusförhållanden .. vad ska jag leta efter? Är det något fabrikat .. modell .. eller liknande som är bra på det jag söker?

/proOve

Har själv fotat en del i akvarium.
Tror inte du hittar någon kompaktkamera som klarar det, speciellt en billig en.

Du har några alternativ.
-Mycket mer ljus. antingen mer lysrör, MH. Eller blixt ovanpå.
-Systemkamera med macro objektiv. Och då behöver du antagligen ändå en extern blixt.

Hej, tack för svaret!

Alltså jag är inte ute efter foton i proffsklass heller. Mina ända kriterier är att KUNNA foto mina fiskar .. för min skull .. så kvalitet på fotot är mindre viktigt. Hade jag kunnat fota med min Fujifilm S304 så hade jag varit helt nöjd med den men det vill sig inte riktigt ..
Har sett lite akvariebilder tagna med fujifilms F-serie .. f10 för att vara specifik .. och det är helt ok kvalla för mig. Dock lite dyr kamera .. så något i den stilen vore nog lagom för mig och mina krav .. Som jag fattar det så har hela F-serien hög ISO? är det DET som gör att foto under dåliga ljusförhållanden är möjligt? Är jag helt ute och cyklar eller?

ANNONS