Annons

Billig begagnad digital systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

dubfire

Medlem
Hej!

Jag är helt ny på digitala systemkameror och undrar lite vad ett bra pris är.

Har hittat lite Canon EOS 300D några för 2000-3000 kr. Och jag har inte så höga krav på upplösningen på bilderna. Även om 10 megapixel hade varit bra så räcker nog 6.

Är det värt att lägga 3000 på den förhållningsvis gamla kameran eller är det värt att lägga någon tusenlapp till för en begagnad men bättre modell?

Nästa fråga: Externa blixtar, vad är ett bra pris för en enkel och begagnad till eos?

Ni får gärna ge tips om andra bra kameror, men det kan jag säkert hitta här om jag söker lite.

Lutar mer åt en 350D, men tycker de är förvånansvärt dyra. 4000-5000 för ett enkelt kit. När kitet kostar strax över 5000 nu som nytt.

nikon d70

robust kamera som ger mycket fina bilder och har många inställnings möjligheter. jag hade en i tre år och inte en gång jäklades den med mej=) går att köra i full auto och helt manuell alltså en kamera att växa i. vad jag vet så är canon 300d lite plastigare och rangligare(?) än nikonen. bildmässigt ger dom väl snarlik kvalité.
en d70 borde gå att hitta för runt 4000kr med objektiv här på fotosidan t ex

Jag vet inte, men jag skulle gissa att en 300D kanns langsam och seg. Det ar trots allt en ganska gammal kamera. Lagg lite mer och fa en nyare.

Hej

300D är en utmärkt kamera. Jag köpte en när den kom ut och jag har köpt en begagnad nyligen som andrakamera.

Ja, den är lite långsam i uppstarten (3s) men det känns oviktigt. Sen har sensorerna utvecklats under snart 5 år sedan modellen kom ut. Brusreduceringen på höga ISO är klart sämre på 300D än på min 20D. Och lite plastig är den väl.

Upplösning: 6 mp räcker långt!!!! Häng inte upp dig på pixlarna. Jag har fotat mycket sedan jag köpte min första d-slr och en enda gång har jag varit i riktigt behov av mycket pixlar. Den gången hade det räckt med 16 mp så då blir det riktigt dyrt..

Kan nog hålla med ovanstående talare om att en 350D vore att föredra men inte för nypris! Jag kan inte heller förstå att de kostar närmare 5000:- beg.

Priser som jag tycker är rimliga:
300D/d70: cirka 3000:-
350D/d50/d70s: 3500:-
Nyare kameror tycker jag ska vara cirka 30% under billigaste nypris för att det ska vara värt att köpa beg.

Jag har bara nämnt Canon och Ni´kon och det beror på att jag har bäst förtroende för dem.

lycka till.

Majorskan skrev:

Priser som jag tycker är rimliga:
300D/d70: cirka 3000:-
350D/d50/d70s: 3500:-
Nyare kameror tycker jag ska vara cirka 30% under billigaste nypris för att det ska vara värt att köpa beg.

Om du dubblerar ovanstående priser får du en bra systemkamera med garanti, ofta 2 år och däräfter reklamationsrätt i ytterligare 1 år.

Efter 3 år, hur mycket är en av ovanstående beg kamera värd och hur mycket är din nya värd?

Sedan har naturligtvis budgeten en viss inverkan på valet.

Jag hade kanske köpt en Nikon D100 - en strisvagn - med begpriser däräfter.

Finns en på Blocket för 4.000:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar