Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildtitel mitt på bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Varför fastnar en ruta med bildtiteln ovanpå bilden när man zoomar in i den? Enda sätt att få bort rutan är att dra pekaren ur bild. Jag tycker det är ganska störande. Bildtiteln står ju redan under eller över bilden.

Ja det är ju ALT-texten det, så att synskadade skall kunna använda Fotosidan. Uhmmm, nja det kanske inte så relevant i just detta fall - den tar jag bort :)

clindh skrev:
Ja det är ju ALT-texten det, så att synskadade skall kunna använda Fotosidan. Uhmmm, nja det kanske inte så relevant i just detta fall - den tar jag bort :)

Tycker jag inte du ska göra. Varför frångå bra programmeringsdoktrin för att någon inte förstår sig på en alt-tagg?

Inget ont om ALT-taggar men tanken med dem var att ha ett alternativ till bildvisning. När IE började göra tooltips av dem och visa dem även när bilden syntes vill ju ingen längre skriva ALT-taggar på det sätt det som verkligen skulle förklara för tex en synskadad vad det är för bild andra ser; "Detta är en suddig bild som visar en för innehavaren oemotståndligt vacker katt sittande på en fönsterbräda, fotograferad med blixt rakt på så den även reflekteras i fönstret" ;-)

I just detta fall var det dock en TITLE-tagg som användes såg jag, och det tyckte jag var helt irrelevant att ha där. ALT-taggar finns kvar på tumnaglarna.

(När jag ändå var på "visa förstorad"-sidan fixade jag så man kan klicka på bilden igen för att gå tillbaka till sidan innan)

Title är ju en helt annan grej :)

Alt tycker jag dock att man _alltid_ ska använda. Man kan aldrig vara tillräckligt anpassad .)

Hey!

Det är inte bara synskadade som använder ALT-taggar.. Text-mode browsers använder dem också, och det var senast idag jag använde en sådan (links) för att läsa lite i forumen här..

Okej, jag ska inte säga att fotosidan är riktigt den samma utan grafik, men kudos till kodsnickrarna som skriver okej nog kod till att det faktiskt fungerar på det sättet också.

/James (Med hatten av)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar