MacMagnus
Aktiv medlem
Det är nog det enda rätta. Kanske man kan slå av den vid 1/2000 och kortare, så man spar lite batteri.
Fast det är ju ändå skönt med en lite stabilare bild i sökaren...
// Magnus;
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog det enda rätta. Kanske man kan slå av den vid 1/2000 och kortare, så man spar lite batteri.
Fast det är ju ändå skönt med en lite stabilare bild i sökaren...
// Magnus;
Man bör komma ihåg att "pausa" höger pekfinger (eller vilket finger man nu använder...) i en bråkdels sekund innan man "heltrycker" slutaren. Jag har sett uppstartstiden för IS-systemet angiven till 0.15s i någon servicemanual.
Jag upplever 70/200F4 med IS som skarpare än den äldre varianten, men med bara ett provat exemplar av varje ska jag egentligen inte uttala mig... Detta gäller bara de två ex jag haft.
Enligt den sida jag länkade till är uppstartstiden för IS (på Canon) ungefär 0,5 sekunder jämfört med äldre varianter som är 1 sekund.
Sedan är det ju dokumenterat att Canons 70-200/4L IS är skarpare och har bättre glas än den äldre varianten utan IS.
...inför dessutom också ofta extra linser och linsgrupper vilka ökar komplexitet, ökar risk för flare, ökar strömförbrukningen, ökar priset...
Strömförbrukning och kostnadsökning lär du väl inte slippa från?
Komplexitet också, förresten. Skillnaden är bara att det sitter någon annanstans.
Strömförbrukning och kostnadsökning lär du väl inte slippa från?
Komplexitet också, förresten. Skillnaden är bara att det sitter någon annanstans.
Stabilisering i huset, som bara är aktiv medan slutaren är öppen, drar helt säkert mindre ström än stabilisering i objektivet, som är aktiv en längre tid -- en mycket längre tid för de som gillar stabiliserad sökare.Strömförbrukning och kostnadsökning lär du väl inte slippa från?
Stabilisering - oavsett om den sitter i objektivet eller huset - aktiveras väl av halvt nedtryckt avtryckare? D.v.s. den är inte aktiv hela tiden. Och den är inte aktiv bara under exponeringen.
Så måste det vara. Jag tror aldrig att den skulle hinna stabilisera sig om den aktiverades samtidigt som slutaren öppnades.
Så måste det vara. Jag tror aldrig att den skulle hinna stabilisera sig om den aktiverades samtidigt som slutaren öppnades.
SR som jag är bekant med har en uppstart tid på ca.0,8s. Men ska man dra nytta av den stabiliserade sökaren kanske man använder "halvtrycket"mer. Eller?
Micke.
Nje. Det är ju just när man ska ta bilden som man trycker ner halvvägs, komponerar och skjuter. Spelar ju ingen större roll var stabilisering sitter då, det är ju bara skönt att sökaren blir stabil.
Men visst. Med ett långt tele kan man ju spana lite som med en kikare, och då används ju stabiliseringen i tid och otid.
Vad menar du med SR föresten?