skogsbaronen
Aktiv medlem
IS på Pentaxspråk.
Micke
På så vis =)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
IS på Pentaxspråk.
Micke
I en Minolta eller Sony aktiveras stabiliseringselektroniken när avtryckaren trycks ner. Sensorn börjar dock inte röra på sig. Varför skulle man röra en sensor bakom en stängd slutare? Motorerna som flyttar sensorn orsakar ett väsande ljud och det ljudet hörs bara när slutaren är öppen, inte när avtryckaren trycks ner.Stabilisering - oavsett om den sitter i objektivet eller huset - aktiveras väl av halvt nedtryckt avtryckare? D.v.s. den är inte aktiv hela tiden. Och den är inte aktiv bara under exponeringen.
I en Minolta eller Sony aktiveras stabiliseringselektroniken när avtryckaren trycks ner. Sensorn börjar dock inte röra på sig. Varför skulle man röra en sensor bakom en stängd slutare? Motorerna som flyttar sensorn orsakar ett väsande ljud och det ljudet hörs bara när slutaren är öppen, inte när avtryckaren trycks ner.
Nu blev det virrigt!
En finess med att ha IS i optiken är att även mina äldre kamerahus uppgraderas med stabilisering, så fort sådan optik kommer på.
Det är vad jag menar och dessutom vad som står i mitt inlägg.Eller menar du att stabiliseringen startar (förbereder sig) och hittar rätt frekvens, men sensorn börjar röra på sig först när slutaren öppnas?
Ett stor fördel för de som har ett objektiv till sina 15 hus.En finess med att ha IS i optiken är att även mina äldre kamerahus uppgraderas med stabilisering, så fort sådan optik kommer på.
I en Minolta eller Sony aktiveras stabiliseringselektroniken när avtryckaren trycks ner. Sensorn börjar dock inte röra på sig. Varför skulle man röra en sensor bakom en stängd slutare? Motorerna som flyttar sensorn orsakar ett väsande ljud och det ljudet hörs bara när slutaren är öppen, inte när avtryckaren trycks ner.
Stämmer bra det. Läste lite slarvigt. Ursäkta.Det är vad jag menar och dessutom vad som står i mitt inlägg.
Ett stor fördel för de som har ett objektiv till sina 15 hus.
I en Minolta eller Sony aktiveras stabiliseringselektroniken när avtryckaren trycks ner. Sensorn börjar dock inte röra på sig. Varför skulle man röra en sensor bakom en stängd slutare? Motorerna som flyttar sensorn orsakar ett väsande ljud och det ljudet hörs bara när slutaren är öppen, inte när avtryckaren trycks ner.
Hur kan det fungera? PX625-batteriet i mitt analoga hus orkar ju inte driva ett stabiliserat objektiv. :-/Eller till dem som kör analogt.
Nu blev det virrigt!
En finess med att ha IS i optiken är att även mina äldre kamerahus uppgraderas med stabilisering, så fort sådan optik kommer på.
Hur kan det fungera? PX625-batteriet i mitt analoga hus orkar ju inte driva ett stabiliserat objektiv. :-/
Det bästa är att ha IS/VR, eller vad man nu vill kalla det, så att mekanismen verkar så nära den andra principalpunkten på objektivet som möjligt. Rent fysiskt/optiskt finns inga bortförklaringar från denna grundregel. Inga hållbara iaf...
Inte om man vill ha optimal effekt av själva funktionen.
Sen tillkommer det ju lite andra faktorer som bekvämlighet, tillverkningskostnader, möjlighet att använda IS på alla objektiv osv... Men KVALITETSMÄSSIGT så kan man inte slå att ha den fysiska funktionen så mitt på axeln i optiken som möjligt. Med längre och tyngre objektiv hamnar man då dessutom ganska nära balanspunkten på paketet hus/objektiv, och det är runt denna punkt som mest rörelse finns när man handhåller, inte runt sensorplanet. Från sensorplanet utgår i stort sett INGEN vinkelrörelse när man hänger på ett lite tyngre objektiv...
Så det finns lite fler anledningar till Nikon/Canons val än bara att "tekniken fanns innan digitaltekniken".
Men visst blir det dyrare när man räknar in att man behöver en mekanism per objektiv...
Hur stor förlusten i kvalitet blir kan man ju dessutom diskutera, man kan "flytta" rörelser till vektorer på en annan plats ganska exakt, även om man förlorar mycket nogrannhet på att ha rörelsesensorerna i huset istället för mitt på balansaxeln. Och man tjänar definitivt på att ha så få röliga delar som möjligt förutom zoom/fokusrörelse i ett objektiv - om inget annat så för tillverkningstoleransers skull. Och tillverkningsnogrannheten verkar ju inte direkt öka i kameror nu för tiden...
Så det faktum att objektiv med ocentrerade linser inte ger optimal kvalité håller inte?Det bästa är att ha IS/VR, eller vad man nu vill kalla det, så att mekanismen verkar så nära den andra principalpunkten på objektivet som möjligt. Rent fysiskt/optiskt finns inga bortförklaringar från denna grundregel. Inga hållbara iaf...
Så det faktum att objektiv med ocentrerade linser inte ger optimal kvalité håller inte?
Men det är bättre att använda en lösning där man inte förlorar något.Med en korrekt konstruerad kontrollgrupp så förlorar man väldigt lite.
Att vrida eller skjuta hela objektivet är inte samma sak som att vrida enskilda linser/linsgrupper.Jämför gärna med T/S-objektiv som kan vridas/skjutas 15º och ändå ge god återgivning!