PMD
Aktiv medlem
De kompenserar båda för samma skakning vilket gör att det blir samma effekt som att ha båda avslagna.
Nej, inte enligt testet jag refererade till ovan.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
De kompenserar båda för samma skakning vilket gör att det blir samma effekt som att ha båda avslagna.
Tack för rättelsen, jag hade bara sett videon där live-view demonstreras och förutsatte att det fungerade lika även när bilderna tas.Nej, inte enligt testet jag refererade till ovan.
Sedan finns ju också en annan typ av stabilisering, sk. steadycam där man stabiliserar hela kamerapaketet med objektiv. Kanske lite mer för att filmaren ska kunna röra sig utan att det skumpar.
Det är kanske tveksamt att dra den slutsatsen av det enkla test som Cameralabs har gjort. Man måste nog ta många fler bilder för att få tillräckligt med data att analysera.Intressant också att Olympus stabiliserade sensor tycks vara lite mer effektiv än Panasonics optiska stabilisering.
Jag kan inte komma på någon anledning att stänga av IS (i objektivet) oavsett slutartid. Vid tillräckligt korta slutartider är det väl troligt att IS inte hjälper, men det stjälper knappast heller.Vid vilken slutartid är det inte längre lämpligt att behålla stabiliseringen på, eller spelar det ingen roll? Det har vi inte besvarat i tråden.
Jag syftade på det test som Cameralabs har gjort. Se inlägg #80.Prylarna fungerar på riktigt, vet inte vilket test du menar, men min erfarenhet är att det är bra på riktigt och nästan den enda fungerande metoden att träffa rätt om man fotar ifrån gungande båtar.
Vanligtvis fokuserar man genom att trycka ner avtryckaren halvvägs, och då startar även IS, så man behöver inte vänta på IS.Det finns en viss uppstartstid innan IS har stabiliserat sig, så har man behov av att trycka av snabbt efter fokusering så tror jag det är bättre utan IS, annars kan det bli mindre skarpt.
Men, tillbaka till ämnet. Vid vilken slutartid är det inte längre lämpligt att behålla stabiliseringen på, eller spelar det ingen roll? Det har vi inte besvarat i tråden.
Vanligtvis fokuserar man genom att trycka ner avtryckaren halvvägs, och då startar även IS, så man behöver inte vänta på IS.
(Om man startar fokusering med en separat knapp blir situationen förstås annorlunda.)
Men det går fortare för kameran att fokusera och ta bilden, än vad det tar för stabiliseringen att komma igång. Tar du en snabb bild hinner inte stabiliseringen göra sitt.
Kan tillägga att jag vid flera tillfällen har tagit bilder där stabiliseringen inte har hunnit färdigt, det blir en väldigt märklig effekt då det centrala motivet ofta är skarpt medan bakgrunden har kraftig rörelseoskärpa. Det behöver inte vara häftiga rörelser utan en lättare omkomponering av bilder har räckt, i dessa situationer hade det varit bättre att ha haft stabiliseringen avstängd då slutartiden var tillräckligt kort för att frysa motivet.
Tyvärr har jag inte sparat någon sådan bild så jag kan inte visa något exempel. (Ibland borde man spara sina misslyckade bilder också...)
/Sara