Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering och slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak som väl är lite off-topic med tanke på trådens titel, men som ändå gör att jag tycker IS (i objektivet) kan hjälpa oavsett slutartid är att sökarbilden blir stabilare. Detta är skönare för ögat/hjärnan, men framförallt tror jag att det hjälper autofokusen eftersom det blir enklare att hålla fokuspunkten stabilt på målet. IS fryser förvisso inte rörelseoskärpa, men det kanske ger skarpare bilder om dom är bättre fokuserade.

Nej, inte enligt testet jag refererade till ovan.
Tack för rättelsen, jag hade bara sett videon där live-view demonstreras och förutsatte att det fungerade lika även när bilderna tas.

Intressant också att Olympus stabiliserade sensor tycks vara lite mer effektiv än Panasonics optiska stabilisering.

Diskussionen om stabilisering av objektiven eller kamerahusen har varit intressant att följa och kan säkert fortsätta i en evighet beroende på vad man själv föredrar eller råkar äga.

Det är ingen som har nämt fördelen med att stabilisera fotografen? Vad är bästa sätt då? Ett rejält glas whisky kanske? Så gjorde ju alla cowboysare före en revovlerduell har jag sett på film.

Sedan finns ju också en annan typ av stabilisering, sk. steadycam där man stabiliserar hela kamerapaketet med objektiv. Kanske lite mer för att filmaren ska kunna röra sig utan att det skumpar.

Men, tillbaka till ämnet. Vid vilken slutartid är det inte längre lämpligt att behålla stabiliseringen på, eller spelar det ingen roll? Det har vi inte besvarat i tråden.

Sedan finns ju också en annan typ av stabilisering, sk. steadycam där man stabiliserar hela kamerapaketet med objektiv. Kanske lite mer för att filmaren ska kunna röra sig utan att det skumpar.

Det är okså redan diskuterat -
http://www.ken-lab.com/stabilizers.html#KS4

Det är de som de använder i steadycam, fast då oftast 2 st KS-6, men en KS-4 är bra antiparkinsson handhållet - presterar klart bättre än IS i objektiv eller i huset och fungerar på alla objektiv också!

Intressant också att Olympus stabiliserade sensor tycks vara lite mer effektiv än Panasonics optiska stabilisering.
Det är kanske tveksamt att dra den slutsatsen av det enkla test som Cameralabs har gjort. Man måste nog ta många fler bilder för att få tillräckligt med data att analysera.

Prylarna fungerar på riktigt, vet inte vilket test du menar, men min erfarenhet är att det är bra på riktigt och nästan den enda fungerande metoden att träffa rätt om man fotar ifrån gungande båtar.

Vid vilken slutartid är det inte längre lämpligt att behålla stabiliseringen på, eller spelar det ingen roll? Det har vi inte besvarat i tråden.
Jag kan inte komma på någon anledning att stänga av IS (i objektivet) oavsett slutartid. Vid tillräckligt korta slutartider är det väl troligt att IS inte hjälper, men det stjälper knappast heller.

Prylarna fungerar på riktigt, vet inte vilket test du menar, men min erfarenhet är att det är bra på riktigt och nästan den enda fungerande metoden att träffa rätt om man fotar ifrån gungande båtar.
Jag syftade på det test som Cameralabs har gjort. Se inlägg #80.

Det finns en viss uppstartstid innan IS har stabiliserat sig, så har man behov av att trycka av snabbt efter fokusering så tror jag det är bättre utan IS, annars kan det bli mindre skarpt.

Det finns en viss uppstartstid innan IS har stabiliserat sig, så har man behov av att trycka av snabbt efter fokusering så tror jag det är bättre utan IS, annars kan det bli mindre skarpt.
Vanligtvis fokuserar man genom att trycka ner avtryckaren halvvägs, och då startar även IS, så man behöver inte vänta på IS.

(Om man startar fokusering med en separat knapp blir situationen förstås annorlunda.)

Men, tillbaka till ämnet. Vid vilken slutartid är det inte längre lämpligt att behålla stabiliseringen på, eller spelar det ingen roll? Det har vi inte besvarat i tråden.

Ja,eller så kan man vrida på det lite och vara tillbaks till ursprungsfrågan i tråden. Fungerar stabiliseringen verkligen på så korta slutartider att vi skall ha någon nytta av den på lång telen? :)

// Magnus;

Vanligtvis fokuserar man genom att trycka ner avtryckaren halvvägs, och då startar även IS, så man behöver inte vänta på IS.

(Om man startar fokusering med en separat knapp blir situationen förstås annorlunda.)

Men det går fortare för kameran att fokusera och ta bilden, än vad det tar för stabiliseringen att komma igång. Tar du en snabb bild hinner inte stabiliseringen göra sitt.

Det är förstås en teoretiskt möjlig situation, men jag tror att det försämrar bilden mer att man inte hinner få upp kameran till ögat och sikta ...

Stabilisering både i huset och objektivet på en gång ska inte fungera (om båda är gjorda för att köras var för sig) det liksom säger sig självt. Om det nu funkade i något test så anser jag att det beror på slumpen.

Det är mer än en teoretisk möjlighet att trycka av innan stabilseringsfunktionen är i gång. Särskilt för oss som kör manuell fokus eller har AF på särskild knapp, vi uppehåller oss inte på halvtryck någon längre stund.

Inte så speciellt teoretisk tycker jag, om jag t.ex. står och väntar på en händelse i sportsammanhang med förinställt fokus (t.ex kan jag sikta på ett hockeymål vid en utvisningssituation medan spelarna passar runt pucken) så kan IS hinna spinna ner om jag inte håller på och duttar på knappen för att hålla liv i den. När jag sedan tror att något är på gång så vill jag trycka på knappen direkt, inte vänta en sekund på IS. Inte för att det händer så jätteofta, speciellt som jag nu vet hur det beter sig, men inte så sällan som man skulle tro.

Ursprungsfrågan var om bildstabilisering fungerar vid slutartider på runt 1/400 på teleobjektiv och MacMagnus gör följande inlägg: "Fungerar stabiliseringen verkligen på så korta slutartider att vi skall ha någon nytta av den på lång telen? :)"

Om man tänker så här. Enligt Canon har t.ex. deras 70-200/4L IS en bildstabilisering som täcker 4 bländarsteg. Det motsvarar alltså 4 halveringar av slutartiden. Normalt säger man att man får skarpa bilder vid slutartider som ligger runt 1/brännvidden eller snabbare. Så vid 200 mm får man alltså 1/200 s för att det ska vara skarpt. Med 4 halveringar ger det ca 1/15 s för att få skarpa bilder vid 200 mm (exklusive rörelseoskärpa för objektivet).

Men det här resonemanget är ju lite bakvänt mot vad som egentligen efterfrågas, eller hur? Det svarar inte på frågan utan beskriver bara att bildstabiliseringen ger möjlighet att ta skarpa bilder vid långa slutartider.

Så, säg att det är riktigt ljust ute och man fortfarande har 200 mm brännvidd och kamerna visar en slutartid på 1/2000 s. I det här fallet ger ju inte någon bildstabilisering någon fördel för den exponerade bilden. Alla skakningar hos fotografen fryses ändå av den korta exponeringstiden. Den enda nytta man har av bildstabiliseringen då är (om den finns i objektivet) att sökarbilden blir stabiliserad, i övrigt ger den ingen effekt alls.

Jag tror att gränsen för vid vilken slutartid som bildstabiliseringen ger effekt är lite flytande beroende på fotografens dagsform i stadighet.

Men det går fortare för kameran att fokusera och ta bilden, än vad det tar för stabiliseringen att komma igång. Tar du en snabb bild hinner inte stabiliseringen göra sitt.

Kan tillägga att jag vid flera tillfällen har tagit bilder där stabiliseringen inte har hunnit färdigt, det blir en väldigt märklig effekt då det centrala motivet ofta är skarpt medan bakgrunden har kraftig rörelseoskärpa. Det behöver inte vara häftiga rörelser utan en lättare omkomponering av bilder har räckt, i dessa situationer hade det varit bättre att ha haft stabiliseringen avstängd då slutartiden var tillräckligt kort för att frysa motivet.

Tyvärr har jag inte sparat någon sådan bild så jag kan inte visa något exempel. (Ibland borde man spara sina misslyckade bilder också...)

/Sara

Kan tillägga att jag vid flera tillfällen har tagit bilder där stabiliseringen inte har hunnit färdigt, det blir en väldigt märklig effekt då det centrala motivet ofta är skarpt medan bakgrunden har kraftig rörelseoskärpa. Det behöver inte vara häftiga rörelser utan en lättare omkomponering av bilder har räckt, i dessa situationer hade det varit bättre att ha haft stabiliseringen avstängd då slutartiden var tillräckligt kort för att frysa motivet.

Tyvärr har jag inte sparat någon sådan bild så jag kan inte visa något exempel. (Ibland borde man spara sina misslyckade bilder också...)

/Sara

Det var en konstig effekt =) Såg det bra ut, eller blev det bara konstigt?

Nej, det såg inte bra ut. Det såg väldigt konstigt ut. Men först förstod jag inte vad som var fel, det var också svårt att bedöma effekten på kamerans skärm. Men när jag kom på vad det var och i fortsättningen stängde av bildstabiliseringen vid korta slutartider försvann problemet helt.

Kan tillägga att det handlade om slutartider kring 1/500 sekund med Canon EF 24-105/4 IS, det vill säga fem gånger kortare slutartid mot tumregeln 1/f.

/Sara

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar