Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspelsutrustning, vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

ektober

Aktiv medlem
Bildspelsutrustning

Jag hade tänkt att börja med bildspel.
Finns det någon här på fotosidan som kan komma med tips och råd om en bra grundutrustning.
Jag har mest sneglat på Kodaks projektorer, men är även öppen för tips om andra märken.
Det handlar såklart om en begagnad utrustning.
Positiva/negativa erfarenheter?

Vad med själva programmeringen?
För att kunna lägga in musik och ljud?
CD, minidisc, kassett?

Något bra ställe där man kan hitta allt detta?

Va, har du inte fått nåt svar än.

Hallå, kan ingen svara på den här tråden, jag vill också veta!

Som ni kanske redan misstänker så är Kodaks Carusell projar (AV2000 och uppåt) vanligast och antagligen pålitligast. När jag kom i kontakt med bildspel (en del år sen) så hade vi Kodak projar upp till 12 st och dom var ihopkopplade med något som kallades DataTon. Kan inte det tekniska så bra, plåtade istället.

Vill man ha en enklare utrustning så finns det projar som tar två magasin och har inbyggd övertoningsenhet.

(PS om det är någon som är i bildspelsproduktionstagen så har jag MASSOR av 80-bilder karusell mag till Kodak som jag ev kan sälja)

/Jacob vP

Ett tips kan vara att köpa två Leica projektorer och sedan en sån här låda till dom.

http://www.leica-camera.com/produkte/projektion/ueberblend/index_e.html

1900:- för den manuella 2400:- för den automatiska på Scandinavian Photo.

Projektorerna hittar du också där, börjar på 5000:- och uppåt.

Finns också nån Leica värsting styrning hos Scandinavian Photo för 9995:-, den heter Leica Controller P För Pc man jag hittar den inte hos Leica på www.leica.de

Senast ändrad:
bildspelutrustning

Jag funderar själv på sådan utrustning,och har hittat massor av information i äldre fototidningar, samt Kodaks "små korn".Begagnat finns dessbättre också i mängder, nästan i alla fotoannonser med beg material i FOTO.
Själv är jag sugen på Rollei som bl.a testats här i fotosidan av någon medlem.

Det finns en bok som heter "Bilder på vägg" som tar upp allt du behöver veta o kunna för att få till ett bildspel.
Den är nog säkert 10-15 år gammal mendetär inte så olikt vad somanvänds idag.
Jag har den men kommer tyvär inte åt den just nu men kolla på nätet o i antikvariaten.
När jag får tag på den ska du få veta författare osv.

Först två sajttips med anledning av boken som nämndes tidigare.
Ludvika fotoklubb, med en enkel beskrivning på vad man bör tänka på vid bildspel:
http://www.algonet.se/~olvonet/files/tidn297.pdf

Sedan en sida som beskriver författaren lite:
http://www.naturfotograferna.se/rohsman.htm

Varför inte hoppa i digitalträsket och köra med en laptop och projektor, dom börjar komma ner i pris nu. ;-)

Hhhmmm........
Skulle kanske nämna bokens författare oxå ;-)
"Bilder på Vägg" av Björn Röhsman, Bokförlaget Spektra AB, ISDN 91-7136-333-5

Senast ändrad:
Tackar för alla svar

Jag tackar hjärtligt för alla svar.

I dagsläget anser jag att digitala bildspel helt enkelt inte kommer upp i samma kvalitet vad gäller bilden och ljudet, som analoga bildspel har.
Jag skulle bland annat redigera musik i adobe premiere till ett bildspel och fick då ett äckligt högtonsbrus som inte alls lät bra. Det fins kanske i och för sig program som inte ger denna oönskade effekt, men jag kommer nog ändå hålla mig till analogt.

Tack för boktipset, jag ska kolla upp det.

Jag kommer skriva några rader här när jag väl har köpt min utrustning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar