Jonsjoberg skrev:
Läste detta: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=617546
Kort summering: De flesta (alla?) 22" med 5 ms uppdateringstid har en panel från Chi-Mei Optics och den panelen har inte äkta 8-bitars färg hantering utan använder 6-bitar och ngt som kallas HI-FRC.
Ser man skillnad på 6+hi frc och 8 bitar?
Finns det någon (22") tn panel som har äkta 8-bitar?
Hej!
Så vitt jag känner till så har alla 22-tumsskärmar med bildstorleken 1680x1050 tn-paneler, kanske rent av i grund och botten samma panel. Det lär vara på gång med mva-/pva-paneler i den storleken också, men så länge har inte sådana synts till här i Sverige i alla fall.
Bland 20-tummare med 1680x1050 är det lite mer splittrat, de flesta där är också tn-paneler, men det finns de med ips-panel (från LG har jag för mig) och kanske någon mva-panel också.
21-tummare med 1680x1050 är ju inte så vanliga, de enda jag känner till är Samsungs 215TW och Eizos S2110W/S2111W respektive CE210W/CE211W, alla dessa bygger på samma pva-panel från Samsung.
Sedan finns det ju ett par ganska ok 22-tummare som har 8-bitars färg ... Och en del annat smått och gott, men de har bildstorleken 1920x1200 -- Eizo Coloredge CE220 och CE221 ...
FRC innebär (bland annat) att bildpunkter snabbt växlas mellan två nyanser och på så sätt lurar ögat att se en tredje nyans som panelen egentligen inte kan återge. Det är så man får 6-bitars paneler att se ut nästan som en äkta 8-bitars panel.
Nu hänger det här med färg inte bara på bitdjupet, det finns många andra faktorer: Hur stor färgrymd en skärm kan återge, hur jämna egenskaper den har över ytan och hur bra egenskaperna är vid olika ljusstyrkor, hur stor precision som används för att räkna ut gamma och mappning inom den tillgängliga färgrymden ... Osv, osv.
Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: En riktigt bra 6-bitars panel skulle kunna vara bättre än en medioker 8-bitarspanel.
Men nu är det så att det huvudsakligen är paneler med tn-teknik som är 6-bitars, och de är sämre för färgarbete just för att det är tn (att de är 6-bitars spelar i sammanhanget mindre roll). Huvudproblemet med tn-skärmar är ju att färger blir så olika beroende på betraktningsvinkeln. Dessutom är det här en typ av skärmar som säljs på pris vilket gör att de oftast får ganska enkel styrelektronik och bakgrundsbelysning, något som ofta kan vara mer problematiskt för färgerna än själva panelen.