Annons

Värt att köpa surfplatta för att redigera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har svårt för UI't i iOS likaså i Samsung. Men har man en iPad till att bara redigera i Lightroom så sliper man pilla i resten av burken. Största nackdelen med iPad är väl priset om man vill ha en

Nu är väl inte Apples Paddor så dyra. Apple har väl levt gott på att dom är billiga länge. Dom ligger på strax över 30k. Samsungs är billigare, men Microsofts lite dyrare.
Nu tittade jag bara på topmodellerna av var märke.
 
Är man inte fulltidsproffs som säljer färgkritiska bilder som ska skrivas ut som konst/fotokonst till exklusiva kunder så är inte det där med kalibrering jätteviktikt. Har du en skärm som i din normala redigeringsmiljö visar bilderna hyfsat nära (i s-rgb eller adobe-rgb läge om det finns valbart) som de utstkrifter du gör/beställer så kan det kvitta lika. Även om din skärm skiljer sig en aning lär du dig detta ganska snabbt och kan justera bilderna för dina utskrifter. Säljer du t.ex . bilder till dagstidningar eller nätpublicering så kvittar det fullständigt bara du har grundkoll på saker som t.ex. vilken färgprofil och arbetsfärgrymd som du redigerar och sparar dina bilder med . Kör du hela processen i s-rgb så kanske man kan se skillnad på ett fåtal av hundra bilder i en jämförelse med ett profilerat flöde med en större färgrymd. För nätpublicering och dagstidningar ser man aldrig en signifikant skillnad utan där avgörs det i större grad av redigering och inställningar hos kunder.

Bara att se skillnad mellan färgprofilerna s-rgb och adobe-rgb är oerhört svårt på utskrifter eftersom man kan kompensera mycket när man redigerar bilden för sin utskrift. Men det gäller som sagt att man testar sin skärm mellan skärmbild och utskrift. Har man sedan svårt för att redigera bilderna utan allt för mycket jobb för sina utskrifter så kan man ju köpa en bättre skärm. Jag har hållit på med utskrifter, försäljning till dagstidningar, böcker och nätpublicering i 30 år och har aldrig fått ett klagomål eller sett på det publicerade materialet något jag kunde göra bättre med ett profilerat dyrare flöde. Min dyraste skärm jag haft är den jag har nu (24-tummare med 98% adobe-rgb för 4500 kr för några år sedan) Jag har aldrig ägt en profileringsutrustning och jag saknar det inte. Om några år när min skärm är lite sämre och har tappat ljusstyrkan så köper jag en ny i samma prisklass. (förmodligen lite större och dyrare pga sämre syn ;)
Ett bra råd är att ta med några bilder, som du vet hur de ser ut på en hyfsad skärm, och sedan testa dem på plattan/laptoppen som du funderar på. Beställer du på nätet brukar du ha möjlighet att ångra dig och skicka tillbaka efter ett test på några bilder. Vissa plattor och laptopskärmar visar gärna en överdriven kontrast och färgmättnad som kan försvåra redigeringsarbete vilket kan vara klokt att tänka på vid sitt inköp. Resultatet kan bli en ganska färglös och kontrastfattig bild vid mer "normalt" betraktande.
 
Nu är väl inte Apples Paddor så dyra. Apple har väl levt gott på att dom är billiga länge. Dom ligger på strax över 30k. Samsungs är billigare, men Microsofts lite dyrare.
Nu tittade jag bara på topmodellerna av var märke.
För runt 10´ får man en iPad Pro 11" med m2-processor och då har man en platta som klarar allt man matar den med.
 
iPad Pro 13 WiFi 512 med Pro-penna 23590 skr. Jag vet inte , men jag tycker det är dyrt.
Sen har ju Apples prylar en tendens till att hålla länge, så uträknat på hur många år som man har den, kanske det inte blir så dyrt. Har själv en iMac från 2010 som fortfarande tickar på och använder den dagligen.
 
iPad Pro 13 WiFi 512 med Pro-penna 23590 skr. Jag vet inte , men jag tycker det är dyrt.
Eller så väljer du en iPad Air 13 m2 och ”sparar” 6000kr…
Eller miljö alternativet refurbad iPad Pro 12,9 med m2
 
Vad tror ni om att vänta in någon av de windowsdatorer som kommer med arm-processorer? Stödet för att kunna köra fullversioner av olika desktop-program borde kunna vara ett plus (förutsatt att det nu kodas in kompatibilitet av relevanta mjukvaruutvecklare).
Särskilt billigt blir det kanske däremot inte.
 
Hej!

Jag har under en längre tid funderat på om jag borde/vill köpa en platta för att kunna flytta min redigering från kontoret till en lite mer flexibel plats.

Jag har forskat mycket i vad man får av alla olika märken på surfplattor och har kommit fram till att Samsung galaxy tab S8+ nog är något som passar mig. Är lite anti Apples produkter i allmänhet.

Jag är medveten om begränsningarna i Lightroom och Photoshop men har testat lite på mobilen och tror att dem redigeringar jag har tänkt att göra via plattan ändå kommer fungera med dem begränsade programmen.

Men det jag hakar upp mig på är kalibrering utav skärm. Jag har en stationär skärm som är kalibrerad. Men hur ska man tänka kring att redigera på en platta, som inte går att kalibrera (rätta mig om jag har fel). Vad är meningen om redigeringen ändå blir knas?

Hur tänker ni som redigerar på platta?

Har en iPad Pro 12,9" (M1) med penna, men använder den aldrig för foto trots att den är lika kraftfull som en dator. Föredrar personligen att redigera på en bärbar Mac.
 
Vad tror ni om att vänta in någon av de windowsdatorer som kommer med arm-processorer? Stödet för att kunna köra fullversioner av olika desktop-program borde kunna vara ett plus (förutsatt att det nu kodas in kompatibilitet av relevanta mjukvaruutvecklare).
Särskilt billigt blir det kanske däremot inte.

Har faktiskt köpt en sådan i förra veckan (HP Omnibook X) då den är på rea just nu. 13 000 i "back to school"-kampanj hos HP (normalpris 16 000).

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=A39FDEA&opt=UUW&sel=NTB

Riktigt bra ultralätt dator i mellansegmentet, och riktigt bra pris i förhållande till processorkapacitet, 16 GB RAM ocn 1TB SSD. Har inte lagt in några applikationer för fotoredigering än, men i övrigt så är jag mycket nöjd med den. Har en batteritid på 15-16 timmar, vilket är ytterligare bättre än både min MB Air M1 eller minnuvarande jobbdator som är en MBP 16" M2.

Är första gången på länge som jag är riktigt imponerad av en PC. Är väldigt bra hur Qualcom lyckats med sina nya Snapdragon X Elite. Slår både Intel och AMD.

Denna HP är dock främst mest en högpresterande kontorsmaskin eller utvecklardator skulle jag säga.

För den som vill ha en en ljusstarkare skärm (denna HP har bara 300 NITS) och med bättre färgåtergivning så är nog en Surface Pro 11 eller en Surface Laptop 7 med Snapdragon X från Microsoft troligen bättre för fotoredigering och videoredigering (har full Adobe RGB färgrymd).


 
Köp en platta med kinesiskt ursprung, då får du samma prestanda som i Samsungs värsting-platta för 1/4 av priset. Chuwi är ett trevligt märke som vi använt på företaget i några år - rekommenderas, men det är inga värsting-produkter prestandamässigt.
Sen vet jag inte med kalibrering, det är nog inget man ska hänga upp sig på man inte har tillgång till en riktig datorskärm /på tex resande fot - det är snarare bättre att lära sig skillnaderna /jämföra med den kalibrerade skärmen ibland och redigera med planerad kompensation för det. Då är du också fri att kunna använda en billigare platta /mobil än tex en snuskigt dyr Surface Pro.

Sen visst, 100mp raw filer kan ju vara ett problem på en billigare platta, men ärligt, ska man verkligen "slarv-redigera" på en surfplatta om man betalat över 50K och uppåt för kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.