Re: Re: Re: Re: HP 30tum
Galaxens President skrev:
Jag har HP LP3065 och det är underbart att ha en så stor skärm att jobba med, men man vänjer sig fort. 24" varianten jag har på jobbet känns futtig efter att ha jobbat med 3065:an.
I hear you ... Det har alltid gjort lite ont att sätta sig framför en 24- eller än värre 19-tummare när jag har testat en 30-tummare i någon vecka
Vad jag vet har platskärmar sällan några möjligheter till hårdvarukallibrering annat än just ljusstyrkan (backlight intensiteten).
Nu är jag inte helt klar om du menar automatisk hårdvarukalibrering (som ju är sällsynt) eller manuell, via knapparna, men faktum är att sisådär 99% av alla platta skrivbordsskärmar som säljs i det här landet har begränsad, men i alla fall användbar kalibrering (ljusstyrka, rgb-mix) och vissa märken (Eizo och Nec) har än mer omfattande inställningar (gamma, sexaxlars färgmix m m) på de flesta av sina skärmar.
Av skrivbordsskärmarna är det faktiskt bara Apples platta skärmar (Cinema-serien) och just 30-tummarna som enbart har reglage för ljusstyrka. I 30-tummarnas fall beror det på att de (hittills) saknat scaler-chip. Sedan är det ju trist att skärmarna i bärbara datorer delar den här svagheten -- varför vågar ingen tillverkare göra en bärbar med kalibrerbar skärm?
Det är dock inga problem att profilera skärmen med t.ex. en Colorvision Spyder II (det har jag gjort).
Helt korrekt, alla skärmar, oavsett hur kalibrerbara de är, kan alltid profileras.
Den breda gammut som skärmen ger orsakar dock ett problem med icke färghanterande program såsom webläsare där färgerna (framför allt rött) blir alltför mättade. I program som tolkar färgprofiler (t.ex. photoshop och skrivarprogramvara) är det inga problem förståss.
Det är alltså när du tittar på bilder på webben som de blir för mättade både dina egna och andras. För att se bilder rätt i webläsare är CRT skärmar fortfarande bäst då de oftast ligger närmare sRGB än TFT/LCD gör rent färgmättnadsmässigt.
Där håller jag nog inte riktigt med. De flesta platta skärmar utom riktigt dyra grafiksskärmar och några få modeller som dykt upp nu senaste året (Som Nec 2690, Samsung 275 osv) har faktiskt en färgrymd som är mycket nära sRGB. Tro mig, jag har mätdiagram på runt 250 skärmar liggande här på hårddisken
Mvh
Richard (som undrar när det skall komma en webläsare för windows som kan visa grafik enligt en färgprofil)
Åter igen håller jag med dig! Det är trist att det inte finns.
Men hur var det, dök det inte upp en Windows-version av Safari ...?