Annons

Bildskärm för bildbehandling

Sammanfattning/guide någon?

Finns det någon som har följt med i denna tråd som kan sammanfatta den? Försökte själv att jobba mig igenom de drygt 700 inläggen, men blev som lite vimmelkantlig efter ett tag...

En enkel guide skulle kunna vara lite om paneler, kontraster och dylikt, samt några rekommenderade skärmar i olika prisklasser.

Hoppas att ingen tar illa upp av min lathetm, men kanske finns det andra som inte heller kan läsa igenom 700 inlägg och få nåon ordning på det? Tror i alla fall att det skulle uppskattas mycket, och defenitivt av mig!

/Lasse
 
Grevture skrev:
Hej!
Här kan det vara intressant att avvakta lite, det kommer nya skärmar nu med förbättrad bakgrundsbelysning och bättre färgfilter som klarar över 90% av AdobeRGB (Samsung 275T är ett exempel, Nec 2690WUXi ett annat).

Hej,

Jag har förstått på Martin att det kommer ut nya skärmar som har bättre förmåga att återge AdobeRGB. Vad jag förstår är de som har kommit ut hittills på 26 tum eller större. Vet någon om någon på 24 som är eller är på väg ut på marknaden utöver Eizo CE CG241W, dvs lite billigare?

För övrigt måste jag som många andra säga, otroligt bra information i denna tråd tack vare vissa generösa medlemmar på fotosidan!

Lars
 
Fick just min NEC MultiSync 20WGX2 PRO. Måste säga att jag är besviken. Monitorn är skitkass på svart. Från snedden lyser den ju som en julgransbelysning!
(NOTERA, detta är en helt svart bakgrund i photoshop).
gulrosa_hand.jpg

gulrosa.jpg



Även rakt framifrån så ser man ordentligt med ljus i det svarta...
gulrosa_framifran.jpg



Fan ska det verkligen vara såhär eller har jag fått ett kasst ex?

Jämför med bilden i denna review (detta är dock inte en PRO... Vilket inte borde göra nån skillnad):
blackscreen.JPG
 
Är på jakt efter en 24" wide skärm som ska användas till en MBP.

Vilka 24" är det som gäller.
Har kollat lite på Dell UltraSharp 2407WFP HC, Samsung Syncmaster 244T, Eizo S2411 WK och Apple 23" Cinema Display.

Är dåligt insatt i detta med skärmar och frågan är därför vilken ni kan rekommendera? Den ska endast användas till bildredigering. Finns det nån annan skärm i den här storleken som jag missat?

Vore jättetacksam för lite tips och råd!
 
HP LP2465, Benq FP241W och Benq FP241WZ, LG L245WP och NEC MultiSync 2470WNX. FInns säkert någon till. ALla dessa har jag uppfattat som bra för bildbehandling och sträcker sig från 6500kr till ca 9000kr.
 
Jag läser i en Fototidning om att NEC har utveclat tre nya skärmar där det även ingår en sensor för exakt kalibrering

bl.a. 19 tum 1280x1024 pixlar pris 7995 kr

Någon som känner till något om dessa skärmar?
 
bosson skrev:
Jag läser i en Fototidning om att NEC har utveclat tre nya skärmar där det även ingår en sensor för exakt kalibrering

bl.a. 19 tum 1280x1024 pixlar pris 7995 kr

Någon som känner till något om dessa skärmar?

Det tordes vara Photo-modellerna. Det är inget annat än en "vanlig" skärm som är bundlad med en kalibrator (bundlad ja.. paketerad menar jag förstås, svenglska).

1990SXi Photo Ed.
2090UXi Photo Ed.
2190UXp Photo Ed.

Samma modeller finns, utan kalibrator. Tror bara att det är mjukvaran och kalibratorn som skiljer dem.
 
Jeppe skrev:
Det tordes vara Photo-modellerna. Det är inget annat än en "vanlig" skärm som är bundlad med en kalibrator (bundlad ja.. paketerad menar jag förstås, svenglska).

1990SXi Photo Ed.
2090UXi Photo Ed.
2190UXp Photo Ed.

Samma modeller finns, utan kalibrator. Tror bara att det är mjukvaran och kalibratorn som skiljer dem.

Tack för detta snabba svar

Du verkar bekant med NEC skärmar,

Kan Du ge mig Dina synpunkter på dessa så vore jag tacksam
Göran
 
Nu är jag ju lekman i jämförelse med de stora drakarna här men..

1990SXi har 12-bitars LUT, vilket skall ge fina gråskalor och skärmen är tydligen individuellt inställd från fabriken (nåja). 6 axlars färgkorrigering är också bland det bästa.

Skärmarna tillhör samma serie (90-serien) som är speciellt framtagna för bildbehandling, eller där kraven på korrekta färger är höga.

NEC har ett gott rykte bland skärmtillverkana och det var därför som jag valde NEC (2690WUXI) när jag beställde min nya skärm. Den har precis samma funktioner som 1990SXi (vad jag kan se). Men den (2690) har uttalat 95% färgåtergivning av AdobeRGB, vilket är väldigt högt.
 
En sak med stora wide skärmar och foto, kolla hur bilden återges från det arbetsavstånd du sitter,vissa skärmar faller så mycket i kanterna pga dålig betraktningsvinkel att dessa skärmar är mindre lämpliga att hantera bilder på, huvudet får flyttas hela tiden för att vara framför skärmens så att återgivningen ses lika som i mitten.
Mikael
 
Sony sdm-s205f

Hej fotovänner!

Jag är på gång och ska beställa mig en ny skärm till datorn, och hade siktat in mig på Sony sdm-s205f, men nu verkar den vara helt slutsåld överallt.

Jag är inte så bra på skärmar men hade kommit fram till att det var den jag ville ha...

Så, är det någon som kan tipsa om en liknande 20-tums skärm i prisklassen 3500 till 4000:- ?


//Micke
 
Hänger på Mikaels fråga, max 3500 och med inbyggda högtalare för att slippa prylar och sladdar som tar plats och samlar damm.

Vad rekommenderas?

/Andreas
 
Jeppe skrev:
För 3500-4000 kr så får ni en skärm för 3500-4000 kr. Pick one - any one.
Instämmer. Men kom ihåg kalibratorn. I dessa prisklasser kan det göra det stor skillnad mellan en kalibrerad eller okalibrerad skärm. Tro inte att du kan använda verktyg som Adobe Gamma eller liknande visuella kalibreringar, det blir bättre med en riktig kalibrator.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.