Annons

Bildskärm för bildbehandling

h.pettson skrev:
Kanske kan länken nedan innehålla något som ger dig svar Fredrik. http://www.microsoft.com/whdc/device/display/color/default.mspx
Hittade den nyss via google.

Och vet någon vad Vista's new Color Management System: WCS är? Det var vad jag läst och letade efter.

mvh
Håkan

Hej!

Tack för länken du hittat, där fanns mycket info att gräva i ...

WCS beskrivs en hel del i Luminous Landscape-artikeln jag länkade till i inlägget just före ditt :)
 
Sitter i tankarna att köpa ny dator + skärm nu. Ekomomin tillåter ca 3000:- på skärmen, vet att man inte får en "bra" skärm för dom pengarna, men vilken är den bästa "foto" skärmen 20"-22"(ca 1600x1000 i upplösning), gärna glossy, i den prisklassen?

Skärmen kommer främst användas för "kontorsarbete", men även för sortering och urval av foton, den huvudsakliga redigeringen gör jag på CRT som är, för mig, riktigt bra.
 
Senast ändrad:
Jonsjoberg skrev:
Sitter i tankarna att köpa ny dator + skärm nu. Ekomomin tillåter ca 3000:- på skärmen, vet att man inte får en "bra" skärm för dom pengarna, men vilken är den bästa "foto" skärmen 20"-22"(ca 1600x1000 i upplösning), gärna glossy, i den prisklassen?

Ärligt talat finns knappt någon skärm som kan kallas fotoskärm, i den storleken, för runt 3000 kronor. Det finns dock helt ok skärmar med 1280x1024 till det priset. Kan du gå upp till 3995 kronor så kan du hitta en riktigt ok skärm:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328476

Sedan är det numera över huvud taget ganska ont om 1600x1200-skärmar, den storleken har (tråkigt nog) nästan konkurrerats ut av bredbildsvarianterna med 1680x1050.

Sedan har du några helt ok och helt klart prisvärda modeller (men inte med 1600x1200) på utförsäljning här:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=1664

Skärmen kommer främst användas för "kontorsarbete", men även för sortering och urval av foton, den huvudsakliga redigeringen gör jag på CRT som är, för mig, riktigt bra.

Då skulle jag i din situation satsa på en billig (2500-3000 kr) 20- eller 22-tummare med 1680x1050 och jobba så som du säger. Den skärm du då får kommer att ha tn-panel, vilket gör den rätt tråkig för färgkritiskt arbete (framför allt att färgerna ändras så fort du flyttar huvudet i höjdled), men för sortering och enkla saker som att beskära och skärpa bilder fungerar det med den.
 
Grevture skrev:
Ärligt talat finns knappt någon skärm som kan kallas fotoskärm, i den storleken, för runt 3000 kronor. Det finns dock helt ok skärmar med 1280x1024 till det priset. Kan du gå upp till 3995 kronor så kan du hitta en riktigt ok skärm:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328476

Sedan är det numera över huvud taget ganska ont om 1600x1200-skärmar, den storleken har (tråkigt nog) nästan konkurrerats ut av bredbildsvarianterna med 1680x1050.

Sedan har du några helt ok och helt klart prisvärda modeller (men inte med 1600x1200) på utförsäljning här:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=1664



Då skulle jag i din situation satsa på en billig (2500-3000 kr) 20- eller 22-tummare med 1680x1050 och jobba så som du säger. Den skärm du då får kommer att ha tn-panel, vilket gör den rätt tråkig för färgkritiskt arbete (framför allt att färgerna ändras så fort du flyttar huvudet i höjdled), men för sortering och enkla saker som att beskära och skärpa bilder fungerar det med den.

Hmm, men denna då? Den kommer ibland med en S-IPS panel har jag läst.
http://prisjakt.se/produkt.php?e=122187
 
Jonsjoberg skrev:
Läste detta: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=617546

Kort summering: De flesta (alla?) 22" med 5 ms uppdateringstid har en panel från Chi-Mei Optics och den panelen har inte äkta 8-bitars färg hantering utan använder 6-bitar och ngt som kallas HI-FRC.

Ser man skillnad på 6+hi frc och 8 bitar?
Finns det någon (22") tn panel som har äkta 8-bitar?

Hej!

Så vitt jag känner till så har alla 22-tumsskärmar med bildstorleken 1680x1050 tn-paneler, kanske rent av i grund och botten samma panel. Det lär vara på gång med mva-/pva-paneler i den storleken också, men så länge har inte sådana synts till här i Sverige i alla fall.

Bland 20-tummare med 1680x1050 är det lite mer splittrat, de flesta där är också tn-paneler, men det finns de med ips-panel (från LG har jag för mig) och kanske någon mva-panel också.

21-tummare med 1680x1050 är ju inte så vanliga, de enda jag känner till är Samsungs 215TW och Eizos S2110W/S2111W respektive CE210W/CE211W, alla dessa bygger på samma pva-panel från Samsung.

Sedan finns det ju ett par ganska ok 22-tummare som har 8-bitars färg ... Och en del annat smått och gott, men de har bildstorleken 1920x1200 -- Eizo Coloredge CE220 och CE221 ... :)

FRC innebär (bland annat) att bildpunkter snabbt växlas mellan två nyanser och på så sätt lurar ögat att se en tredje nyans som panelen egentligen inte kan återge. Det är så man får 6-bitars paneler att se ut nästan som en äkta 8-bitars panel.

Nu hänger det här med färg inte bara på bitdjupet, det finns många andra faktorer: Hur stor färgrymd en skärm kan återge, hur jämna egenskaper den har över ytan och hur bra egenskaperna är vid olika ljusstyrkor, hur stor precision som används för att räkna ut gamma och mappning inom den tillgängliga färgrymden ... Osv, osv.

Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: En riktigt bra 6-bitars panel skulle kunna vara bättre än en medioker 8-bitarspanel.

Men nu är det så att det huvudsakligen är paneler med tn-teknik som är 6-bitars, och de är sämre för färgarbete just för att det är tn (att de är 6-bitars spelar i sammanhanget mindre roll). Huvudproblemet med tn-skärmar är ju att färger blir så olika beroende på betraktningsvinkeln. Dessutom är det här en typ av skärmar som säljs på pris vilket gör att de oftast får ganska enkel styrelektronik och bakgrundsbelysning, något som ofta kan vara mer problematiskt för färgerna än själva panelen.
 
Grevture skrev:
Aha, har den kommit ner såpass i pris, det är goda nyheter. När jag kikade på den var den prissatt strax under 5000 kronor. Bra hittat!

Philips 200WP är en riktigt bra skärm, ganska jämn belysning, bra kontrastomfång, bra färger.

Japp! Och min NEC 20" WGX2 PRO, som jag nu beställt har sjunkit med en tusenlapp, inte dåligt det heller! ;)

http://www.intropris.se/default.asp?c=shop&cat=8&subcat=267&id=1255&artID=2138

Philipsen verkar bra som du säger, men eftersom jag kallar mig själv en "elite gamer" ;) så kände jag att jag behövde en garanterat bra spelskärm som klarar de allra snabbaste spelen.
Därför blev det NECen.
Garanterad S-IPS panel i NECen känns också bra då man ska jobba grafiskt med den.
Man kan ju få en MVA panel i Philipsen med lite otur.
 
Re: Re: MultiSync® LCD2090UXi Photo Edition

Efter lite undersökning på NEC's hemsida hittade jag följande text:
"SpectraView® Profiler calibration and profiling software allows you to calibrate the brightness, white point and luminance curve directly in your monitor, and to create ICC colour profiles for Apple and Windows."

Hittade också en intressant länk:
http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?p=105510#105510



Grevture skrev:
Jag har tyvärr inte kollat upp Photo Edition så mycket, det enda jag har är ett citat från dem där de säger
"Tanken är att ha ett färdigt paket som inte kostar skjortan för den som vill komma igång med färghantering. Främst inriktad mot hobbyfotografer."

De skickar med programvaran SpectraView Profiler Software som, enligt deras webbsida, "är ett komplett paket för kalibrering av och generering av ICC profiler". Låter onekligen som det är för profilering och inte automatisk kalibrering (a.k.a. "hårdvarukalibrering").

 
det är troligen en LG/Philips som sitter i. Kan också tala om att en kompis till mig (välkänd prepress/tidningskonsult)rekommenderade föregångaren till denna skärm till en internationell stor tidning som köpte 104 st. Pris/prestanda och jämna vid uppmätning/profilering
Duger bra för de flesta ändamål.Priset var då ca 6000:-
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
det är troligen en LG/Philips som sitter i.

Det hoppas jag med... annars känns det som ett felköp. Jag kollade på länken ovan och svaret gjorde mig inte klokare:

"Resultat:
Philips 200WP7ES har et tommer 8 ms (g2g) S-IPS (LG.Philips LM201W01) eller et 8 ms (g2g) P-MVA panel."

Jag fattar fortfarande inte hur jag ska lista ut vilken jag fick. Men det man inte vet har man inte ont av :)
 
Hej!

Jag går i köptankar utav ny bildskärm.

Eizo har precis (2007-08-15) lanserat ColorEdge® CG241W.

Jag hade nästan bestämt mig för en ColorEdge® CE240W när jag gick in på Eizos hemsida och läste pressreleasen om den nya skärmen.

Nu är ju då självklart frågan vad är den nya "CG" skärmen bättre på jämfört med "CE" skärmen och är den värd merkostnaden på knappt 2500:- (vilket iof. inte är mycket i sammanhanget). Med "CG" skärmen medföljer "huva" vilket till "CE" skärmen kostar 1600:- till, så med tanke på det är ju skillnaden i pris mindre än 1000:-

"CG" skärmen skall klara att visa 96% utav Adobe RGB, vad "CE" skärmen klarar hittar jag ingen info om. "CG" skärmen har 16-bitars färghantering jämfört med 14-bitar för "CE".

Valet är väl självklart igentligen men det skulle ändå vara intressant att mera konkret vet vad den nya skärmen är bättre på.

Någon som kan det här med skärmar (Agfors? :) ) som kan göra en tolkning?
 
Var har du läst att CG skärmen skall klara 96% av adobe rgb. förutom 47000:- skärmen som klarar att visa adobe rgb
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.