ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jesper - skulle du helt enkelt rekkomendera Nec 2690 skärmen??

Jeppe skrev:
Nu är jag ju lekman i jämförelse med de stora drakarna här men..

1990SXi har 12-bitars LUT, vilket skall ge fina gråskalor och skärmen är tydligen individuellt inställd från fabriken (nåja). 6 axlars färgkorrigering är också bland det bästa.

Skärmarna tillhör samma serie (90-serien) som är speciellt framtagna för bildbehandling, eller där kraven på korrekta färger är höga.

NEC har ett gott rykte bland skärmtillverkana och det var därför som jag valde NEC (2690WUXI) när jag beställde min nya skärm. Den har precis samma funktioner som 1990SXi (vad jag kan se). Men den (2690) har uttalat 95% färgåtergivning av AdobeRGB, vilket är väldigt högt.

persept skrev:
Jesper - skulle du helt enkelt rekkomendera Nec 2690 skärmen??

Om en vecka kan jag. Den är på väg från Tyskland. Sen ska jag bara fundera ut alla funktioner och vilka som man ska stänga av och kalibrera den. Först då kan jag ge en rekomendation.

Perfa - vänta med spänning - jag är intresserad av denna skärm! Vad kommer du koppla den till? Vilken butik i Tyskland handlar du med?

Häls / Johan

Stefan, har du provat Spectraview Profiler?

Är det en mjukvara som är bättre än Colorvisions egna?

Johan, jag beställde den från www.computeruniverse.net

Jag kommer att koppla den till min MacPro, som har ett GeForce 7300? (tror jag det heter).

Jeppe skrev:

Johan, jag beställde den från www.computeruniverse.net

Jag kommer att koppla den till min MacPro, som har ett GeForce 7300? (tror jag det heter).

Jag heter inte Stefan men är det Nec Spectraview du menar så är det samma program som Basiccolor, och jag vet att Stefan tycker det är ett utmärkt programvara, kanske bäst av alla han har i sin arsenal.

PS du kan ta ner programvaran Basiccolor (trial) som fungerar under en viss tid.
Mikael

Senast ändrad:
JAG vill åter påminna om att testa ut om en wide skärm fungerar optimalt om det är bildbehandling det är fråga om , pga att flera skärmar uppvisar ojämn återgivning från betraktningsavståndet/arbetsavståndet, dvs mitten ses bra men det skiftar ut mot kanterna.
Mikael

Jeppe skrev:

Utan tvekan bättre. Det är ett program som heter Basiccolor Display egentligen, som Nec har köpt rätten till att använda under sitt namn. Basiccolor är, enligt min åsikt, det bästa skärmkalibreringsprogram som finns. Jag har inte testat alla, men bra många.

Stefan

macrobild skrev:
Jag heter inte Stefan men är det Nec Spectraview du menar så är det samma program som Basiccolor, och jag vet att Stefan tycker det är ett utmärkt programvara, kanske bäst av alla han har i sin arsenal.
Såg inte ditt svar innan jag skrev mitt, men tur nog tyckte vi samma sak.

Stefan

stefohl skrev:
Utan tvekan bättre. Det är ett program som heter Basiccolor Display egentligen, som Nec har köpt rätten till att använda under sitt namn. Basiccolor är, enligt min åsikt, det bästa skärmkalibreringsprogram som finns. Jag har inte testat alla, men bra många.

Stefan

Nu när jag fått din uppmärksamhet ;)

Är enda skillnaden mellan den "vanliga" 2690 och Spectraview-modellen att den är hårdvarukalibrerad? (och keps?)

och om man således använder Basiccolor-mjukvaran, hur mycket det egentligen skiljer. Enligt länk tidigare, så har displayen (2690) visat fenomenala? Delta 0,1 i kombination med just denna mjukvara.

Kanske svårt för dig att svara på. Klyver väl hårstrån här. Skärmen är ju köpt redan :)

Basiccolor it is.

Jeppe skrev:
Nu när jag fått din uppmärksamhet ;)

Är enda skillnaden mellan den "vanliga" 2690 och Spectraview-modellen att den är hårdvarukalibrerad? (och keps?)

och om man således använder Basiccolor-mjukvaran, hur mycket det egentligen skiljer. Enligt länk tidigare, så har displayen (2690) visat fenomenala? Delta 0,1 i kombination med just denna mjukvara.
Jag vet inte om det finns mer skillnader mellan de två skärmarna, har bara testat en Spectraview-version och då som förproduktionsex.

Om du tänker att DeltaE=1 anses som den nivå där vi kan skilja en färg från en annan, så är ett färgfel på Delta E =0,1 otroligt lågt.

Stefan

Mjo, kanske lite för otroligt. Nåväl, som jag förstått det så är allt under Delta <1 väldigt bra.

Tack än en gång. Så får det bli. undra bara vad mjukvaran kostar, står ingenstans.

I den långa tråden som jag länkade till så *tror* jag det stod att om man vill ha programvaran i Europa så måste man köpa det från början dvs. köpa den dyrare (+5000kr?) varianten. I USA gick den att efterbeställa...

Nej, programvaran är nedladdningsbar från Necs hemsida. jag har tagit hem och installerat den. Ska bara registreras, så fungerar den i 14 dagara. Sen blir man väl erbjuden att köpa den.

Skillnaden mellan monitorerna är tydligen att på Spectraview-modellen så kommer man åt skärmens LUT och därmed kan hårdvarukalibrera den, vilket man inte gör/kan på den vanliga.

fast enl. det inlägget du länkade till så går det visst det ;) För tolkar jag det inlägget rätt, så kan man "hacka" skärmen och komma åt skärmens LUT och därmed också hårdvarukalibreringen.

Jeppe skrev:
För 3500-4000 kr så får ni en skärm för 3500-4000 kr. Pick one - any one.

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1&sku=78638 + tillhörande Soundbar.. Summa 4200 kr.

Hej Jesper.

jo, man får ju det man betalar för... Det är jag helt införstådd med.
Men jag var ute efter en likvärdig skärm till Sony sdm-s205f. Menar du att alla skärmar i den prisklassen är lika...? eller har jag missförstått det hela?

Jag har tex inte behov av en skärm för att spela de senaste spelen, med rekordsnabb reaktionstid, däremot så vill jag ha så bra färgåtergivning som möjligt för den slanten jag har råd med.

Så, för att omformulera min fråga: var kan jag köpa en Sony sdm-s205f, eller en med liknande kvaliteer? Den du länkar till, är det din rekomendation?

Har ingen aning om var du kan köpa Sonyn (om det ens går). Men jag har en Dell 2005FPW, som jag tror är den gamla varianten av den som jag länkade till. Den är faktiskt helt okej, använder tydligen samma panel som bl.a. Apple, men är inte helt säker. Men min har fungerat bra sedan jag köpte den.

ok, tack för ditt snabba svar.

på Dells egen sida står det inget om färgdjupet på den skärmen, vet du om det är 16,7 miljoner färger, eller om det bara är 16,2 miljoner?

persept skrev:
I den långa tråden som jag länkade till så *tror* jag det stod att om man vill ha programvaran i Europa så måste man köpa det från början dvs. köpa den dyrare (+5000kr?) varianten. I USA gick den att efterbeställa...
De använder inte samma program i USA som i Europa.

Basiccolor kostar €100.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar