Jochum Berg
Aktiv medlem
En gång i tiden för väldigt väldigt länge sen, på min första dator, kunde man efter man hade kalibrerat med macOS:ets inbyggda verktyg kunde man efter det om man ville va lite säkrare öppna en exempelbildfil som följde med Photoshop tror jag (det här var nåt läraren hade skaffat fram) med en kvinna med vindruvor på hatten omgärdad av färgrutor och med paketet följde ett fysisk tryckt el sublimerad bild av densamma kvinna med vindruvor på hatten så om färgerna inte stämde om hudtonen fick magentastick t ex kunde man bara justera skärmen så skärmen överensstämde med bilden, det här var ju inte så svårt tog en tio minuter kvart kanske och fördelen med det då var att man kände att det var säkert då när bilden var lik bildfilen då var man ju hemma, fanns inga osäkerheter what so ever. Om nu vitbalansen på nån pixel inte stämde hundra procent så what så länge man såg att bilderna var identiska, så identiska något kan va på olika medier. Metoden är enkel och rättfram och bulletproof, ja, det var en lite berättelse jag ville ge er, dock vill jag inte råda någon att följa detta exempel då det förmodligen är helt fel idag när man kan få 100% korrekthet (kanske då va) i varje pixel och mycket större noggrannhet än vad ögat kan se med en kalibrator för tretusen. Men en fråga finns det inte nåt liknande man kan få tag på idag?
Edit: På samma sätt funkade ju tryckeriets provtryck då man tog hem dem och kunde justera skärmen så fick man ju nästa gång exakt rätt färgåtergivning. Men min fråga gällde om man nu ville få rätt innan utan att skicka till tryckeri.
Edit: På samma sätt funkade ju tryckeriets provtryck då man tog hem dem och kunde justera skärmen så fick man ju nästa gång exakt rätt färgåtergivning. Men min fråga gällde om man nu ville få rätt innan utan att skicka till tryckeri.
Senast ändrad: