Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Att ta bra bilder kan min dotter göra.

Vad som är bra eller dåligt är upp till betraktaren, en betraktare kan vara färgblind.
Mina grannar tycker att deras färg tv är bra-jag tycker den har ett mindre bra återgivande i jämförelse.

En bil kan upplevas som tyst och bekväm tills man åker i en annan tystare och bekvämare bil.

Jag tror att du skulle vinna på att ha en bra kalibrerad skärm - vad tror du Per ?


Tycker du Per att du tar bilder som är speciella? I jämförelse med ett antal andra medlemmar här på fotosidan?

Ja
Ja
...och ja.

Antar att alla här tycker att de tar speciella bilder eller i alla fall strävar efter att göra det. Vad har det med saken att göra?

Grannarnas TV, bekväma bilar och funderingar vad jag tycker om mina egna bilder. Posta gärna sådant i min gästbok så kan vi diskutera det där, eller kanske i någon annan tråd. Har för övrigt en usel TV men den tittar jag inte på.

Är det så provocerande att säga att skärmkalibrering kommer långt ner på önskelistan så att man måste börja tjafsa om en massa annat? (Frågan är inte riktad enbart till dig macro, undrar även över de övriga kalibreringsfantasterna.)

Jag diskuterar gärna trådens ämne här eftersom jag funderar på hur mycket jag ska lägga på en skärm som enbart ska användas för bildvisning inför kundens bildurval (inte redigering).

Som jag uppfattat saken är detta med kalibrering alls inget subjektivt (väldigt svårt att jämföra med hur bekväm en bil är, men nu lämnar vi bilarna därhän). Jag förstår nyttan med kalibrering och att somliga skärmar är helt felinställda. Jag inser också att det är en ganska stor investering för en liten firma att lägga >17000kr på något som kunden inte ens märker, och kanske knappt jag själv heller (jag tror inte att min skärm är helt felinställd).

Dessutom verkar det vara väldigt svårt att sätta sig in i alla detaljer som man ska känna till för att få kalibreringen rätt. Lägg därför till de 17000 en kurs om färgprofiler och kalibrering och den tid det skulle ta att sätta sig in i det hela. För mig är det mycket pengar.

Det finns mycket annat som skulle göra större skillnad för bilderna eller för möjligheter att ta bilder än just den investeringen. (Eller tycker du att mina bilder är perfekta i varje annat hänseende? ;) )
 
Är det så provocerande att säga att skärmkalibrering kommer långt ner på önskelistan så att man måste börja tjafsa om en massa annat? (Frågan är inte riktad enbart till dig macro, undrar även över de övriga kalibreringsfantasterna.)

Du har med lite spetisga formuleringar lyckats provocera flera av oss som tycker att kalibrering är viktigt och något fler behöver upptäcka :)

Jag diskuterar gärna trådens ämne här eftersom jag funderar på hur mycket jag ska lägga på en skärm som enbart ska användas för bildvisning inför kundens bildurval (inte redigering).

Som jag uppfattat saken är detta med kalibrering alls inget subjektivt (väldigt svårt att jämföra med hur bekväm en bil är, men nu lämnar vi bilarna därhän). Jag förstår nyttan med kalibrering och att somliga skärmar är helt felinställda. Jag inser också att det är en ganska stor investering för en liten firma att lägga >17000kr på något som kunden inte ens märker, och kanske knappt jag själv heller (jag tror inte att min skärm är helt felinställd).

Saken är att du kan kalibrera nästan alla skärmar (utom de som helt saknar inställningar) - bara att du får göra det manuellt vilket tar lite längre tid och inte blir lika exakt. Sedan kan du profilera din kalibrerade skärm (det går ju att göra med precis alla skärmar).

Du kan köpa skärmar med en trevlig va- eller ips-panel för runt 3000-5000 kronor (billigast för 22-tummare, dyrare för större) som du kalibrerar manuellt då och då och dessutom gör en ny profilering på. Tar en halvtimme en gång i kvartalet eller vad man nu kan tycka är ett lämpligt intervall.

Dessutom verkar det vara väldigt svårt att sätta sig in i alla detaljer som man ska känna till för att få kalibreringen rätt. Lägg därför till de 17000 en kurs om färgprofiler och kalibrering och den tid det skulle ta att sätta sig in i det hela. För mig är det mycket pengar.

Vill du lära dig allt om det så är det väl ett livslångt lärande ... :)

Men tillräckligt mycket för att kunna kalibrera och profilera en skärm själv kan du lära dig på en kvart genom att läsa något av de många forumsvar här på Fotosidan där den saken gåtts igenom. Det är inte svårt.

Självklart innebär indet det att man kan allt om kalibrering, men tillräckligt för att få en skärm som ger ett jämnt och stabilt resultat genom sin livslängd och att du får samma (inom toleranser) resultat på en skärm hemma och på jobbet (om man nu obland jobbar på två ställen).

Det finns mycket annat som skulle göra större skillnad för bilderna eller för möjligheter att ta bilder än just den investeringen. (Eller tycker du att mina bilder är perfekta i varje annat hänseende? ;) )

Det här att prioritera ... :) Det finns så många olika saker som kan hjälpa en att få bättre bilder eller få lika bra bilder enklare.

Jag tycker att en ok skärm för någonstans från 4000 och uppåt och en kalibrator för 2500 kronor och uppåt plus en halvtimmes jobb lite då och då gör stor nytta. Sedan kan man givetvis skaffa ännu bättre skärm, ännu bättre kalibrator och gå en kurs (ring Stefan, han lär dig nog gärna :) Det är bara en fråga om prioriteringar.

Men jag tycker nog det här med kalibrering är något som ger god valuta för pengarna för de flesta. Det behöver inte vara så dyrt.
 
Jag förstår inte varför du frångår ämnet och kritiserar mitt färgval i en specifik bild. Du ser ju att de flesta av mina andra bilder är fria från färgstick och jag har har berättat för dig att jag i denna bild valt att frångå det färgneutrala.

Jag valde dina bilder som ett exempel på bilder vars färger inte känns OK, eftersom du så bestämt hävdade att man inte behövde skärmkalibrering. Jag tycker många av dina övriga bilder får väl mättade och för gula färger, vilket också är lätt att få med en icke-kalibrerad skärm. Men där kan man ju kanske tänka sig att det är att det är så du vill ha det.

Jag förstår dina åsikter om bilden och håller till viss del med om kritiken men det har ju inte med våra skärminställningar att göra.
Kom igen och ge lite relevanta argument för kalibrering i stället.
Som jag har sagt flera gånger om, på en icke-kalibrerad skärm är det lätt att få färger som är väl mättade och det är svårt att se de färgstick som finns i bilden. Du är verkligen inte ensam om att ha en färgåtergivning som jag skulle göra annorlunda och där man kan misstänka att skärmens brist på kalibrering bidrar till färgåtergivning. Så jag tyckte faktiskt att dina bilder var ett relevant argument för skärmkalibrering. Sedan tycker jag att en skärmkalibrator kostar från 1500 kr och att det är en av de bättre investeringar man kan göra för att få upp kvaliteten på bilderna. Tycker det är vansinne att köpa en skärm för mer än 5000 kr och inte köpa en kalibrator. Det är bättre att köpa en billigare skärm och lägga de sparade pengarna på kalibratorn.

Stefan
 
En annan aspekt......
Man ska kanske värdera tid och energiuttag när det gäller val av skärm
och hur mycket pengar man ska lägga.

Jag minns med fasa den tid då jag själv försökte sätta mig in i alla detaljer
runt kalibrering, färghantering etc.
Dåliga (flera billiga) skärmar och ständig kalibrering av både skärm och skrivare
blev både tidsödande, dyrt och frustrerande.

Jag har ganska höga krav på kvalitet när det gäller utskrifter och bildleverans i allmänhet. Jag anser att det är jag som fotograf som bestämmer hur mina bilder
ska se ut efter tryck och det förutsätter en bra skärm.

Dagens digitala utrustning har en grym potential och det känns taskigt
att inte kunna optimera slutresultatet.
Då tid oftast är pengar vill man komma undan så smidigt som möjligt.
Ser även stora konkurrensfördelar med färgkontroll i arbetsflödet.

Sitter idag med ett par ganska dyra Eizoskärmar.
Funkar perfekt och en kalibrering varannan månad
tar i princip ingen tid alls.
Kör även skrivare med inbyggd kalibrering vilket
är lika befriande.

Vinst i tid, kvalitet, papper och energiuttag är betydande.

Naturligtvis upp till var och en hur mycket pengar man vill lägga på skärm.

Mitt tips är ändå att lägga lite högre prioritet på skärm när det gäller
fotorelaterade inköp.

Mvh

Jerry
 
...//Jag tycker många av dina övriga bilder får väl mättade och för gula färger, vilket också är lätt att få med en icke-kalibrerad skärm. //...
Det där gör mig mer fundersam. Svårt att säga ifall jag gillar mer mättade färger än du men att mina bilder i allmänhet skulle dra åt det gula hållet känner jag inte igen och det tycker jag kan vara en relevant anledning till att kalibrera.

Skulle vara kul att se lite representativa foton på skärmar före och efter kalibrering.

Det blir nog en ColorVision Spyder 3 Pro...

Skärmen är jag ganska nöjd med (Samsung 214T), aningen ljus ram är det enda jag kan tycka är störande ibland. Frågan är om min nästa skärm ska vara en värsting och ersätta Samsungen för redigeringsarbete (Samsungen får tjäna enbart som bildvisningsskärm i studion) eller om jag ska nöja mig med Samsungen fortsättningsvis och köpa billig skärm för bildvisning.
Är exempelvis Dell UltraSharp U2410 (den som diskuterades tidigare i tråden) är jämnbördig med den skärm jag har?
 
Senast ändrad:
Det där gör mig mer fundersam. Svårt att säga ifall jag gillar mer mättade färger än du men att mina bilder i allmänhet skulle dra åt det gula hållet känner jag inte igen och det tycker jag kan vara en relevant anledning till att kalibrera.

Skulle vara kul att se lite representativa foton på skärmar före och efter kalibrering.

Det blir nog en ColorVision Spyder 3 Pro...

Skärmen är jag ganska nöjd med (Samsung 214T), aningen ljus ram är det enda jag kan tycka är störande ibland. Frågan är om min nästa skärm ska vara en värsting och ersätta Samsungen för redigeringsarbete (Samsungen får tjäna enbart som bildvisningsskärm i studion) eller om jag ska nöja mig med Samsungen fortsättningsvis och köpa billig skärm för bildvisning.
Är exempelvis Dell UltraSharp U2410 (den som diskuterades tidigare i tråden) är jämnbördig med den skärm jag har?

På jobbet har jag en Samsung 213T som fick bra kritik men den är kass t o m i jämförelse med min gamla dell (213T har nästan inga mellantoner känns det som). U2410 är mycket bättre tycker jag men det är som sagt jämfört med 213T; kanske är 214T bätttre.
Om du vill kan du låna min gamla Spyder2 kalibrator över en kväll ifall du tittar förbi universitetet (lånar normalt ut den enbart åt studenter) för att prova lite.
 
Skärmen är jag ganska nöjd med (Samsung 214T), aningen ljus ram är det enda jag kan tycka är störande ibland.

Det här med ljusa ramar har faktiskt en logisk (beror på hur man ser det :) bakgrund. Om man ser till synergonomin, alltså hur trött man blir av att sitta hela arbetsdagar framför en bildskärm, så anses allmänt ljusa ramar vara en fördel - i alla fall så länge skärmbilden är övervägande ljus vilket den normalt är vid till exempel textarbete. Ur färgsynpunkt däremot föredrar många en svart ram eftersom det upplevs påverka färgseendet mindre (om det verkligen är så vet jag faktiskt inte, men själv tycker jag det verkar stämma).

Är exempelvis Dell UltraSharp U2410 (den som diskuterades tidigare i tråden) är jämnbördig med den skärm jag har?

Jag hoppas snart få tag i ett exemplar och testköra, men skall man tro specarna (och de ljuger väl aldrig? :) så är det en på flera sätt mycket bra skärm. En tydlig skillnad som går att läsa ut direkt ur specen är i alla fall att Dell U2410 har möjlighet till en betydligt större färgrymd än 214T. Dessutom bygger den på en s-ips-panel som ger ännu mindre (i stort sett obefintliga) förändringar i färger och nyanser beroende på betraktningsvinkeln än s-pva-panelen i 214T.

Min gissning utan att faktiskt ha sett skärmen, men utifrån det jag sett av skärmutveckligen i stort, är att den på många sätt är bättre för bildarbete än din 214T.
 
2410 ligger nästa på min önskelista också, tidigare än nästa objektiv... :) Tyvärr har vi inga kontakter med Dell, så det blir väl till att lasta upp lädret privat.

Jag har stor sympatier för de åsikter som uttryckts angående "trohet mot orginalet" vad det gäller färgkalibrering - från båda sidor! Jag tycker BÅDE att det är viktigt att man har en rätt kalibrerad/profilerad skärm OCH antagligen i en betydligt högre utsträckning än många att man gott kan behålla ganska mycket av orginalljustemperaturen i en bild.

Fotograferar jag utomhus en solig dag, vid en tillställning eller bara "för skojs skull" så antar jag att mina bilder kommer ses i sekvens, som ett sammanhang. Då BRYR jag inte mig på att folk får en annan hudton när de står under ett grönt lövverk, i djup skugga, eller i direkt solsken. Jag behåller alltså en grundinställning för färgkompensering/vitbalans som jag bara gör mindre avsteg från genom hela bildserien.
Inomhus behåller jag gärna lite gul/grönstick (om det är glödlampa/lysrörsbelysning), ingen reagerar speciellt mycket på detta mer än att "jaha, det ser ut som om dom stått under ett lysrör och tagit fotot".

Och även om många inte lagt ut så mycket pengar på sin fotografering så tycker jag att om man bryr sig det allra minsta på hur ANDRA kommer uppfatta ens fotografier så bör man iaf ta en ansats till att redigera/proofa sina bilder på en så korrekt skärm man kan. Hur mycket pengar/ansträngning detta får innebära får väl vara upp till varje individ, men om man regelbundet leverar foton till tryck så BÖR man vara ganska nogrann. Vi tar kontakt med alla som levererar material som verkar "konstigt" för att dubbelkola om det verkligen var så här dom tänkt sig det, och det tar många timmar per vecka i anspråk - tid som kunde lagts på mer produktiva saker. Nu handlar detta iofs om massproducering, och alltså lite större pengar per trycksak om något skulle gå snett (jmf enstaka förstoringar osv), men iaf.
 
Jodå, jag har testat den och mätt den ganska noga ... Det dyker upp en artikel här på Fotosidan ganska snart faktiskt :)
Tack, uppfattade inte att du testat den så noga... Verkar ju vara ett fynd, säljs nu hos Dustin för 2500:-, och U2410 för 5000:-. Skall bli spännande att läsa din artikel!
Har man plats och pengarna är då 2410 så mycket bättre?
 
Inomhus behåller jag gärna lite gul/grönstick (om det är glödlampa/lysrörsbelysning), ingen reagerar speciellt mycket på detta mer än att "jaha, det ser ut som om dom stått under ett lysrör och tagit fotot".
Du behåller "gärna" färgsticket, hmm... Själv skulle min reaktion vara: "Tänk att karln är så duktig och så kan han ändå inte lära sig att plåta ett gråkort och vitbalansera bilderna... Hur svårt kan dé va'?" ;-)
 
Tack, uppfattade inte att du testat den så noga... Verkar ju vara ett fynd, säljs nu hos Dustin för 2500:-, och U2410 för 5000:-. Skall bli spännande att läsa din artikel!
Har man plats och pengarna är då 2410 så mycket bättre?

Den är större, har högre upplösning, bättre färgåtergivning men om den är dubbelt så bra med tanke på det dubbla priset? Svårt att bedöma, beror på köparen och den ekonomiska ram för som är satt.
Om jag vänder på det, skulle hellre köpa en U2410 + ett skärmkalibrerings verktyg än en 24" Eizo för 12.000:-
 
Den är större, har högre upplösning, bättre färgåtergivning men om den är dubbelt så bra med tanke på det dubbla priset? Svårt att bedöma, beror på köparen och den ekonomiska ram för som är satt.
Om jag vänder på det, skulle hellre köpa en U2410 + ett skärmkalibrerings verktyg än en 24" Eizo för 12.000:-

Nu har jag läst på andra ställen om vissa problem, en skärm var lite gråblå i högerkanten och gråröd i vänsterkanten.. Sen något med att gråskalor inte blev jämna om jag förstod rätt, någon som har skärmen som sett det?

Står och väger just mellan Dell + spyder elite eller just en 24" Eizo för 12000 (då med deras egen kalibrering.. Det är ja baaaara 5000 kr skillnad då..
 
Nu har jag läst på andra ställen om vissa problem, en skärm var lite gråblå i högerkanten och gråröd i vänsterkanten.. Sen något med att gråskalor inte blev jämna om jag förstod rätt, någon som har skärmen som sett det?
Det är detta jag försökt förklara, att variationen mellan olika exemplar är så stor att det är rätt svårt att snacka om bästa möjliga skärm. Köp en skärm till ett pris som du kan acceptera, köp av något märke som du har hört fungerar bra, köp inte en tn-skärm.

Men sedan när du får skärmen, kontrollera den ordentligt så att du vet att den fungerar som den ska. Även med de dyraste skärmarna kan man råka ut för måndagsexemplar.

Stefan
 
Sant, även "märkesvaror" har sina måndagsexcemplar. Och skärmar med polariserad bakgrundsbelysning blir extra känsliga för sådana här missar.

Ang. vitbalansering tidigare... Hjärnan uppfattar inte lysrör/glödlampa som D65! Vi ser faktiskt en skillnad - hjärnan vitbalanserar inte så perfekt som vissa vill hävda. Men å andra sidan kan jag nog tänka mig att det jag tänker mig som "lätt färgstick" är gott och väl inom marginalen för "perfekt" om man ska rätta sig efter vissa som uttalat sig i tråden... Så jag menar ju inte direkt att folk ska springa omkring och vara gulgröna i ansiktet på mina foton :)
 
Nu har jag läst på andra ställen om vissa problem, en skärm var lite gråblå i högerkanten och gråröd i vänsterkanten.. Sen något med att gråskalor inte blev jämna om jag förstod rätt, någon som har skärmen som sett det?

Står och väger just mellan Dell + spyder elite eller just en 24" Eizo för 12000 (då med deras egen kalibrering.. Det är ja baaaara 5000 kr skillnad då..

Läste motsvarande om 2407HC och även att den skulle vara sämre än 2405 innan jag bestämde mig för 2407HC iaf. Simpel matematik avgjorde. Hittade mindre än 30, 20 stycken (minns inte exakt) som skrev på olika hemsidor, forum och bloggar om att 2407 var dålig. Sen fick jag se siffror på hur många 2407 Dell skeppat ut. Inte förvånad om de säljer fler 24" än Eizos hela omsättningsvolym. De missnöjda utgjorde inte ens 0,1 promille av försäljningen! Och skulle man trotts allt fått en deffekt panel, så har man bytesrätt. ;)
 
Men sedan när du får skärmen, kontrollera den ordentligt så att du vet att den fungerar som den ska. Även med de dyraste skärmarna kan man råka ut för måndagsexemplar.
Jag råkade ut för tre stycken i rad ;)
Men en sak man får när man köper en dyr skärm är bra service och rätt att ställa krav som i konsumentklass hade räknats som skrattretande.
Nu har jag förvisso både god och usel erfarenhet av t.ex. Dells support så det är ju inte nödvändigtvis dåligt, men garanterad service kostar, så är det bara.
 
Köpte en Spyder 3 Pro efter att ha blivit övertygad om att jag skulle ha något att vinna på kalibrering.
Efter ett flertal försök med olika resultat har jag kommit fram till att kalibratorn oftast ger för mörk skärm med för kalla färger. De mörkare tonerna i skuggorna är igensotade. Kalibreringen ger ett resultat som påminner om en gammal sliten CRT.

Antagligen har jag gjort något fel men jag följer bara instruktionerna i programvaran. Bäst kalibreringsresultat får jag om jag experimenterar och väljer värden långt ifrån de som programvaran rekomenderar. Det verkar vara något fundamentalt fel om måste manipulera med utgångspunkterna för att lura kalibratorn att göra återgivningen fin.

Bäst visning av bilder (inte bara mina egna naturligtvis) gav min okalibrerade inställning som jag gjort helt manuellt. Nu vet jag inte hur jag får tillbaka den.

Sammanfattningsvis: 2000kr fattigare, sämre skärm men en erfarenhet rikare...
 
Köpte en Spyder 3 Pro efter att ha blivit övertygad om att jag skulle ha något att vinna på kalibrering.
Efter ett flertal försök med olika resultat har jag kommit fram till att kalibratorn oftast ger för mörk skärm med för kalla färger. De mörkare tonerna i skuggorna är igensotade. Kalibreringen ger ett resultat som påminner om en gammal sliten CRT.

Antagligen har jag gjort något fel men jag följer bara instruktionerna i programvaran. Bäst kalibreringsresultat får jag om jag experimenterar och väljer värden långt ifrån de som programvaran rekomenderar. Det verkar vara något fundamentalt fel om måste manipulera med utgångspunkterna för att lura kalibratorn att göra återgivningen fin.

Bäst visning av bilder (inte bara mina egna naturligtvis) gav min okalibrerade inställning som jag gjort helt manuellt. Nu vet jag inte hur jag får tillbaka den.

Sammanfattningsvis: 2000kr fattigare, sämre skärm men en erfarenhet rikare...

Hur vet du att det är fel på skärmen eller kalibreringen?

Ofta så är ju färgerna för mättade på okalibrerade skärmar (typ P&S). Om man är van vid det så ser det mesta rätt dassigt ut när man kalibrerat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.