lumor_
Aktiv medlem
Att ta bra bilder kan min dotter göra.
Vad som är bra eller dåligt är upp till betraktaren, en betraktare kan vara färgblind.
Mina grannar tycker att deras färg tv är bra-jag tycker den har ett mindre bra återgivande i jämförelse.
En bil kan upplevas som tyst och bekväm tills man åker i en annan tystare och bekvämare bil.
Jag tror att du skulle vinna på att ha en bra kalibrerad skärm - vad tror du Per ?
Tycker du Per att du tar bilder som är speciella? I jämförelse med ett antal andra medlemmar här på fotosidan?
Ja
Ja
...och ja.
Antar att alla här tycker att de tar speciella bilder eller i alla fall strävar efter att göra det. Vad har det med saken att göra?
Grannarnas TV, bekväma bilar och funderingar vad jag tycker om mina egna bilder. Posta gärna sådant i min gästbok så kan vi diskutera det där, eller kanske i någon annan tråd. Har för övrigt en usel TV men den tittar jag inte på.
Är det så provocerande att säga att skärmkalibrering kommer långt ner på önskelistan så att man måste börja tjafsa om en massa annat? (Frågan är inte riktad enbart till dig macro, undrar även över de övriga kalibreringsfantasterna.)
Jag diskuterar gärna trådens ämne här eftersom jag funderar på hur mycket jag ska lägga på en skärm som enbart ska användas för bildvisning inför kundens bildurval (inte redigering).
Som jag uppfattat saken är detta med kalibrering alls inget subjektivt (väldigt svårt att jämföra med hur bekväm en bil är, men nu lämnar vi bilarna därhän). Jag förstår nyttan med kalibrering och att somliga skärmar är helt felinställda. Jag inser också att det är en ganska stor investering för en liten firma att lägga >17000kr på något som kunden inte ens märker, och kanske knappt jag själv heller (jag tror inte att min skärm är helt felinställd).
Dessutom verkar det vara väldigt svårt att sätta sig in i alla detaljer som man ska känna till för att få kalibreringen rätt. Lägg därför till de 17000 en kurs om färgprofiler och kalibrering och den tid det skulle ta att sätta sig in i det hela. För mig är det mycket pengar.
Det finns mycket annat som skulle göra större skillnad för bilderna eller för möjligheter att ta bilder än just den investeringen. (Eller tycker du att mina bilder är perfekta i varje annat hänseende? )