Du kanske inte har så krävande kunder? Tittar jag på dina bilder i mappen Modeller, så har den första bilden ett kraftigt blåstick och den sista ett grönstick. Enkelt att se på en kalibrerad skärm.
Stefan
Ja Per, dina bilder är perfekt färgmässigt utan stick åt nåt annat håll än som ska va på min dåliga men "profilerade" skärm, vi kanske bara har tur som har samma dåliga skärm å inställning. Å andra sidan ser jag tydligt de stick som du helt rätt tänkt fått fram för att avbilda verkligheten så då måste våra vara kalibrerade lika gott som hans, eller alla fall om inte kalibrerade professionellt så kanhända med tur då fått (från ovan?) samma kalibrering som han eftersom han ser samma sak som vi.
Ja inte vet jag men bilderna är störtmysiga och färgerna sitter alltid så långt jag sett som en smäck. Den där med orangea badlakanet är ju bara så störthärlig i sin kakafoni av lysande färger. Och jag tror inte dina kunder sitter med så mycket mer professionellt kalibrerade skärmar å tittar på dina bilder så lämna finjusteringen till tryckeriet med gott mod, de vet ändå åt vilket håll de ska ratta bilderna för å passa deras pressar.
Alltså jag har nog inte förstått att detta fora riktar sig enbart till professionella heltidsfotografer, jag tycker att Stefan - hur kunnig han än är inom ämnet, där slår ingen honom på fingrarna - tycker jag han nog visar lite överdriven plit, affektion eller vad man ska kalla det över hur viktigt det är att man ska ha den dyraste och finaste bildskärmen så inte ens Apples skärmar kvalar in som dugliga, häremellan är det ju uppenbart att den som frågar om vilken skärm som är bra är ganska nybliven amatörfotograf med vilja att bli professionell på deltid i bästa fall heltid och i det läget anser jag att det är att skjuta över målet att köpa en >15 000kr skärm plus hårdvarukalibrator för å få en noggrannhet som bara kan mätas och som inte kan ses. Jag tycker och det är bara vad jag tycker vill inte att nån ska ta råd av det att Håkan Bråkan 19 vårar kan lägga pengarna på bättre objektiv, fotolampor, modellhyra, tågbiljett till Manchuriet eller Nordpolen eller vad som helst hellre för å lägga sin kraft på att ta bra bilder istället för att plöja ner i en dyr överdådig datorutrustning. Kalibrerar han sen bara med - om han har mac - det inbyggda "profileringsverktyget" så hamnar hans bilder i rätt härad och kanske t o m i rätt kvarter och ska det tryckas lär han snart få en verklig koll på hur rätt han låg, och han ligger säkert ganska rätt, långt inom de marginaler som tryckeriet kan justera och kanske t o m bättre än många av hans kommande kunders knapphändigt kalibrerade skärmar kan visa.
Vore nu Håkan Bråkan en högt anlitad av tidningarna och reklambyråer heltidsfotograf så har han dom inkomsterna att han lätt kan köpa hundra kalibratorer och framförallt är jag säker på att om han ställde en fråga här skulle den nog va mer specifierad och initierad än så.
Så lite mer rätt don/råd till rätt person tänker jag.
Jag har oxå varit lite på andra sidan som "inköpare" av bilder som layoutare på tidningar och egen extremt liten layoutverkstad (för länge sen, det är preskriberat) och jag kan lova att man tittar inte en sekund på huruvida bilden har lite grönstick eller så, det är hur oviktigt som helst eftersom man kan justera det om man nu skulle önska det, det är hur många andra faktorer som helst som avgör vad som är en bra bild. Men här är iofs ingen homogen grupp för det kan ju va så att en heminredningstidning med bra nästan konsttryck har väldigt höga tekniska krav men då anlitar man oxå professionella fotografer med Hasselbladare och liknande grejer och då självfallet förutsätter man att de bilderna är tipp topp framtagna på en kalibrerad skärm efter alla konstens regler, fast här är det iofs oxå lite överflödigt för även här kan man efterjustera om man vill. Men här har ju Håkan Bråkan en bit att gå först.
Sen anser jag att på en tiogradig skala där en okalibrerad skärm är 0 så är en kalibrerad skärm 8 och en bra kalibrerad skärm 10, typ, så, skillnaderna finns men är nästan försumbara, obs inte försumbara, ett mycket större problem är hemmablindheten som inträder när man redigerat en bild i några timmar, man tycker att gräset och himlen är perfekt grönt å blått å så skickar man filerna till servern när man anser sig klar, sen tittar man på lite gamla bilder man gjort eller ser andras och då slår det en direkt att man hade alldeles för mycket gult eller rött eller nåt i det man just tyckte var så himla bra. Där hjälper ju kalibreringen ingenting för man har ju bara anpassat ögat eller uppfattningen efter färgerna istf tvärtom, det tycker jag är ett större problem vad det gäller färger.
Lätt är oxå att se om man ser tillbaka att man tyckt olika hur mycket färgkräm som ser bra ut, det har heller inte så mycket med kalibrering att göra då jag typ haft så få skärmar utan mer på skiftande personliga preferenser genom åren.
Ett irriterande fel min tn-skärm har är att ljuset varierar om man rör huvudet lite, det är oxå ett större problem, varför jag snart ska köpa en billig S-IPS eller liknande, men bara för det.
Nu menar jag inte att nån har fel eller rätt utan skriver bara vad jag tycker i en sak där inga givna fel el rätt finns. Men nu har jag skrivit så mycket så jag av skrivkontrollant-tanten anmodats att hålla upp minst en vecka för att inte få fortskrivningsböter. Hej!