Annons

Bildskärm för bildbehandling

Men när det gällde de bilder som Per visade var det inte 1% fel, snarare 10-15% fel om man jämför med en normal hudtonsåtergivning. Sedan är det ju inte alltid man vill ha det, men jag tyckte ju inte att hans bilder blev intressantare genom att låta hudtonerna sticka iväg mot grönt eller blått.

Och jag har aldrig haft problem att redigera bilder på en Apple-skärm, går alldeles utmärkt. Att de sedan finns skärmar som ger bättre prestanda till samma pris är däremot svårt att komma förbi.
Stefan
Men det var ju meningen, det var ju kallt ljus, och fotografen ville ha det så, då ska inte vi komma å ändra på det.

Tack för förtydligandet.
 
Lägger man ner lite omsorg på kalibreringen och jämför med andra bilder och provtryck etc så kan man komma ganska långt utan att behöva lägga ner > 15 000. Tycker nybörjare inte ska behöva få såna råd, de kan köpa bättre skärmar när erfarenheter och jobbinströmning ökat.

Jag håller helt och hållet med om att en nybörjare inte bör köpa en skärm för 15 tkr eller mera. De ser inte skillnaden mellan den skärmen och en billigare. Men kalibratorn kostar inte så mycket och den kan man använda under lång tid.

Men du verkar förespråka någon slags visuell kalibrering. Jag har provat ett antal gånger, både själv och med andra försökspersoner, och min slutsats är att en visuell kalibrering är ett skämt. Så länge som du har svaga, lätta färger kanske det räcker någorlunda, men när du börjar arbeta med bilder med intensiva, starka färger så är du helt ute och cyklar om du kalibrerar visuellt. Och sedan vi gick över till platta skärmar är det ännu svårare. Varför tror du att Adobe tog bort Adobe Gamma? Skälet är att det helt enkelt inte fungerar.

Stefan
 
Om du varit i branschen det minsta lilla så vet du om att tryckerier kan inte, vill inte, bör inte justera färgerna. Finns det ett färgstick så kommer det med i tryckningen
Mitt tryckeri gjorde det, inget problem heller. Tog för givet att utvecklingen gick åt rätt håll, tydligen inte.

Jag har aldrig sagt att man måste köpa en skärm för >15 tkr som amatör. Jag ser rätt många skärmar i 5 tkr klassen som fungerar tillfredsställande, om man har en kalibrator till dem. Jag kan överhuvudtaget tycka att man lägger ner alldeles för mycket möda på att hitta den billigaste/bästa skärmen i denna tråd. Min erfarenhet är dels att kvaliteten mellan olika exemplar varierar så mycket så att det är viktigare att man verkligen kollar att man fått ett bra exemplar av skärmen. Dels att det är viktigt hur man sitter. Har man skärmen i ett ljus som varierar över dagen hjälper det inte med en välkalibrerad skärm för >30 tkr. Ett lysrör för 300 kr betyder mera för färgåtergivningen än skillnaden mellan en skärm för 5 tkr och en för 10 tkr.
Bra, då är vi på en lite bättre nivå. Håller med om omgivande ljuset, en punkt jag glömde förut.

Varför blir jag då tillfrågad av olika tidningar att utbilda dem hur de kan kontrollera bildkvaliteten. Varför sitter man och har genomgångar efter tryckningen för att diskutera vad som fungerat och inte fungerat? Kan det bero på att alltfler inser att man som beställare har rätt att kräva kvalitet. Får man det inte från en fotograf byter man till en annan.
Det där ser jag som lite ett misslyckande, färgerna skulle man ha tittat på redan på provtrycket, och dessförinnan på tryckeriets noga kalibrerade skärm. Och innan dess på reklam/tidningsbyråns kalibrerade dyra proffsskärmar. Men det är klart har man EN eller få fotografer som leverantör så klart man tar den som brukar skicka in rätt kalibrerade bilder från början. Men jag skulle inte tro att t ex såna där engelska paparazzisfotografer kollar nånsin på en kalibrerad skärm, de skickar nog snabbt över drottningbilden med mobilen eller nåt. Allt efter vilken nivå tidningen har, och fotografens. Finns en nivå för allt.
 
Men det var ju meningen, det var ju kallt ljus, och fotografen ville ha det så, då ska inte vi komma å ändra på det.
Ögat anpassar sig efter det ljus som vi befinner oss i, så vi ser inte att hudtonerna ser så blå ut i verkligheten. Men det är klart att man kan använda färgbalansen som ett kreativt moment, men då undrar jag vad det tillför bilden.

Stefan
 
Det där ser jag som lite ett misslyckande, färgerna skulle man ha tittat på redan på provtrycket, och dessförinnan på tryckeriets noga kalibrerade skärm. Och innan dess på reklam/tidningsbyråns kalibrerade dyra proffsskärmar.
Trodde det var fotografen som var bildexperten, den som skulle ha koll på hur bilderna ser ut. Varför ska fotografen inte göra bilderna som de ska se ut?

Stefan
 
Jag håller helt och hållet med om att en nybörjare inte bör köpa en skärm för 15 tkr eller mera. De ser inte skillnaden mellan den skärmen och en billigare. Men kalibratorn kostar inte så mycket och den kan man använda under lång tid.

Men du verkar förespråka någon slags visuell kalibrering. Jag har provat ett antal gånger, både själv och med andra försökspersoner, och min slutsats är att en visuell kalibrering är ett skämt. Så länge som du har svaga, lätta färger kanske det räcker någorlunda, men när du börjar arbeta med bilder med intensiva, starka färger så är du helt ute och cyklar om du kalibrerar visuellt. Och sedan vi gick över till platta skärmar är det ännu svårare. Varför tror du att Adobe tog bort Adobe Gamma? Skälet är att det helt enkelt inte fungerar.

Stefan
Förespråka och förespråka... klart har man råd med en kalibrator så visst är det bättre. Men om det hindrar en från att börja göra jobb i startskedet av en karriär så säger jag börja med det man har, kalibrera/profilera så gott man kan och kör och snacka med tryckeriet och lär dig av erfarenheten, till nästa jobb kanske han har råd med en kalibrator om det funka dåligt på första.
Själv fick jag så bra överenstämmelse så jag tyckte mig inte behöva bättre kalibrering, men det är ju bara jag. Och nu för tiden håller jag inte på med sånt (mest web på större delen hobbynivå) så nu är det ännu mindre aktuellt.
 
Ögat anpassar sig efter det ljus som vi befinner oss i, så vi ser inte att hudtonerna ser så blå ut i verkligheten. Men det är klart att man kan använda färgbalansen som ett kreativt moment, men då undrar jag vad det tillför bilden.

Stefan
Nja, jag törs nog säga att under blå timmen t ex kan man faktiskt se att allt ser blåaktigt ut. Färgerna ser inte ut som på dagen.
 
Nja, jag törs nog säga att under blå timmen t ex kan man faktiskt se att allt ser blåaktigt ut. Färgerna ser inte ut som på dagen.

Visst kan vi se en del av denna förändring, men i själva verket är den egentliga förändringen mycket, mycket större.

Men tycker du att Pers bild vann på att modellen såg ut att ha en hudton som vi förväntar oss av en människa som varit i ett fryshus under ett par timmar?

Stefan
 
Trodde det var fotografen som var bildexperten, den som skulle ha koll på hur bilderna ser ut. Varför ska fotografen inte göra bilderna som de ska se ut?

Stefan
Jamen bilderna ska inte va felkalibrerade från fotografen men om jag vore kreativ bildredaktör/AD eller nåt och tycker att lite solnedgångskänsla skulle sälja smöret bättre så i samtycke med fotografen skulle vi kanske hissa lite på det gula. Jag bara menade att man som fotograf inte behöver va så himla noga som du tycks/tycktes förespråka på decimalen med tryckeriproffsutrustning, när bilden ska igenom en process, handledd av proffs.
 
Visst kan vi se en del av denna förändring, men i själva verket är den egentliga förändringen mycket, mycket större.

Men tycker du att Pers bild vann på att modellen såg ut att ha en hudton som vi förväntar oss av en människa som varit i ett fryshus under ett par timmar?

Stefan
Ja så kanske du har rätt i, så har jag inte tänkt förut men det är nog rätt!

Tja om modellen var frusen och det var sent på kvällen å så och hon skall sälja yllekläder kanske det passar som före-bild. :D
 
Har inte läst igenom hela tråden... men hittat frågor om DELL 2408 WFP.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av DELL 2209WA?
Verkar ju på pappret vara ett bra budget alternativ till oss glada amatörer.
Utgår från LG's e-ips panel (budget alternativet till ips panel).
 
Visst kan vi se en del av denna förändring, men i själva verket är den egentliga förändringen mycket, mycket större.

Men tycker du att Pers bild vann på att modellen såg ut att ha en hudton som vi förväntar oss av en människa som varit i ett fryshus under ett par timmar?

Stefan
Om jag lyckats förmedla den känslan tack vare färgtonen har jag lyckats. Bilden är tagen strax efter att vi småfrusna fick fly undan en regnskur till några skyddande träd. Om jag neutraliserat färgtonerna i bilden hade hela stämningen gått förlorad.
Du kanske känner till att en bild inte behöver vara vacker eller ens tilltalande för att vara bra. Din förlust ifall du inte kan uppskatta en bild bara för att den inte har helt avtrubbad färgton.

Nåja, bilden som du kommenterar har inte ett blåstick på grund av dåligt inställd skärm. Den är medvetet erftararbetad på ett sätt som inte råkar falla dig i smaken. Ta en titt i Galleri FS så kommer du hitta fler obrukbara bilder ;)
 
Fördelen med en dyr skärm är inte bara färgerna, dom är behagligare att titta på också. Jämför jag min Eizo med min gamla Dell eller skärmar på jobbet är den avsevärt mycket mer behaglig för ögonen. Varför vet jag inte, men som programmerare som stirrar på text dag ut och dag in är det en rätt trevlig bonus.
Någon kanske vet om det är något filter (som polarisationsfiltret på SpectraView) eller annat som kommer på dyrare skärmar som inte finns på billigare, kan det vara så enkelt som stabilare elektronik?
 
Har inte läst igenom hela tråden... men hittat frågor om DELL 2408 WFP.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av DELL 2209WA?
Verkar ju på pappret vara ett bra budget alternativ till oss glada amatörer.
Utgår från LG's e-ips panel (budget alternativet till ips panel).

Hej!

Jag har kikat på Dell 2209WA, en riktigt trevlig skärm till ett bra pris.
 
Om jag lyckats förmedla den känslan tack vare färgtonen har jag lyckats. Bilden är tagen strax efter att vi småfrusna fick fly undan en regnskur till några skyddande träd. Om jag neutraliserat färgtonerna i bilden hade hela stämningen gått förlorad.
Jag är verkligen inte den som förespråkar att man alltid ska ha en neutral färgåtergivning, snarare tvärtom. Den fotograf som inte inser att färg och kontrast är viktiga för att få till det uttryck som man strävar efter i bilden, den har missat en av de viktigare påverkansmetoderna. Kanske just därför jag vill ha en skärm där jag kan se hur mina bilder ser ut. Och för mig fungerar inte din bilds färgåtergivning. Färgsticket är alldeles för starkt för att det ska kännas trovärdigt. Inte heller i din sista bild tycker jag att den gröna färgen på hennes hud tillför något till bilden.
 
Jag är verkligen inte den som förespråkar att man alltid ska ha en neutral färgåtergivning, snarare tvärtom. Den fotograf som inte inser att färg och kontrast är viktiga för att få till det uttryck som man strävar efter i bilden, den har missat en av de viktigare påverkansmetoderna. Kanske just därför jag vill ha en skärm där jag kan se hur mina bilder ser ut. Och för mig fungerar inte din bilds färgåtergivning. Färgsticket är alldeles för starkt för att det ska kännas trovärdigt. Inte heller i din sista bild tycker jag att den gröna färgen på hennes hud tillför något till bilden.
Jag förstår inte varför du frångår ämnet och kritiserar mitt färgval i en specifik bild. Du ser ju att de flesta av mina andra bilder är fria från färgstick och jag har har berättat för dig att jag i denna bild valt att frångå det färgneutrala. Jag förstår dina åsikter om bilden och håller till viss del med om kritiken men det har ju inte med våra skärminställningar att göra.
Kom igen och ge lite relevanta argument för kalibrering i stället.

Förresten, en sak som förstärker det kalla i hudtonen är att hon har så varma färger i kläderna. Som du ser skrev jag i bildbeskrivningen att jag gillade den kontrasten. Bilden är speciell för mig för att jag tog den under en av mina första modellsessioner, jag tycker inte precis att den höjer sig över mängden så det känns fel att försvara den som om den vore något särskilt.

Ser fram emot ytterligare konstruktiv kritik av mina bilder. Ifylles med fördel i kommentarsfältet avsett för detta under respektive bild.

Var är dina bilder?
 
Att ta bra bilder kan min dotter göra.

Vad som är bra eller dåligt är upp till betraktaren, en betraktare kan vara färgblind.
Mina grannar tycker att deras färg tv är bra-jag tycker den har ett mindre bra återgivande i jämförelse.

En bil kan upplevas som tyst och bekväm tills man åker i en annan tystare och bekvämare bil.

Jag tror att du skulle vinna på att ha en bra kalibrerad skärm - vad tror du Per ?


Tycker du Per att du tar bilder som är speciella? I jämförelse med ett antal andra medlemmar här på fotosidan?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.