Annons

Bildskärm för bildbehandling

Alex Freeman skrev:
Tack, Stefan, för tydliga svar!
Jag blir bara mer fundersam efter att jag hade följt trådar om nya sensorer på nya kameror vilka är så fantastiska med sina 14 bitars A/D färghantering. Så det är alltså mer säljtrick för oss nuförtiden. Kanske våra barnbarn kommer att uppskatta flera färgnyanser?

Undrar om Eizo och Nec som har 14 bitars färghantering tar betalt för det vi inte kan se?

MVH

Alex
Att ha en kamera och en skärm som arbetar med 14 bitar är en klar fördel under arbetets gång. När vi sedan skriver ut bilden eller tittar på den på en skärm är det en mindre fördel. När du bearbetar en bild förlorar du hela tiden valörsteg. Om du då börjar med en 8 bitars bild=256 valörsteg, eller 14 bitars bild=16384 valörsteg, är en stor skillnad.

Likaså när du profilerar din skärm. I princip kan man ju jämföra det med att lägga på en kurva. Gör du det på videokortet arbetar du med 256 valörer och förlorar kanske 50 steg p g a din profils kurva. 200 valörsteg avslöjas med att du får posterisering i känsliga valörer.

Har du en 14 bitars skärm tappar du kanske 4000 valörsteg av de ursprungliga 16384 valörerna. 12000 valörer kan aldrig ge en synbar posterisering.

Stefan
 
Re: Re: S-IPS eller S-PVA

Du får gärna besvara dinea egna frågor - vill gärna höra svaren!

/

Micke H skrev:
Nu har jag hittat svar på några av mina ovanstående frågor, så det har löst sig.

Sista frågan dock, är det någon som har en Dell UltraSharp 2007WFP? nöjd eller missnöjd med den?
 
Re: Re: Re: S-IPS eller S-PVA

persept skrev:
Du får gärna besvara dinea egna frågor - vill gärna höra svaren!

/

He he, lite lagom scizofrent :)

Jag hittade svaren i början av denna tråd, svar två eller så om jag inte missminner mig. Det svaret hade jag inte sett förut trots att jag letat, men hittade det idag.
kolla där, det var så bra beskrivet att mer behövs nog inte sägas tror jag.

/Micke
 
Har du fått den - vi vill ha en riktig uppackningsbeskrivning, rapport om wow-faktor samt lite smått och gått om kalibrering etc...

/J


Jeppe skrev:
Om en vecka kan jag. Den är på väg från Tyskland. Sen ska jag bara fundera ut alla funktioner och vilka som man ska stänga av och kalibrera den. Först då kan jag ge en rekomendation.
 
persept skrev:
Har du fått den - vi vill ha en riktig uppackningsbeskrivning, rapport om wow-faktor samt lite smått och gått om kalibrering etc...

/J

Öppnade lådan.. lyfte upp skärmen, satte den på skrivbordet. Kopplade i sladdarna, väntade 30 minuter. Kalibrerade med min spyder 2. Klart..

Wow-faktorn är ganska till mycket hög, beroende på vilken skärm man haft innan. 25.5" är stort. Kräver ett arbetsavstånd på en meter för att vara bekvämt. Färgåtergivningen är helt grym och det är klart synbart bättre än min gamla Dell 2005FPW. Som synes så har jag fetfel omgivningsbelysning just nu, i väntan på att mitt arbetsrum ska bli klart med D50-belysning.
 

Bilagor

  • 070913-0070.jpg
    070913-0070.jpg
    79.5 KB · Visningar: 1,439
Jeppe skrev:
Öppnade lådan.. lyfte upp skärmen, satte den på skrivbordet. Kopplade i sladdarna, väntade 30 minuter. Kalibrerade med min spyder 2. Klart..
Hur såg jämnheten ut? Enklast är ju att bara titta på skärmen med en jämnt grå bakgrund. De 24" skärmar som jag kollat har haft problem med detta.

Stefan
 
Cool! Varför väntade du 30 min - skulle aldrig jag klarat :) Du verkar nöjd!?

Kan man se denna skärm i nån butik i Stockholm - någon??
 
gör en gråkil från svart till vitt i photoshop som täcker hela ytan, se efter om gråheten bevaras i alla steg från svart till vitt utan färgskiftningar.
ladda ner Stefans bilder svartpunkt, vitpunkt och se efter vilka rutor du kan se samtidigt.
Flytta Stefans svartpunktsbild och sedan vitpunktsbild till mitt och sedan ut mot kant och se om du får sämre resultat pga bildskärmens betraktningsvinkel utan att flytta huvudet ut mot kanten, dvs vara tvungen att flytta huvudets position.
de breda wide skärmar (även dyra skärmar) jag har sett har inte klarat denna test utan att man måste flytta huvudet.
Stefans skärm test hittar du här http://www.profiler.nu/kursdok.html
Mikael
 
stefohl skrev:
Hur såg jämnheten ut? Enklast är ju att bara titta på skärmen med en jämnt grå bakgrund. De 24" skärmar som jag kollat har haft problem med detta.

Stefan

såg inte att du redan svarat, förutom jämnhet så har vissa skärmar problem med betraktningsvinkeln, dvs man får flytta huvudet och se skärmen rakt framifrån för att bedömma exv svärta i en bild ut mot kanterna
Mikael
 
macrobild skrev:
gör en gråkil från svart till vitt i photoshop som täcker hela ytan, se efter om gråheten bevaras i alla steg från svart till vitt utan färgskiftningar.
ladda ner Stefans bilder svartpunkt, vitpunkt och se efter vilka rutor du kan se samtidigt.
Flytta Stefans svartpunktsbild och sedan vitpunktsbild till mitt och sedan ut mot kant och se om du får sämre resultat pga bildskärmens betraktningsvinkel utan att flytta huvudet ut mot kanten, dvs vara tvungen att flytta huvudets position.
de breda wide skärmar (även dyra skärmar) jag har sett har inte klarat denna test utan att man måste flytta huvudet.
Stefans skärm test hittar du här http://www.profiler.nu/kursdok.html
Mikael

Jag har kollat med Stefans bilder och man ser alla valörer i såväl svartpunkt som vitpunkt i centrum och övre hörnen. I nedre hörnen så försvinner första rutan på svart- resp vitpunkt om man inte rör huvudet. Jag tror detaa beror på att jag har skärmen lite för lågt (detta för att den ska komma så långt bak som möjligt). Skärmen återger en gråkil helt neutralt utan färgstick såsom jag bedömer det.
 
stefohl skrev:
Hur såg jämnheten ut? Enklast är ju att bara titta på skärmen med en jämnt grå bakgrund. De 24" skärmar som jag kollat har haft problem med detta.

Stefan

Jag upplever en viss skillnad mot kanterna. Om jag gör en 1920x1200 bild i 128,128,128. Men med mina lekmannaögon så såg det bra ut. Svårt att visa.. Det är ju inte bara att fotografera av skärmen :)

Kan man med hjälp av basiccolor testa (validera) på olika delar av skärmen? Blir det rätt?
 
Jeppe skrev:
Jag upplever en viss skillnad mot kanterna. Om jag gör en 1920x1200 bild i 128,128,128. Men med mina lekmannaögon så såg det bra ut. Svårt att visa.. Det är ju inte bara att fotografera av skärmen :)

Kan man med hjälp av basiccolor testa (validera) på olika delar av skärmen? Blir det rätt?
Hänger du kalibratorn på olika ställen blir det ju en mätning på de olika positionerna. U-Dact har det som en inbyggd funktion.

Stefan
 
Är det kanske en Eizo Flexscan S2411W som är att föredra framför S2431? Är inne på en 24 tummare från Eizo, så synpunkter är välkomna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.