Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jesper

Vilka inställningar blev du tvungen att justera när du kalibrerade skärmen?

Kan du skriva ner dina värden så får jag se ungefär hur min ligger till, jag är lite osäker på om jag har gjort rätt.


MVH/Stefan
 
Jespers värden säger bara någonting om just hans skärm efter kalibrering och profilering, samt även hans valda inställningar exv vad det gäller candella, gammakurva osv -dessa är inte applicerbart på din eller annan skärm eftersom alla skärmar är olika och skiljer sig åt.
Mikael
 
Tjena michael
Jag vet att det är så me jag skulle vilja se ungefär vi´lka värden han har fått och vilka reglage han har justerat, det finns mycket spakar på skärmen :)
 
stefohl skrev:
Hur såg jämnheten ut? Enklast är ju att bara titta på skärmen med en jämnt grå bakgrund. De 24" skärmar som jag kollat har haft problem med detta.

Stefan


Jag håller med om att de flesta 24-tummare ofta är ojämnt belysta vilket också leder till ojämnheter i färgvisningen. Jag sitter själv med en relativt gammal 24-tummare där belysningen dyker ganska krafigt ut mot hörnen ...

Min allmänna observation är att bredbildsskärmar (i alla fall de större med 1680x1050 eller 1920x1200) hittills ofta varit lite mindre jämna än vad motsvarande stora skärmar med 4:3 eller 5:4 brukat vara. Det är ingen vågad gissning att det varit lite svårare att få jämn spridning på ljuset i en bredbildsskärm.

Men, det verkar trevligt nog så att skärmar överlag blir allt jämnare belysta. Jag testade nyligen 22 stycken budgetskärmar som alla kostade under 2000 kr + moms -- inga modeller med några påkostade detaljer alltså :) Flera av dessa var bredbildsskärmar och faktum var att ingen av dem var påtagligt ojämn, några riktigt bra. Nu var i övrigt det här inga skärmar man vill ha för färgarbete (tn-paneler, väldigt enkla inställningar). Men jag tror det visar att tillverkarna håller på och lär sig bygga mer jämnt belysta skärmar utan att det kostar extra.

Vad gäller just modellen Nec 2690 som Jesper skaffat så är den betydligt jämnare belyst än de flesta 24-tummare jag testat förut (inklusive Eizos S2410W/S2411W och CE240W/CE241W). Just det här med ytjämnhet verkar Nec duktiga på, deras ColorComp-teknik fungerar tydligen bra. Eizos toppskärmar (CG-modellerna) är lika jämna, men Nec har tagit med den här tekniken även i avsevärt billigare skärmar som deras 2090UXi och 2190UXi som hör till det jämnaste skärmar jag har sett och de är (relativt sett) inte så förfärligt dyra.

Men annars verkar som sagt alla tillverkare blir bättre och bättre på att ordna jämn belysning. Samsungs 275T och Dells 2707WFP är till exempel betydligt jämnare än vad deras tidigare 24-tummare brukade vara.
 
The Ghost skrev:
Tjena michael
Jag vet att det är så me jag skulle vilja se ungefär vi´lka värden han har fått och vilka reglage han har justerat, det finns mycket spakar på skärmen :)

Jag har inte rört någonting, jag har låtit kalibratorn mäta upp både svartpunkt och vitpunkt i Spectraview-programmet. Sedan har jag angivit Vitpunkt D65, Gamma 2.2, Luminicens Vitpunkt 145 cd/m och svartpunkt 0.46 cd/m
 
The Ghost skrev:
Jesper

Vilka inställningar blev du tvungen att justera när du kalibrerade skärmen?

Den stora vitsen med dessa skärmar är att du inte behöver göra några inställningar på skärmen. Du ställer in ditt kalibreringsprogram på de värden du vill nå fram till och sedan kommer den kommnicera med skärmen till dess att den nått fram till dessa värden.

Stefan
 
Vilken färgtemeratur ska man ha skärmen?
Jag har hört 5000k-5500k för att det ska likna fotopappret är det helt fel?

MVH/Stefan
 
The Ghost skrev:
Vilken färgtemeratur ska man ha skärmen?
Jag har hört 5000k-5500k för att det ska likna fotopappret är det helt fel?

MVH/Stefan

har du ett betraktningsljus som belyser ditt fotopapper som har en färgtemperatur på 5000K brukar det stämma mycket bra med en färgtemperatur på 5000-5500K på skärmen.

Stefan
 
FredJ skrev:
Fick just min NEC MultiSync 20WGX2 PRO. Måste säga att jag är besviken. Monitorn är skitkass på svart. Från snedden lyser den ju som en julgransbelysning!
(NOTERA, detta är en helt svart bakgrund i photoshop).
gulrosa_hand.jpg

gulrosa.jpg



Även rakt framifrån så ser man ordentligt med ljus i det svarta...
gulrosa_framifran.jpg



Fan ska det verkligen vara såhär eller har jag fått ett kasst ex?

Jämför med bilden i denna review (detta är dock inte en PRO... Vilket inte borde göra nån skillnad):
blackscreen.JPG

Hur går det för dig? Är du fortfarande missnöjd? Ngn annan som kan säga något om skärmen?
 
Kan någon hjälpa mig att ta ett beslut. Är precis på väg att beställa men kan inte bestämma mig. NEC 2090UXi eller EIZO S2100. Skall ha skärmen till bildbehandling.Spelar aldrig några spel.Dessa skärmar ligger ganska lika i pris,vilken skall jag välja,hjälp mig.
 
Vad gäller Apple's Cinema skärmar?

Ris eller ros - kört dem i butik och där presterar dem mycket bra till skillnad från en MacBook eller iMac. Aldrig jämfört mot Nec, Eizo etc.
Vad kan ni säga? 20" samt 23" är aktuellt rent prismässigt, finns det några bättre alternativ?

Designen har viss betydelse för mig, visar det sig att en annan modell presterar avsevärt bättre för liknande pengar. Då är den genast mer aktuell!
Jag använder Mac med OS X om det är av betydelse.
 
Hej,
Har efter att ha läst denna synnerligen detaljerade och givande tråden, köpte jag en Samsung 206BW.

När jag skulle kalibrera den med min Spyder, så började jag fundera på vad som skulle fyllas in på Luminance. På min gamla CRT-skärm hade jag 0,3 resp 90 inställt.
Optical-programmet ställde själv in de värden (1 resp 200) som jag sedan använde för att kalibrera min nya skärm, och det ser på det hela bra ut. Har bl.a kollat med gråkilen från Stefans sida.

Men mitt problem är att jag tycker att skärmen är så fruktansvärd ljus, med dessa värden.
ELLER är det något annat jag missat i inställningarna?

Tacksam för svar
// Conny
 

Bilagor

  • optical_inst.jpg
    optical_inst.jpg
    21.1 KB · Visningar: 1,043
connyM skrev:
Hej,
Har efter att ha läst denna synnerligen detaljerade och givande tråden, köpte jag en Samsung 206BW.

När jag skulle kalibrera den med min Spyder, så började jag fundera på vad som skulle fyllas in på Luminance. På min gamla CRT-skärm hade jag 0,3 resp 90 inställt.
Optical-programmet ställde själv in de värden (1 resp 200) som jag sedan använde för att kalibrera min nya skärm, och det ser på det hela bra ut. Har bl.a kollat med gråkilen från Stefans sida.

Men mitt problem är att jag tycker att skärmen är så fruktansvärd ljus, med dessa värden.
ELLER är det något annat jag missat i inställningarna?

Tacksam för svar
// Conny

Kommer knappt ihåg programvaran fast jag har tre olika spyder, kör endast med gretag.

Kan du inte ställa exv 120 och programvaran guidar dig till när detta värde är uppmätt, dvs dra ner ljusheten?
Mikael
 
Den gamla Spyderprogramvaran kan mig veterligt inte justera brightness automatiskt för LCD-skärmar. Det är bara i Precision mode för CRT-skärmar som målvärdet används. Du kan dra ner brightness manuellt på skärmen. Jag fick alltid olika resultat om jag drog ner brightness före eller efter kalibreringen, så du får prova vad som blir bäst för dig med din skärm.
 
Hej igen,
Tack för svaren Jag skall prova att ändra värdena och se om jag får "till det".

Är det någon annan som har en Samsung 206BW?
OCH isåfall hur har ni gjort, för att kalibrera er skärm.

// Conny
 
stefohl skrev:
Den stora vitsen med dessa skärmar är att du inte behöver göra några inställningar på skärmen. Du ställer in ditt kalibreringsprogram på de värden du vill nå fram till och sedan kommer den kommnicera med skärmen till dess att den nått fram till dessa värden.

Stefan

Nu har jag laddat ner programvaran och nu ser det ut som man får lätta på plånboken igen.

Vilken skillnad det var jämfört med gamla optix programvaran, nu pratade programet med skärmen och ställde in allt, suveränt.

MVH/Stefan

www.stean-zander.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.