Annons

Bildskärm för bildbehandling

Nån som har eller har sett/testat Dells 2407WFP-HC?
(Nya modellen som ersatt den gamla 2407WFP.)
Reas just nu för 6918kr på dell.se
Hittar inte vilken paneltyp det är via flatpanels.dk
Den gamla hade "S-PVA (Samsung LTM240M2 eller LTM240L2) panel." Det som verkar skilja är ffa bakgrundsbelysningen så vitt jag förstått.

Tror ni den är ett bra köp?
(Spelar ALDRIG spel och använder datorn för bildbehandling och så div smurfande, mailande och ev nån videosekvens på nätet (alltså inte i "bio-syfte"))

Jag är klart sugen på en 24-tummare hemma eftersom jag trivs så bra med min Eizo 2410 på jobbet.
Eizo's 24"-skärmar är dock utanför budget
 
Är det någon här på forumet som äger en EIZO S2100 eller en NEC Multisync 2090UXi? Skriv gärna hur ni upplever skärmarna?. Om ni är nöjd o.s.v.
 
Hej igen,
Får inte riktigt rätt på min Samsung 206BW och min gamla Spyder.

Det jag undrar är om någon vet vad det är för värden spm motsvaras av Samsungens:

ColorTune
Warm
Normal
Cool
samt

GAMMA
Mode1
Mode2
Mode3

// Conny
 
Ngn som har synpunkter på Samsung 226BW (ca 3400 kr)?

Funderar på den lr NEC 20WGX2Pro (ca 5300 kr).

Samsungen
+ större
+ billigare
+ kontrasten
- sämre panel

Nec
+ S-IPS (panel)
+ Betraktningsvinkel
- pris (nästan 2´ dyrare)

Är lite fundersam om 20" wide blir för litet? Vad tror ni? Kanske 22" är FÖR stort...

Jag kommer inte att bildbehandla på proffsnivå, men gillar att veta vad ni som är på banan tycker om stl, panel och prisnivån...

Tack på förhand!
 
Johan Forsgard skrev:
Nån som har eller har sett/testat Dells 2407WFP-HC?
(Nya modellen som ersatt den gamla 2407WFP.)
Reas just nu för 6918kr på dell.se
Hittar inte vilken paneltyp det är via flatpanels.dk
Den gamla hade "S-PVA (Samsung LTM240M2 eller LTM240L2) panel." Det som verkar skilja är ffa bakgrundsbelysningen så vitt jag förstått.

Tror ni den är ett bra köp?
(Spelar ALDRIG spel och använder datorn för bildbehandling och så div smurfande, mailande och ev nån videosekvens på nätet (alltså inte i "bio-syfte"))

Jag är klart sugen på en 24-tummare hemma eftersom jag trivs så bra med min Eizo 2410 på jobbet.
Eizo's 24"-skärmar är dock utanför budget

Väldigt mycket skärm för pengarna. Den nya HC modellen har 400 cd/m² brightness mot tidigare 450 cd/m² men allt är i sin ordning, färgerna på icke HC ser varmare ut men efter kalibriering av HC så ser resultatet vid jämnförelse skärm/utskrift bättre ut på nya HC än föregångaren. Och den klarar även av spel/video, ifall du ändrar dig ;), kortläsarna och usb hubben är ett nästan ett måste i kriget mot kabelhärvor.

Det skall vara en uppdaterad Samsung S-PVA panel i den nya enligt TFT Centrals test, men då vi beställde de första så läste jag MVA någonstans.

Mvh
Håkan
 
h.pettson skrev:
Det skall vara en uppdaterad Samsung S-PVA panel i den nya enligt TFT Centrals test, men då vi beställde de första så läste jag MVA någonstans.

Mvh
Håkan
Hej,
i specar för 24" HC model står det att det är 92 % av NTFS.
Dells 30"HC med 92 % av NTFS har IPS panel.
Kan en PVA/MVA panel klara 92% av NTFS färgrymden med den nya bakgrundbelysningstypen?
 
Alex Freeman skrev:
Hej,
i specar för 24" HC model står det att det är 92 % av NTFS.
Dells 30"HC med 92 % av NTFS har IPS panel.
Kan en PVA/MVA panel klara 92% av NTFS färgrymden med den nya bakgrundbelysningstypen?

De större färgrymderna i några av de nya skärmarna (som Nec 2690, Dells 27- och 30-tummare, Samsungs 27-tummare, Eizos 30-tummare) beror huvudsakligen på att man förbättrat färgfiltren i panelen, och det kan man göra oavsett paneltyp. Dessutom har man då också förbättrat bakgrundsbelysningen, och det är också panelobereoende.

Tänk sedan på Samsungs XL20, XL24 och XL30, de har bland de största färgrymder du kan köpa -- och det med pva-panel.

Tänk på att själva tft-panelens jobb i en skärm är att styra hur mycket ljus som släpps fram i varje subpixel, den har i sig själv inte mycket till färgegenskaper. Färgegenskaperna påverkas huvudsakligen av styrelektroniken (precisionen), bakgrundsbelysningen och färgfiltret som ligger framför själva tft-panelen.

Nu har valet av tft-teknik (tn, va eller ips) ändå viss påverkan på färgerna. Till exempel har nästan alla tn-paneler bara sex bitars noggrannhet i varje subpixel mot åtta bitar i va- och ips-paneler. Dessutom styr tft-panelens teknik hur mycket färgerna påverkas av betraktningsvinkeln. Med tn-teknik påverkar vinkeln färgerna en hel del, ytterst lite med (bra, modern) va-teknik och knappt alls med ips-teknik (men här har va-tekniken nu nästan hunnit ikapp).

Ips-paneler är på väg att försvinna. Det sker tyvärr inte så mycket till utveckling där längre. Va-tekniken utvecklas däremot (så även den billiga tn-tekniken) och Samsungs pva-paneler har nått en nivå där de kan konkurrera med de bästa ips-panelerna.

Ett tecken i tiden är Eizo ColorEdge CG241W, alltså en skärm i deras prestigeserie CG, är byggd på en pva-panel från Samsung, samma med deras nya 30-tummare som för övrigt snart också kommer i en CG-version.
 
Senast ändrad:
Balsam skrev:
Ngn som har synpunkter på Samsung 226BW (ca 3400 kr)?

Funderar på den lr NEC 20WGX2Pro (ca 5300 kr).

Samsungen
+ större
+ billigare
+ kontrasten
- sämre panel

Nec
+ S-IPS (panel)
+ Betraktningsvinkel
- pris (nästan 2´ dyrare)

Är lite fundersam om 20" wide blir för litet? Vad tror ni? Kanske 22" är FÖR stort...

Jag kommer inte att bildbehandla på proffsnivå, men gillar att veta vad ni som är på banan tycker om stl, panel och prisnivån...

Tack på förhand!

Hej!

Har du råd och inte är så spelintresserad så är Nec-skärmen en finare och mer påkostad skärm. Jag vet inte om Nec-skärmen fortfarande bara går att få med blank yta, något som jag personligen inte gillar, men som jag vet atta ndra föredrar. En smaksak.

Alla de 22-tumsskärmar (med bildstorleken 1680x1050) som säljs idag har tn-panel. Bland 20-tummarna med 1680x1050 är det mer blandat, där finsn både tn-, mva- och ips-paneler.

Men rent storleksmässigt är skillnaden ganska marginell -- sitter du mycket med text och inte har perfekt syn så kan du uppleva 22-tummarna som mer vilsamma för ögonen. Med sin något lägre upplösning blir ju bokstäver lite större än på en 20-tummare (om du nu inte justerat skalningen i Windows).
 
perperub skrev:
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av denna skärm?

Philips 200WP7E:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122187

Duger den som budgetalternativ om man ska bildredigera?

Mvh/Pär

Hej!

Det är en av de billigaste skärmar du kan köpa med ips-panel (vilket alltså är en fördel). Du har bra betraktningsvinklar och de grundläggande kalibreringsmöjligheterna (ljusstyrka, RGB-mix) -- det är ingen superskärm, men bra valuta för pengarna. Dess nackdelar är framför allt lite ojämn belysning (varierar över ytan), men det problemet delar den med i stort sett alla 20- och 22-tumsskärmar på marknaden ...
 
Feedback skrev:
Vad gäller Apple's Cinema skärmar?

Ris eller ros - kört dem i butik och där presterar dem mycket bra till skillnad från en MacBook eller iMac. Aldrig jämfört mot Nec, Eizo etc.
Vad kan ni säga? 20" samt 23" är aktuellt rent prismässigt, finns det några bättre alternativ?

Designen har viss betydelse för mig, visar det sig att en annan modell presterar avsevärt bättre för liknande pengar. Då är den genast mer aktuell!
Jag använder Mac med OS X om det är av betydelse.

Hej!

(Ok, nu kommer jag väl få en massa arga mejl från rättrogna Appleholics igen, men så blir det ibland ;)

Apple och deras bildskärmar är ett av livets mysterier. Apples datorer dominerar bland yrkesfotografer och grafiker, ändå säljer Apple inga skärmar som kan användas med höga yrkesmässiga krav.

Så är Apples skärmar kassa? Nej, Cinema-skärmarna har bra ips-paneler och är mycket välkalibrerade från fabrik. Deras enda svagheter ur allmän kvalitetssynpunkt är att de inte är speciellt jämna (över ytan), men det problemet delar de med majoriteten av skärmar i samma storlekar.

Huvudproblemet är att du sedan själv inte kan kalibrera dem -- det enda du kan ställa är ljusstyrkan. Nu kommer många protestera och säga att de minsann visst kalibrerar sin Apple-skärm med en kalibrator. Fel, ni profilerar dem, något man kan göra med precis alla skärmar, oavsett kvalitet. Även med skärmar på bärbara (vilket jag för övrigt varmt rekommenderar), som likt Apple-skärmar också saknar kalibreringsmöjligheter.

Med en Apple-skärm (eller med skärmar i bärbara) kan du inte välja olika gamma, du kan inte kalibrera om färgmixen vartefter skärmen åldras. Belysningen i skärmar gulnar en smula efter några år plus att färgfiltren åldras en aning (i synnerhet om skärmen utsätts för solljus).

Både Eizo och Nec gör alla möjliga typer av skärmar, från billiga hemmaskärmar för under 2000 kronor till dyra superskärmar för 40000 kronor (och ännu dyrare skämar för medicinskt bruk och liknande).

Men om man skall generalisera så har både Eizo och Nec flera modeller av skärmar som tekniskt sett är betydligt bättre (modernare) än Apple Cinema och som framför allt har alla de kalibreringsmöjligheter du kan behöva. De har sedan även riktigt dyra modeller där du kan köra automatiserad kalibrering med mycket hög precision (det vi slarvigt kallar "hårdvarukalibrering").
 
Senast ändrad:
trebh skrev:
Kan någon hjälpa mig att ta ett beslut. Är precis på väg att beställa men kan inte bestämma mig. NEC 2090UXi eller EIZO S2100. Skall ha skärmen till bildbehandling.Spelar aldrig några spel.Dessa skärmar ligger ganska lika i pris,vilken skall jag välja,hjälp mig.

Hej!

Nec-skärmen har en mycket fin ips-panel, Eizo-skärmen har en nästan lika fin pva-panel. Nec 2190UXi har deras utmärkta ColorComp-teknik som gör att skärmen får exceptionellt jämna egenskaper över hela ytan.

Bägge är mycket, mycket bra skärmar, men för fotobruk skulle jag nog ändå hävda att Nec 2090UXi har en viss fördel, framför allt då på grund av ytjämnheten.
 
Jag har testat basiccolor kalibreringsvektyg och var mycket nöjd med resultatet på NEC 26" men det kostar en slant för en licens så min fråga till proffsen är det någon som har provat color Eyes pro?

luminous landscape tycker den är bäst lite dyrare men då ingår det 3 lisenser

MVH/Stefan
 
The Ghost skrev:
Jag har testat basiccolor kalibreringsvektyg och var mycket nöjd med resultatet på NEC 26" men det kostar en slant för en licens så min fråga till proffsen är det någon som har provat color Eyes pro?

luminous landscape tycker den är bäst lite dyrare men då ingår det 3 lisenser

Bygger på samma grundkod och är alltså samma program egentligen. Det är mer kosmetiska skillnader. Du får ju köpa följande licenser till halva priset, så tre licenser skulle kosta dig €200.

Stefan
 
Hej!

har införskaffat en Eizo FlexScan S2411W skärm som nu ska profileras. Har även en GretagMacbeth Eyeone. Men blir dock lite förvirrad hur det fungerar med kalibrator. Eftersom det inte finns någon hårdvarukalibrering så ska man ställa in det mjukvarumässigt. Men gör man det via Eizos egen Screenmanager eller genom Eye-One Match? Vad jag har förstått efter läst t ex Martin Agfors svar att man gör det via inställningsknapparna.
"Nästan alla skärmar kan kalibreras, mer eller mindre, via inställningsknapparna. Bäst gör man detta med hjälp av en kalibrator som hjälper en att skruva inställningarna åt rätt håll och lagom mycket."

Men fyller inte Eye-One Match någon funktion eller fungerar den bara med hårdvarukalibrerade skärmar? På vilket sätt hjälper kalibratorn till hur man ska ställa in skärmen manuellt?


Lars
 
Llindberg skrev:
Hej!

har införskaffat en Eizo FlexScan S2411W skärm som nu ska profileras. Har även en GretagMacbeth Eyeone. Men blir dock lite förvirrad hur det fungerar med kalibrator. Eftersom det inte finns någon hårdvarukalibrering så ska man ställa in det mjukvarumässigt. Men gör man det via Eizos egen Screenmanager eller genom Eye-One Match? Vad jag har förstått efter läst t ex Martin Agfors svar att man gör det via inställningsknapparna.
"Nästan alla skärmar kan kalibreras, mer eller mindre, via inställningsknapparna. Bäst gör man detta med hjälp av en kalibrator som hjälper en att skruva inställningarna åt rätt håll och lagom mycket."

Men fyller inte Eye-One Match någon funktion eller fungerar den bara med hårdvarukalibrerade skärmar? På vilket sätt hjälper kalibratorn till hur man ska ställa in skärmen manuellt?

Lars

Hej!

Med den skärmen tror jag att du kan välja att använda knapparna eller köra via programvaran som Eizo skickar med. Men som du säger får du oavsett själva inmatningsmetoden göra det maneuellt.

Eye-One Match och kalibratorn talar som sagt om för dig om du skruvar åt rätt eller fel håll. Säg att du vill ha en vittemperatur på 5000K och en ljusstyrka på 120 candela/m2. Då kör du Eye-One Match och programmet talar om för dig vilken vittemperatur och ljusstyrka du verkligen fått, sedan kan du finjustera tills det blir rätt.

Hade du haft en CE240W istället (samma skärm, men med hårdvarukalibrering) så hade du ställt in de önskade värdena i programvaran och tagit en fika medan programmet gjorde jobbet åt dig.

Nå, när du har kalibrerat så exakt du kan så gör du en profilering (också med Eye-One Match) som kompenserar för de små fel som fanns kvar även efter kalibreringen. Men profileringen gör inget med själva skärmen, den påverkar bara vad grafikkortet skickar till skärmen.

Du kanske redan har läst den, men den här artikeln reder ut begreppen på ett bra sätt:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm
 
Någon som har erfarenhet av viewsonic q22wb, såg att el-giganten har lagerrensning och säljer ut skärmen för 1990:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.